Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanK
Hej allesammen.

Jeg er ny her på forum, og skal til at erhverve mig min første fladskærm. Jeg har fundet frem til, at det skal være en plasma skærm, og havde egentlig besluttet mig for en Panasonic pft42g10e.
Jeg tog en tur i elgiganten for at se skærmen irl. og få mig en lille sludder med en "ekspert". Ekspedienten viste mig panasonic skærmen, og derefter en LG PQ3500 som han anbefalede mig at købe istedet for. Han sagde at LG skærmen var nyere og derfor havde en bedre billedbehandling end Panasonic skærmen.
På prøve billedet kunne man da også se en lille forskel, men om det har noget med indstillinger at gøre ved jeg ikke.

Jeg synes kun at have hørt positive ting om Panasonic plasma skærme, men jeg har ikke rigtig kunne finde noget om LG skærme.
Så nu er mit spørgsmål: Er der nogle af jer der har erfaringer med LG's skærme, og hvad ville i evt. vælge ??

Dan
Af NoNig
Min erfaring er, at det i sidste ende er et spørgsmål om personlige valg. Hvis du bedst kan lide Panasonic, så tag dét. Hvis du bedst kan lide LG'eren, så tag dét.

Du kan billedteste for ditten og datten, og finde frem til ting som 99,9 % af os alligevel aldrig ville lægge mærke til. En slags... med fare for mig selv, placebo om man vil.

Hvis du indstiller dit TV korrekt, og stirrer på de to modeller ved siden af hinanden, vil du muligvis kunne bemærke en forskel. Tag derfor i stedet og kig på hvad folk siger om de forskellige modeller, såsom: "Larmer det?", "Brummer det?", "Laver det småfejl?" - altså ting vi ville bemærke.

Bare mit råd :)
Af Denner
Vil personligt mene at G10 er i en helt anden klasse PQ3500.

PQ3500 er en PQ3000 med dvb-c tunder i, så vidt jeg ved er det eneste forskel ud over lidt design forskelle.
PQ3500 er IKKE 1920x1080p tv men et 1024x768p tv, det vil sige at du ikke kan 1:1 pixelmappe med en 1080p signal kilde som f.eks Blu-Ray og spillekonsoller.

Desuden er PQ3500 meget mindre resistent over for retention og burn-in end G10 er det.

Sort gengivelsen på G10 er KLASSER bedre end på PQ3500, mener at PQ panelet er målt til omkring 0.1 - 0.09 cd/m2 rundt omkring på nettet i diverse tests og G10 ligger omkring 0.03 cd/m2.
Ved godt at sort ikke er alt, men det betyder en del for den generalle oplevelse af dynamik i billedet også ved normal tv kigning.

Elmutant manden har dog ret i at deinterlacing er en smule bedre i PQ3500, men det er ikke meget og det opvejer ikke for de mange svagheder PQ3500 har så som manglende shadow detail, ekstremt meget dithering osv.

Hvis PQ er meget billigere end G10 og du "kun" skal bruge det til at se TV på så er PQ en ok skærm, men er prisforskellen ikke særlig stor, er der i min bog intet det taler for PQ3500 frem for G10.
Af DanK
Jeg har kun kunne finde PQ3500 hos elgiganten, og der koster den 6000,- på tilbud, normalprisen er 7000,-
G10 kan fåes på nettet til 6500-7000,-
Jeg tror bare jeg holder mig til min første indskydelse, nemlig G10.
Takker mange gange for hjælpen :)

Dan
Af BiggBoss
Jeg er også i dilemma om hvad er bedste tv her?

LG 42 PQ3500 eller Panasonic TXP42X10Y?

HJÆLP.
Af Supergris
Jeg har erfaring med begge modeller. Hvad enten du vælger det ene eller det andet, er jeg sikker på, du bliver glad for det...
LGén skal du vælge hvis designet betyder meget for dig. Panasonic er nemmere at indstille til et bedre billede og retention opstår ikke så nemt, men Lgén kan lige nu fås i Expert til 3999, hvor Panasonic koster lidt mere!!!
Valget er dit, men uanset hvad er begge et godt køb...