Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af voidhand
Hej alle
Som fladskærmsjomfru har jeg lige et par spørgsmål.
Jeg har set mig lun på LG SL8000.

1. Vi sidder ca. 3-3.5 meter fra fjernsynet - vil en 42" klare det eller skal jeg op i 47".

2. Jeg havde tænkt mig at hænge det op med væggen med et standard vægbeslag(Vogel eller lignende) vil de bagudvendte stik give problemer for både scart(ja - stadig VHS - men også DVD) og phono-stik mht til den korte aftand til væggen - og hvor stor afstand til væggen giver et sådan beslag typisk?

3. Jeg læste et sted at en god blu-ray afspiller i området 2-4000kr. sagtens kunne være en PS3 til 2400kr - passer det? (så får jeg jo en spillemaskine samtidigt)

4. Hvis det viser sig at lyden i de indbyggede højtalere ikke er gode nok, hvordan forbindes så PS3 + LCD + lydsystem. Trækkes lyden fra PS3 til lydsystem eller trækkes det fra skærm til lydsystem og hvilke stik anvendes - HDMI? PHONO-stik?.

Håber i kan hjælpe en billedrørs-idiot på rette vej :)
Af Ponduus
1. Jeg ville vælge et 47" i den afstand. Især hvis I skal se blu-ray. Men ellers så er 3-3,5 meter temmelig langt.

2.Jeg mener at man som regel kan se, hvilken afstand vægbeslaget har ind til væggen. Så er det vel bare om at vælg et beslag der giver plads til stik. Men ja, det er et problem at de vender ud af på tv'et. En stor brøler fra LGs side.

3. Der er flere forskellige måder. Personligt har jeg en forstærker med HDMI-indgange. Min PS3 og Canal Digital boks er sat i med HDMI, og så et HDMI op til tv'et.

Men det kommer an på hvilket "lydsystem" du har i tankerne. Mange af det systemer man kan købe fra Expert, Fona osv. har sikkert kun en HDMI-udgang. Så skal PS3'en sætte til tv'et (eller "lydsytstemet", hvis muligt) med optical.