Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mhy
Min underbo har lige købt et Sony W5E i 40 tommer udgaven. Har prøvet at kalibrere dette efter testen af W5500. Ikke helt ok efter min mening.

Har selv et W4220, hvor jeg brugte Rasmus test af søstermodellen 4020 som udgangspunkt for det videre arbejde.

Dette blev derimod et langt bedre resultat bortset fra farvetemperaturen som jeg ændrede fra "varm2" til "neutral".

Håber der er andre brugere/købere af det nye miljørigtige Sony fjernsyn

Mvh
Mogens.
Af kimschurmann
Hej,

Jeg har også lige købt et we5b i 40" versionen, super tv, super skarpt og lækkert billede.

Men men men, når man har det helt mørkt og der er sort skærm (fra signalet) så er der lidt mere lys i hjørnerne ind midt på skærmen - ganske almindeligt så vidt jeg ved - men kan det kalibreres til at blive mindre synligt?

Hvad indstillinger kører i med?
Af kimschurmann
Hvad er forskellen på om motionflow står på:

Høj, Standard, eller Fra?

Deaktiverer man 100hz ved at vælge fra? Hvad ved standard?

Bruger i motionflow, og hvad med støjreduktion osv.?
Af Dk11706
Jeg har lige købt mig sådan et 46WE5B :) , de har et super tilbud i Sony Center til 8.999 for tiden, det er fandme en god pris. Kiggede også meget på Panasonic G10, også en lækker skærm men må indrømme at jeg er træt af genskin på plasmaskærme. Har læst at der kan være noget clouding / bleeding på Sony men jeg har tilsyneladende være heldig, det er ikke noget der springer i øjnene i hvert fald, jeg undersøger det selvfølgelig nærmere ved lejlighed, men ellers så har jeg Sony mandens ord for at de bytter/laver det hvis det bliver et problem. Det var heller ikke et problem de kendte noget til, andet end på de første sendninger af deres 2009 serier.

Her er de settings jeg er nået frem til, jeg har lånt lidt fra diverse test og så har jeg kørt DVD essentials, og justeret efter den, til sidst har jeg kigget lidt på en DVD film (Ringenes Herre), og lavet lidt små justeringer, dog kun nogle ting jeg var i tvivl om på DVD essentials, skulle lys være 55 eller 56 osv. Farve mætningen virker umiddelbart høj, men det passer med farve kortene på DVD essentials, undtagen den grønne, den kan jeg ikke ramme 100%, men kun omkring 90%.

Nu er det jo min DVD via HDMI der er brugt som ref. så i skal nok justere lidt på jeres settings, men de er et godt udgangspunkt, jeg klager ikke, det står super lækkert :p

Profil: Standard
Baggrundslys: 3
Kontrast: 51
Lys: 56
Farvemætning: 57
Farvetemperatur: Varm1
Skarphed: 0
Støjreduktion: Fra
Mpeg-støjreduktion: Fra
Motionflow: Standard
Film-tilstand: Auto 1

Advanceret

Sort korrigering: Fra
Adv. Kontrast: Fra
Gamma: +1
Auto Light Limiter: Fra
Klar hvid: Fra
Levende farver: Fra

Hvid Balance

R Gain: -6
G Gain: 0
B Gain: 0
R Bias: 0
G Bias: 0
B Bias: -5

ECO

Power Saving: Off
Presence Sensor: 30 min
Idle TV Standby: 1 Time
PC strøm styring: On
Lys sensor: Off

TV' et er opdateret med nyeste firmware version 1.60eu
Af hejhep
Testede dine indstillinger igår - lavede general profilen om til dine indstillinger og jeg synes at farverne for mørke. Så må indrømme jeg er gået tilbage til standard indstillingerne...

Bruger du disse indstillinger når du ser alm. tvudsendelser?? Eller er det kun når du ser DVD film??
Af Dk11706
Jeg brugte dem på DVD, og har prøvet at overføre dem til SD, men er ikke helt tilfreds, så jeg har købt noget kalibreringsudstyr, jeg poster mine nye settings i løbet af nogle dage, det er fandme kompliceret sådan noget software. Men de foreløbige tal er skræmmende anderledes i forhold til dem jeg opnåede med test DVD.
Af hejhep
Dk11706 skrev:Jeg brugte dem på DVD, og har prøvet at overføre dem til SD, men er ikke helt tilfreds, så jeg har købt noget kalibreringsudstyr, jeg poster mine nye settings i løbet af nogle dage, det er fandme kompliceret sådan noget software. Men de foreløbige tal er skræmmende anderledes i forhold til dem jeg opnåede med test DVD.
Glæder mig til at se dine nye post - For det virker som om du har styr på det!
Af Dk11706
Her er værdierne efter at jeg har kalibreret med spyder3 og HCFR

