Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pknudsen
Hej.

Jeg søger en rigtig god monitor til grafisk brug (fotografering/editering) og kravene er derfor gode (perfekte/rigtige) farver - og skal dermed sagt ikke bruges til spil... Størrelsen skal være 20-21" widescreen.

Jeg har kig på Samsung 215TW som nok må betegnes som toppen for mit budget... Men er der alternativer i prisklassen 2000-4500 kr...?

Håber på lidt hjælp, for jeg syntes det er en jungle... :s

P. Knudsen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Først og fremmest så findes der ikke perfekte farver på en fladskærm og så længe der stadig benyttes CCFL baggrundsbelysning er farvespektret heller ikke så bredt som man kunne ønske.

Samsung 215TW er et godt bud der vil opfylde dine ønsker. S-PVA panelet gengiver en flot sort og har generelt nogle udmærkede farver. Jeg sidder pt. ved Dells 2007FP som jeg netop har kalibreret og den gengiver også farver ret godt med et kontrastforhold omkring de 800:1 ved 6500K. Der køres ofte tilbud på Dell skærme hvilket kan være til din fordel hvis du vil have fat i widescreen modellen 2007FPW. Det skal dog tilføjes at den model jeg har her er udstyret med et S-PVA panel, hvilket nok er grunden til det høje kontrastforhold - widescreenmodellen er udstyret med et S-IPS panel, men det er jo ikke en downside :)

Jeg ved ikke hvor meget designet af skærmen betyder, men i min mening er Dells modeller noget kønnere end Samsungs 215TW, men smag og behag.