Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kristian58
Jeg har netop fået sat min LG 50PS8000 til og fået sat den første film på.

Ligemeget hvor meget jeg prøver kan jeg ikke finde en opløsning som fylder hele skærmen, jeg har læst at burn-in er et problem især med de sorte bjælker. Skal jeg være nervøs? - Hvad kan jeg gøre for at løse problemet?
Af Nick_S
Såfremt bruger de indstillinger der er anbefalet i testen der er lavet her på siden, eller indstillinger der ligner det bør du som sådan ikke være nervøs nej.

Du skal være opmærksom på at du ikke udelukkende ser 2.35:1 film i for lang tid af gangen (flere dage), da de sorte bars så kan være ret genstridige at få væk.
Men at du ser en enkelt film eller to bør ikke være et problem. Du vil kunne ane hvor de sorte bjælker har været efter du skruer væk, men det vil kun i meget få tilfælde være generende.

To sum up; hvis du bruger tv'et afvekslende, lidt med almindelige TV, lidt med film, lidt med spillekonsol. Behøver du ikke frygte burn-in i dagligdagen. Der skal du bare nyde den store skærm ;)
Af ctacta
Kristian58 skrev:Jeg har netop fået sat min LG 50PS8000 til og fået sat den første film på.

Ligemeget hvor meget jeg prøver kan jeg ikke finde en opløsning som fylder hele skærmen, jeg har læst at burn-in er et problem især med de sorte bjælker. Skal jeg være nervøs? - Hvad kan jeg gøre for at løse problemet?
Du har næsten altid sorte bjælker foroven og nedenfor i dit billed, da din skærm er 16:9 og dermed et andet format end mange film.

Du kan vælge Biografzoom 1 og zomme ind indtil bjælkerne forsvinder, men så beskærer du blot siderne af dit materiale på filmen.
Af Kristian58
Tak for svarene.

Jeg skal udelukkende bruge det til film og det ikke hver dag. Det vil altså være slukket frem for at køre alm. tv - vil dette også fjerne bjælkerne at det er slukket, eller skal der køre noget på hele skærmen for at udviske dem?
Af ctacta
Svag retension, forsvinder af sig selv, mens mere statiske objekter (som i dette tilfælde med bjælker) nok kræver en effektiv "udviskning". Dvs. noget der fylder hele skærmen, og helst bare sne/støj.

Det der sker er at fosforen i dit panel, slides mere der hvor der er billed, end ved de sorte bjælker, og over tid vil overgangen blive mere og mere tydelig.

Det betyder at bare slukket tilstand, ikke vil fjerne bjælkerne, du skal have noget kørende hen over.