Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thomasb
Jeg skal skaffe mig en ny fladskærm, som stort set kun skal bruges til Photoshop arbejde.

Budgettet ligger omkring 5000.

Der findes jo nok ingen facitliste, men kan I anbefale visse modeller, eller fortælle hvilke parametre jeg først om fremmest skal holde øje med?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Som udgangspunkt skal du nok gå efter en af de skærme som er produceret med henblik på billedbehandling. Her har man blandt andet lagt en del mere i standardindstillinger og mulighederne for at indstille skærmen korrekt. Som udgangspunkt kunne både NEC og Eizo være spændende her.

Du kunne også gå lidt på kompromis med den sidste præcision og vælge en skærm der ligger mere i mellemklassen. I bund og grund er det meget afhængigt af dine krav for de grafiske egenskaber.

Er det vigtigt for dig at du har nogle præcise farvetemperaturer at vælge imellem? Hvilken størrelse går du efter?
Af kenneth molin
Hej Rasmus.

Undskyld jeg blander mig.

Nu nævner du selv en Eizo skærm til billedredigering. Var det ikke muligt du kunne få fat i en Eizo s2110w og lave en test af den. Den skulle, efter sigende, være rigtig god til billedbehandling.

Det kunne være sjovt at sammenligne den med Samsung 215tw som har samme panel som s2110w - bla. for at se, om det kan betale sig at betale 3000 kr. mere for en Eizo skærm.

Hilsen Kenneth.
Af kenneth molin
Hej Rasmus.

Ups!!! Jeg har sovet i timen - du har jo lavet en test af Eizo s2110w helt tilbage i december - Det havde jeg ikke lige bemærket - beklager.

Hilsen Kenneth.
Af thomasb
Hej Rasmus

Det er nok ikke et must, at kunne styre farvetemperaturerne.

Som kenneth skriver, er prisen på Samsung mere spiselig end på NEC'en - og hvis de så i øvrigt er ens, bør man vel gå efter den billigste.

Tror du den vil være ok??

vh thomas
Af Svuppe
Skal det være en 21" og wide? Ellers kunne du gå lidt ned i størrelse, og vælge f.eks. en Eizo.
Jeg skiftede for nylig fra CRT til min første flade skærm, og jeg måtte flere modeller igennem før jeg var tilfreds. Jeg endte med en Eizo S1910, efter at have prøvet både nogle Viewsonic og Samsung skærme.

Nu var min CRT også en Eizo, så jeg forventede nok lidt for meget af de andre skærme :p