Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af timm
Hej alle

Jeg er i overvejelsesfasen mht. køb af LCD/LED og lyd til systemet ... og jeg er lidt grøn inden for det her område. Umiddelbart er rammerne fra overkommandoen givet, hvilket betyder ingen ledninger på væggene og ikke større end 47" ... :(

For at få en fornuftig lyd har jeg derfor (pga. ledningsproblematikken) tænkt mig at gå efter en samsung HT-BD8200 soundbar, som jeg har hørt (har ikke råd til B&W). Den har en ganske fornuftig lyd, og integreret blue ray mv. Men dermed må jeg nok også gå efter et Samsung TV, så vi kan nøjes med en fjernbetjening og får nogenlunde ens design. Nu er spørgsmålene så:

1. Jeg er bevidst om, at LED i forhold til LCD nok har visse fordele mht. strømforbrug og tykkelse. Men prisforskellen bliver ikke hentet ved det mindre strømforbrug over en overskuelig årrække, og tykkelsen betyder ikke så meget. Så hvis jeg skal gå efter LED skal det være pga. et væsentlig bedre billede ... er det prisforskellen værd?

2. Samsung har jo en del LCD/LED tv. Og selv om jeg har læst en del indlæg her i forum, er jeg godt forvirret. Kan forstå problematikken med de danske XXE og sortering af digitale kanaler. Men er stadig meget i tvivl om, hvilken skærm jeg skal gå efter. 6-serien er udelukket (igen overkommandoen der ikke kan lide den buede bund). Men hvad er så bedst - til prisen. Skal jeg gå efter 5- eller 7-serien? Er 7 merprisen værd? Hvilken 5 eller 7 kan anbefales?

3. Derudover hører jeg gerne om nye erfaringer med HT-BD8200. Er der enighed om, at det er et fornuftigt lydbillede? Nogle der har dårlig erfaring med lyden? Nogle der har været generet af blæseren (har læst den anden tråd des angående)?
Af egon
timm skrev:3. Derudover hører jeg gerne om nye erfaringer med HT-BD8200. Er der enighed om, at det er et fornuftigt lydbillede? Nogle der har dårlig erfaring med lyden? Nogle der har været generet af blæseren (har læst den anden tråd des angående)?
Hej timm
Jeg har et 40UE8050 og HT-BD8200. Ja,- jeg kan sagtens høre blæseren i 8200 !! Også lidt mere end godt er ! Selvfølgelig ikke når der er "skruet godt op" for lyden, men hvis man ser/hører TV på lavt blus, synes jeg faktisk at den er noget irriterende hvis man lige får fokuseret på lyden fra den. Om lydbilledet er godt, skal jeg ikke gøre mig klog på, jeg er ikke HIFI nørd. Men i mine ører lyder det da væsentlig bedre, når lyden går via 8200. Jeg valgte også min 8200 ud fra ønsket om ikke at have så mange ledninger ... OG jeg havde intet krav om at det skulle være surround. Det er også en fed ting, at subwooferen er trådløs.
Du skal nok også være forberedt på irritationsmomenter omkring betjeningen (via fjernbetjening) når de to ting skal spille sammen. Måske skal jeg studere brugsanvisningen i endnu flere timer, for at komme til bunds i det. En banalitet som at de to enheder ikke tænder samtidigt ved tryk på een knap(når man bare skal se TV), er det ikke lykkedes mig at finde ud af.(De kan godt slukke samtidigt ved tryk på een knap).
Jeg valgte også 8200 ud fra plads hensyn, jeg har ikke et "skab" nedenunder mit TV, hvor man kan gemme diverse større bokse og lydanlæg, så jeg forestillede mig, at det ville være en god løsning at soundbaren hængte under TV'et.
Så nu må jeg nok lære at leve med det.
Jeg hører dog gerne fra andre erfaringer med 8200 omkring støjen.
Er der noger der IKKE kan høre (generende)støj fra deres 8200 ?
Kan det være en løsning at fejlmelde det til Samsung, i håb om, at det er en specielt støjende ventilator jeg har, og den bare kan udskiftes med en anden...
Er ellers glad for TV'et som IKKE har en ventilator. Jeg har indstillet det efter Rasmus's test og synes at det har et rigtigt flot billede.
Og jeg er lidt ligeglad med, at det ikke er et plasma, som åbenbart er det eneste saliggørende blandt de rigtig kloge entusiaster.
For mig var det et vigtigt parameter, at det kun er 29 mm tykt.
Af jbplum
egon skrev:For mig var det et vigtigt parameter, at det kun er 29 mm tykt.
Nu har Samsung jo faktisk lavet et plasma, som er 30 mm dybt, så det argument for LCD/LED holder ikke rigtigt. Med mindre det pågældende plasma ikke var lavet, da du købte tv?
Af jacob586
jbplum skrev:
Nu har Samsung jo faktisk lavet et plasma, som er 30 mm dybt, så det argument for LCD/LED holder ikke rigtigt. Med mindre det pågældende plasma ikke var lavet, da du købte tv?
...som jo så er minimum 50'', det er ikke alle det synes at større er bedre.
Af jbplum
jacob586 skrev:
jbplum skrev:
...som jo så er minimum 50'', det er ikke alle det synes at større er bedre.
Helt enig, men nu skrev egon jo ikke noget om størrelsen som kriterie, men alene dybden...
Af timm
Hej Egon

