Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Siden i går hvor jeg fik mit Samsung LE40B755, har jeg haft hovedpine og lidt ondt i øjnene?!

Jeg har drejet meget ned for baglys, kontrast og lyset på skærmen. Derudover har jeg set TV'et til FILM mode, som også dæmper lyset (det stod vidst nok til standard, som var vildt lyst!)

Hmmm... jeg har tidligere haft kikket på et Philips CRT 32" TV, og aldrig haft problemer med øjnene. Ej heller ved daglig brug af computer LCD skærme i 20" og 24". Men ved det nye Samsung er den gal :-)

Hvis nogen af jer har lignende oplevelser, kom frit frem.... ;)

SLL
Af Ponduus
Sidder du forkert med nakken? Kigger du op ad eller andet i den stil?

Det er nemlig et stort problem for mig, hvis jeg skal sidde og kigge op, hvis et tv er hængt for højt eller hvis jeg sidder for langt fremme i biografen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er en generel anbefaling, at Tv'et hænger lige ud fra dit synsfelt (altså midten af Tv'et hænger lige ud for dit syn) af hensyn til det forhold Ponduus nævner.

Spænd i nakken hænger jo i høj grad sammen med hovedpine og stress.
Af SLL
Takker,

Ja, Samsung LE40B755 er noget højere end mit 32" CRT, samt at foden også gøre det lidt højere. Så hvis jeg kikker lige ud, rammer mine øjne 10-15cm. over Samsung mærket på fronten. Så jeg kikker lidt op, men troede ikke at det kunne gøre så meget.

Jeg troede det havde noget med lyset på skærmen at gøre, samt at jeg muligvis er nød til at sætte en TV lampe op.

Men jeg vil lige se, om jeg kan få TV højden lidt ned. 10-20cm. ned, og jeg rammer midten af skærmen.

SLL