15 dec 2009, 08:24
Januar er suverænt det tidspunkt på året hvor der bliver begået flest fejlkøb. Forbrugerne har ikke opdaget at tiderne er skiftet, og gamle dages tradition med at de varer der ikke blev solgt i julehandlen blev solgt billigt i januar, er - i hvert fald i radio/tv branchen - en illusion. Der købes store varepartier hjem specifikt til januar-udsalget, hvilket betyder at der for så vidt slet ikke er tale om et "udsalg" i ordets egentlige forstand.
Butikkerne ved at der i netop denne måned kommer en masse kunder i butikken der tror at alt per automatik er billigere i januar, og derfor bare valser ind i deres foretrukne butik og spørger efter hvad de skal købe. Det udnytter butikkerne, så der er ved siden af slagtilbuddene som regel en masse ting til salg der overhovedet ikke er billige. Slet ikke sammenlignet med net-priserne, hvor avancerne er presset i bund hvadenten det er januar eller ej. Netpriserne falder ikke, højst butikspriserne. Og i butikkerne er der med få undtagelser som regel tale om gamle udgåede modeller hvor man kan sætte en stor sparbøf på, uden at der nødvendigvis er tale om et godt køb.
Et eksempel på januar-købernes tankegang: Jeg solgte engang et sæt højttalere til en gut der kom ind i butikken, spurgte lidt til hvad jeg havde, fik lyttet på et sæt og besluttede sig for at de lød godt, og købte dem. Dagen efter kom han så ind i butikken nærmest med fråde om munden, og hidsede sig _kraftigt_ op over at højttalerne han havde købt, jo slet ikke var på tilbud!!! Det var jo NORMALPRISEN (sagt med vantro, forvrænget ansigt) han havde givet!!!! Hvad BILDTE jeg mig da ind, når der stod "udsalg" på vinduet!!!!!! Øh, jeg solgte dig såmænd bare den bedste højttaler jeg havde i butikken til de penge du ville give, det må du da meget undskylde.
Udover selve niveauet af tilbuddene, er der dét problem for de fleste kunder at de i én eller anden udstrækning er afhængige af rådgivning fra sælgeren. Og hvis man vil være HELT sikker på at få mangelfuld rådgivning fra en over-stresset sælger der så iøvrigt kan være nok så dygtig men bare ikke kan følge med, så skal man handle samtidig med alle de andre: De første 14 dage efter jul. At tro at man kan få kompetent og fyldestgørende rådgivning i en butik hvor der står 10 kunder og tripper bag ved én, 4 hold unger hvis forældre har opgivet at få dem til ikke at spæne skrigende rundt i hele butikken, og ekspedienten ved siden af står og diskuterer højlydt med ham tumpen der ikke fatter at han ikke kan returnere sin DVD-afspiller når han ikke har taget fjernbetjeningen med, det er utopi.
Trust me: Lad være med at købe TV i januar. Køb dit tv en onsdag formiddag i marts.
Mvh. Otto