Tak for input. Jeg vover pelsen og investerer i Samsung soundbar.

Jeg HAR i øvrigt købt fjernsynet, som endte med en 46" LCD fra samsung - LE46B558XXE. Og det kan jeg da også godt spørge lidt indtil ... jeg synes nemlig. at det er en blandet oplevelse.

De digitale kanaler er fine, men nogle af de analoge står faktisk ret dårligt. Og indstillingsmulighederne i finjustering kan ikke bedre det. Er det normalt? Jeg tænker, at det nok er samme kvalitet som på det gamle tv ... men nu bare blæst op i en større størrelse, hvorved det virker mere utydeligt. Er det rigtig oplevet ... eller bør de analoge stå helt klare også?
Af noxity
Kun i sjældne tilfælde vil du opleve at der er ikke er særlig stor forskel på digital og analog kanaler (Nogle steder komprimerer de det digitale signal til ugenkendelighed). Typisk vil et digitalt signal stå meget bedre end det analog. Her snakker vi så selve signalet.

Herudover kommer også den faktor, som er dit TV. Der er stor forskel på hvordan de enkelte TV håndterer henholdsvis det analoge og digitale signal. Et TV der leverer den bedste digitale behandling på markedet, kan således godt have den værste behandling af analog signaler. De to hænger ikke sammen.

En fladskærm er, efter min mening, lavet til digitale signaler, og analog er noget man bør undgå! :)
Udover at du får en langt bedre billedeoplevelse med de digitale kanaler, så har du også i mange tilfælde mulighed for EPG, og andre informationstjenester som forbedre oplevelsen.

Må jeg spørge hvorfor du overhovedet holder fast i de analoge ? Du har måske bare prøvet at hente DR/TV2 via DVB-T?
Af timm
Jeg holder fast i de analoge, fordi der er visse kanaler som åbenbart ikke vises i digitalt. Fx har jeg på mit fjernsyn kun analog signal til DR Ramasjang (som børnene er meget glade for), TV3 og TV3 puls ...
Af noxity
Okay, hvem har du som udbyder ?

TV3,+,puls sender kun digitalt. Så laver de enkelte udbydere det om til analog bagefter. Så det er lidt sjovt at du ikke har dem digitalt :o
Af timm
OK ... det lyder spøjst. Jeg har TDC/yousee ... det vil jeg lige prøve at følge op på. Kan det være, at fjernsynet simpelthen bare ikke har fundet dem? Der var nogle indstillinger under søgefunktionen, som jeg bare lod stå i default ... måske skal der justeres i dem ...!?!
Af noxity
Det kan både være dine indstillinger, men også kvaliteten af det antennekabel du bruger.
Af timm
no shit ... mener du det? Jeg har faktisk et ret langt antennekabel. Derudover er selve stikket nede i stuen trukket langt i forhold til "hovedstikket" i huset. Og så siger du, at antennekablet betyder noget. Vil det sige, at det kan betale sig, at prøve et andet kabel? Men kablet i væggen kan jeg jo ikke skiften ... kan man evt. sætte en forstærker på el.l.?