Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af eXeel
Jeg har leget lidt med beregneren for hvornår man kan se fordelen ved 1080p vs 720p, og her kom jeg til at tænke på, om 42" var "stort nok".

Kan se fx G10eren i 42" kun er 1 meter bred, og 50" er 1,20m bred. Hvor meget betyder dette? Skal ned i Hifiklubben her én af dagene, men vil også gerne have jeres besyv med.

Som det kan ses i følgende topic: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?p=81687
Så er jeg ikke helt afklaret med X, G eller V, men lige i dag hælder jeg måske til G10eren, eftersom det kun er udseendet på V10eren der trækker i dens retning.
Neo panelet i G10eren er den der gør, at jeg har skiftet fokus fra X10 til G10.

Egentlig ser jeg ikke Blu-Ray film endnu og har ingen konsol, men det kan jo være det ændrer sig, når man får tvet til det. Hvem ved...
Men hvilke tanker bør jeg gøre mig om størrelsen i området 42" til 50" ca? G10eren ryger jo op i V10 prisen, men bliver også 20% større. Og omvendt er det penge, man godt kunne spare, hvis det skulle være...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du ikke vil se HD-materiale, så lad være med at tage en skærm der er for stor. Det vil du fortryde. I vores beregner er det ikke 720p og 1080p du skal vælge, det er opløsningen af kildematerialet du skal indstille efter. Hvis det er SD, så vælg 576p - det giver et HELT andet tal.

Med en fladskærm, så bør du ikke snyde dig selv for HD-oplevelsen. Det er så meget bedre, at du bliver nødt til at se det selv. En BluRay burde være obligatorisk tilbehør til enhver fladskærm. Jeg selv er gået så vidt, at jeg aldrig ser DVD længere, med mindre filmen virkelig ikke kan skaffes på BluRay :)
Brugeravatar
Af rhino (DK)
Yakken

så lige du skrev du aldrig stortset ser DVD længere....

har selv harf lånd en ps3 og brugt den som Blu-ray afspiller.... men har flere gange oplevet skygger eller grums omkring objekter og personer i bevægelse.... ville bare høre om det er måske kan være instillinger på ps3 som skal ændres eller om det er tv´et det ikke er godt nok...

har for en mdr siden modtaget mit nyt Bv8-40" så ved ikke om det er det.... men har en phillips DVD som jeg bruger jævnligt og der er der tilsvarende skygger når den afspiller.... dog stadig et flot billede men helt suverænt med blu-ray især hvis man står tæt på kan man virkelig se forskel fra dvd til blu-ray....

men er det normalt med de skygger/grums eller hvordan.... gik ud i butikken og så samme film på BV7-40" med blu-ray og der var ingen skygger men der er afspiller og skærm også 100% tilpasset hinanden
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Umiddelbart kunne det være slør fra LCD-panelet. Det er svært at sammenligne direkte, hvis du ikke ser på den samme film i butik og hjemme i din stue.
Af Supergris
Min erfaring siger mig, at fra ca. 2,5 m. er en 50 " langt at foretrække også ved DVD - afspilning... Kender ikke nogen der har syntes, at billedet ikke er tilfredsstillende ( overbevisende )... Om du vælger Neo - panelet giver det et lille plus på billedsiden, især ved HD - kilder, men det er småting vi snakker om... Har Købt og sat til både X 10 og G 10 ved bekendte og forskellen synes jeg ikke er stor.
Udover billedet er der andre parametre, der måske også skal overvejes til X 10s fordel, såsom potentiel støj fra indbyggede blæsere og øget strømforbrug grundet full - HD!!!
Brugeravatar
Af rhino (DK)
det er den samme film jeg så hjemme og tog med ud i butikken "KNOWING"

Jeg sidder ca 3.5 til 4 meter fra skærmen og skøret/grums har jeg også oplevet via digital tv og på DRhd vi har yousee ellers er billedet virkelig godt og meget detaljeret....

men er jeg for kritisk for slør så man aldrig noget af på et alm. billedrørs tv

her et link til mit udstyr så du lige kan se hvilket ting jeg har:

http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visb ... &ipc=25104
Af eXeel
yakken, jeg modtager digital tv gennem YouSee via min boligforening, så det er ikke ren SD derfra, går jeg ud fra.
Og kan også være jeg burde skaffe en PS3. Men Blu Rays er dyre, medmindre det naturligvis er billigt at leje. Det ved jeg så ikke, har jo aldrig haft brug for at tjekke BlockBusters BR priser.
Hm, kan se de er de samme som DVD. Så er det jo en helt anden sag :) Dejligt.

Forresten, kan artiklen "Hvor stor skal dit TV være?" ikke blive lagt ind som overskrift i Købsguiden? Svært at finde ellers :)

Så hvad råder du til, når jeg kommer til at sidde 3-3½ meter fra TVet og jeg kommer til primært at se digital gennem Yousee og så lidt DVD (hvis vi går ud fra jeg ikke kommer til at se meget BR)?

Supergrisen, jeg har ellers fået det indtryk, at Neo panelet gjorde en del. Nu bliver jeg forvirret :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Uden HD-materiale (og der er altså meget lidt på Yousee) så ville jeg tage en 42" model. Jeg synes mit 50" er for stort til dårlige udsendelser, som hovedparten af SD-kanalerne er på Yousee. Til HD er de 50" dog en anelse for småt, så du må afveje. Jeg nyder BluRay på min skærm i fulde drag, og ser ikke ret meget TV derudover.

Jeg skal prøve at huske at opdatere menuen på forsiden, så appletten til TV-størrelse inkluderes. Det må være en forglemmelse fra vores side, at den ikke er med nu. I de nye versioner af menuen har jeg fået den med, men de er bare ikke tilgængelige endnu.