Baggrundslys: 4
Kontrast: 75
Lys: 54
Farvemætning: 47
Farvetemperatur: Varm2

Advanceret

Gamma: Standard

Hvid Balance

R Gain: 0
G Gain: -5
B Gain: -6
R Bias: +2
G Bias: 0
B Bias: -4

ECO

Der er nogle pæne delta værdier på greyscale:

IRE 0 - 65,7 (Ikke målbar, derfor denne værdi)
IRE 10 - 11,5
IRE 20 - 11,3
IRE 30 - 0,5
IRE 40 - 3,9
IRE 50 - 3,7
IRE 60 - 2,8
IRE 70 - 2,0
IRE 80 - 1,0
IRE 90 - 2,5
IRE 100 - 3,1

Gamma er 2,03 i snit, jeg kan godt ramme 2,2 men så ryger alle sort detaljerne. Kontrast er 771:1

Delta værdierne for primær og sekundær farver ligger omkring 10. TV'et har ikke særlig gode muligheder for at justere farver, så der er ikke så meget at gøre her.

Jeg er ikke super ekspert i HCFR, så kommentarer er velkomne, jeg har også gemt data hvis nogen skulle være interesseret.

Igen så er det jo min DVD der er brugt så der skal nok lidt små justeringer til ude i de små hjem.

PS. DET STÅR FOR VILDT MEGA SEJT, EFTER KALIBRERING 8) ,

Det er nærmest som om Tom cruise i "last samurai" sidder inde i stuen, dybden i billedet er rigtig god og farverne (trods de ikke helt gode målinger) er meget naturlige og levende. Ja klokken er nu 01:30 og jeg kan bare ikke tage mig sammen til at gå i seng, sidder og savler over hvor godt det står.

Min næste plan bliver at kalibrerer SD signalet gennem USB og nogle fotos. Skal bare lige finde ud af hvor jeg får nogle billeder fra med de rigtige "farver"
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skulle du få hevet de korrekte IRE-billeder ud, så vil jeg meget gerne modtage en kopi. Jeg har kun BR-versionen af DVE og har ikke nogen medier der kan grappe dem. Det var oprindeligt meningen at disse vi ville lægge IRE billeder i vores monitortest, men det kneb med at finde RGB-værdierne for andet end 0 og 100 IRE.
Af Dk11706
Hej,

Så vidt jeg kan forstå så er problemet at man ikke kan konvertere direkte mellem IRE og RGB, da IRE farverne er styret af spænding, men jeg har da fundet følgende:

0 IRE = RGB 16
7,5 IRE = RGB 38
10 IRE = RGB 43
20 IRE = RGB 64
30 IRE = RGB 86
40 IRE = RGB 107
50 IRE = RGB 128
60 IRE = RGB 150
70 IRE = RGB 171
80 IRE = RGB 192
90 IRE = RGB 214
100 IRE = RGB 235
110 IRE = RGB 256

Tror dog at det bliver mere præcist ved at grabbe noget video input som du selv er inde på, såfremt at man gemmer RAW data og ikke komprimerer med jpg eller andet, det vil give nogle artifakter som vil påvirke resultatet.

Jeg har fundet et alternativ med noget video via USB som jeg vil teste meget snart, jeg vil tro USB video er det tætteste man kan komme på at kalibrerer sin skærm så det kan overføres til SD, da alt man tilslutter via scart, HDMI osv. gerne har noget "farvestyring" selv, så det kan næppe opfattes som neutralt.

Er du enig med mig eller spilder jeg min tid ::l

Det materiale jeg arbejder med har jeg fundet hos avsforum.com, det hedder AVSHD.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror også at en ren USB/memory-stick er måden at gøre det på, og så lagre sine billeder i et format, der ikke har fået påtrykt en farveprofil på forhånd.
Af hejhep
Hej

Ser rigtig flot ud med den nye kalibrering... bruger du/i denne kalibrering når i ser alm. TV?? Eller er det kun når I ser film??
Af Dk11706
Nå så fik jeg endelig rippet DVD materialet til en USB. Det ser ud til at man godt kan overføre settings fra en kilde til en anden, den største forskel ligger klart i brightness.

Her er mine SD settings: Greyscale delta værdier er rigtig flotte, mens primær og sekundær farverne igen lider under at der ikke er nogle justeringsmuligheder.

Baggrundslys: 4
Kontrast: 72
Lys: 47
Farvemætning: 46
Farvetemperatur: Varm2

Advanceret

Gamma: Standard

Hvid Balance

R Gain: 0
G Gain: -5
B Gain: -7
R Bias: +2
G Bias: +1
B Bias: -6

ECO

Næste projekt bliver at "måle" de andre farveprofiler for at finde den der giver de mest korrekte farver.......damn man bliver sgu' helt bidt af at skulle få det maksimale ud af sin skærm :s