Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

FlatpanelsDKs fantastiske mand Torben (yakken) har skabt en interaktive applet til at sammenligne strømforbruget på en lang række fladskærme, som vi har testet her på FlatpanelsDK.

Applet'en ses her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1260447765

I er også velkomne til at bidrage til den med jeres målinger, men de skal følge FlatpanelsDKs retningslinjer for effektmåling på fladskærme. Disse præciseres nærmere i denne tråd senere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har selv et forslag til min egen applet, som jeg tilføjer så snart jeg har en time i overskud. Her er blot en heads-up så I er advarede :)

Jeg tilføjer felter nederst hvor man kan indtaste sit normale gennemsnitlige timeforbrug af TV'et pr. dag, samt kWh prisen i lokalområdet. For hvert TV tilføjer jeg da prisen pr. år for at have TV'et kørende total set (inkl. standbyprisen). Det ville være smartest hvis der var en søjle, der kunne slås til, men som appletten ser ud lige nu, så er det lidt noget bøvl at få så mange søjler flettet ind i samme graf. Forslag? Kan man nøjes med tallet alene?

Man kunne også blot lave pris-søjlen så den slukkede for de tre andre samtidigt med at man aktiverede den. Så var der plads til at sammenligne. Kan man leve med det? Man kunne jo tænke på det som en slags pris/effekt omskifter.
Af esbenk
Kan det virkelig passe at et gammelt billedrør, er bedre end nye led tv, af hensyn til strømforbrug?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
esbenk skrev:Kan det virkelig passe at et gammelt billedrør, er bedre end nye led tv, af hensyn til strømforbrug?
Husk også at tage størrelsen i betragtning. Billedrørs-Tv'et er 32".

Jeg satser på at få en måling af et 32" Philips billedrørs-Tv med snart. Dette er formentlig repræsentativt for mange af de mærkevare-billedrørs Tv der stadig står i danske hjem.
Af Ney
Jeg vil gerne forslå forbrug per areal, sådan man nemt kan se hvor effektivt tv'et er i forhold til størrelsen :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tjoh... det kunne man vel godt tilføje. Det tager bare ikke højde for opløsningen på skærmen. Hvis fuld HD er et krav, så er det lidt misvisende at eks. en 50" X10Y scorer lavt, da den ikke er repræsentativ for en fuld HD plasma-skærm.

Jeg skal se hvad jeg kan finde ud af og hvor let det er at tilføje. Det lyder godt nok simpelt, men der er nok et eller andet der vil drille. No promises given!

Lige en tilføjelse: For at kunne udregne watt/areal, så vil det kræve at vi giver os til at tilføje hvilket format hvert enkelt TV har, da du ikke kan udregne arealet fra tommemålet uden angivelsen af om TV'et er 16:9, 16:10 eller 4:3. Det gør det lidt mere besværligt for os at indtaste data. Man kunne så udregne effekt/tomme, men tommemålet er ikke lineært proportionalt med arealet så det vil også blive en skæv enhed. Det er nok de færreste der kan gennemskue effekt/sqrt(tomme). I givet fald, så skulle man blot kalde det en "normalisering" og så alligevel regne effekt/sqrt(tomme), men det betyder stadig at man ikke kan sammenligne på kryds af aspect ratio da der mangler en konstant i ligningen.
Af Ney
yakken skrev:Tjoh... det kunne man vel godt tilføje. Det tager bare ikke højde for opløsningen på skærmen. Hvis fuld HD er et krav, så er det lidt misvisende at eks. en 50" X10Y scorer lavt, da den ikke er repræsentativ for en fuld HD plasma-skærm.

Jeg skal se hvad jeg kan finde ud af og hvor let det er at tilføje. Det lyder godt nok simpelt, men der er nok et eller andet der vil drille. No promises given!

Lige en tilføjelse: For at kunne udregne watt/areal, så vil det kræve at vi giver os til at tilføje hvilket format hvert enkelt TV har, da du ikke kan udregne arealet fra tommemålet uden angivelsen af om TV'et er 16:9, 16:10 eller 4:3. Det gør det lidt mere besværligt for os at indtaste data. Man kunne så udregne effekt/tomme, men tommemålet er ikke lineært proportionalt med arealet så det vil også blive en skæv enhed. Det er nok de færreste der kan gennemskue effekt/sqrt(tomme). I givet fald, så skulle man blot kalde det en "normalisering" og så alligevel regne effekt/sqrt(tomme), men det betyder stadig at man ikke kan sammenligne på kryds af aspect ratio da der mangler en konstant i ligningen.
Tænkte nok du ville finde lidt hindringer. Er udemærket godt klar over aspect ratio problemet, hvilket lidt var grunden til jeg skrev tomme/areal.
Jeg havde dog overhovedet ikke tænkt på 720p vs 1080p.

Men hvis der laves en note om at der ikke er taget højde for aspect ratio og opløsning, er det vel bare op til brugerne selv lige at holde øje med om de tv de kigger på nu også er direkte sammenlignelige.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu skal det ikke tolkes som om jeg blot forsøger at finde undskyldninger for ikke at arbejde ;) Jeg brugte faktisk en halv time på at implementere dit forslag i går, hvor de problemer jeg nævnte før netop var et issue. Effekt pr. tomme er ikke en lineær skala, hvilket gør at du ikke kan få en fornuftig sammenligning på en lineær akse. Du skal sammenligne pr. areal før du kan afgøre hvor meget bedre én skærm er ift. en anden.

Problemet er ikke astronomisk - de fleste TV er trods alt 16:9 - men appletten skal også bruges til monitors, som primært er i 16:10 format, så hvis vi tilføjer aspect ratio til databasen, så er der lige et tal mere vi skal huske at klampe ind.

Jeg kan prøve at tilføje det og så må vi se hvor godt resultatet bliver.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alrighty! Så er effekt/areal tilføjet også. Da standbyforbruget ikke har noget link til arealet, så omregnes dette ikke når man aktiverer denne option.

Så skal vi bare lige huske at indtaste aspect ratio for nye målinger også... :)

Jeg har tastet LX5090 ind i databasen også.
Af Ney
yakken skrev:Alrighty! Så er effekt/areal tilføjet også. Da standbyforbruget ikke har noget link til arealet, så omregnes dette ikke når man aktiverer denne option.

Så skal vi bare lige huske at indtaste aspect ratio for nye målinger også... :)

Jeg har tastet LX5090 ind i databasen også.

(B
Af Ney
yakken skrev:Nu skal det ikke tolkes som om jeg blot forsøger at finde undskyldninger for ikke at arbejde ;) Jeg brugte faktisk en halv time på at implementere dit forslag i går, hvor de problemer jeg nævnte før netop var et issue. Effekt pr. tomme er ikke en lineær skala, hvilket gør at du ikke kan få en fornuftig sammenligning på en lineær akse. Du skal sammenligne pr. areal før du kan afgøre hvor meget bedre én skærm er ift. en anden.

Problemet er ikke astronomisk - de fleste TV er trods alt 16:9 - men appletten skal også bruges til monitors, som primært er i 16:10 format, så hvis vi tilføjer aspect ratio til databasen, så er der lige et tal mere vi skal huske at klampe ind.

Jeg kan prøve at tilføje det og så må vi se hvor godt resultatet bliver.
Jeg vil lige for god ordens skyld tilføje at jeg ikke opfattede det som en undskyldning, men som en fornuftig forklaring på hvorfor det ikke lige var til at smide ind. ;)
Og du har jo iøvrigt helt ret i at jeg ikke lige tænkte mig om med tommerne, da det vil give en uforholdsmæssig stor fordel til de små skærme.