Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Min plasmaskærm begyndte for et stykke tid siden at lave "rødlige plamager" på ansigter i mørke omgivelser, specielt hvis det er mørklødet eller meget solbrændte mennesker med mørkt hår, så kommer det gerne fra hårgrænsen og ned af kinden. Jeg troede først at det var min DVD, men den har jeg skiftet og det kommer stadig.

Er der nogen bud på hvad det kan være, jeg overvejer at skifte det til et LCD, da jeg har hørt at plasma godt kan begynde på ovenstående når de bliver lidt ændre, og så bliver plasma dyrt i længden hvis man skal skifte hver 3. år, det er ca. 4 år gammelt, og har kørt i ca. 3 år 6 - 8 timer om dagen.

Jeg har i dag prøvet at køre DVE kalibrering på det, så nu håber jeg det er væk, men hold da fest hvor er brightness og contrast dalet henover årene, jeg har måtte øge brightness en del, og til forskel fra før så har contrast ikke den samme virkning på displayet som det havde tidligere.

Er det de samme ting der sker med LCD, ellers så køber jeg sådan et næste gang.

edit: Har taget et billed af det, se det her:

http://img443.imageshack.us/img443/2089/panasonic.jpg

Det er det rødelige slør midt i billedet, det er ikke så slemt her, men man kan klart se at der er noget galt.
Af Dk11706
Hmmm har lige set et par billeder fra nogle andre der oplever det samme, tror du har ret, det bliver nok ikke nemt at få lavet så lang tid efter :(, æv bæv
Af Fing
Jeg ser noget lignende på min X10 nogle gange. Det er blålige plamager her. Det er ofte i mørke scener og så kommer plamagen f.eks. i ansigtet og på noget mørkt hår. Det er dog ikke ret tit at jeg har set det.
Den virker bålig og mærkeligt pixelleret på en måde.
Af Dk11706
Det lyder som om det er generelt på plasma det kan forekomme, jeg bliver mere og mere overbevist om at LCD er vejen frem, er der nogen der kan fortælle lidt om hvad jeg kan forvente af mærkelige "billed udfald" på LCD :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan læse vores artikel om LCD vs. plasma, som du finder i arkivet for fokusartikler på forsiden.
Af lennon
Dk11706 skrev:Det lyder som om det er generelt på plasma det kan forekomme, jeg bliver mere og mere overbevist om at LCD er vejen frem, er der nogen der kan fortælle lidt om hvad jeg kan forvente af mærkelige "billed udfald" på LCD :o
Du skal bare forvente et generelt dårligere/mindre korrekt billede.Dårlig betragtningsvinkel.Problemer med uens baggrundslys =backlight bleeding . Dårligere responstid .

Har samme TV som dig, - bare i PV600 udgaven.Jeg fik den dog repareret for "purple snake" problemet. Og det har hjulpet, uden dog helt at eliminere problemet. Undrer mig at du først opdager det nu, - da problemet med garanti har været der fra dag 1 .

Jeg overvejede for nyligt et Sony 52Z5500 LCD pga noget foto behov. Men bla efter at min mor for nyligt har fået et Sony 32V5500 er jeg ikke just vildt imponeret .

Derimod er jeg dybt imponeret af billedet på min kammerats nye Samsung 58" 855 plasma.
Af Dk11706
Nå fik langt om længe snakket med Panasonic, og de henviser til deres servicecenter, det servicecenter der ligger i odense er det der laver panasonic og tager sig af garanti sager, men det koster en krig i fragt, hvis jeg indleverer det på sjælland så er det med garanti betalingsarbejde sådan cirka det samme som fragten for at sende det "udenlands" . Nå men jeg skal regne med ca. 2000 lige meget hvad så jeg har besluttet at købe et nyt tv i stedet, så mit spørgsmål er nu om der også er "snakes" på G10e modellen eller er det løst, for det er virkelig noget der ødelægger oplevelsen ved TV syntes jeg. Jeg har alternativt kigget på Philips 42pfl8404h, det står meget lækkert, men ved ikke hvad jeg skal kigge efter af negative ting og jeg vil nødigt "igen" købe katten i sækken. Så vil gerne have et par råd her.

Grunden til at jeg ikke har opdaget det før nu er at jeg ikke har brugt det i 1,6 år pga. ombygning, og da jeg fik det troede jeg at det var min dvd afspiller
Af lennon
Dk11706 skrev:Nå fik langt om længe snakket med Panasonic, og de henviser til deres servicecenter, det servicecenter der ligger i odense er det der laver panasonic og tager sig af garanti sager, men det koster en krig i fragt, hvis jeg indleverer det på sjælland så er det med garanti betalingsarbejde sådan cirka det samme som fragten for at sende det "udenlands" . Nå men jeg skal regne med ca. 2000 lige meget hvad så jeg har besluttet at købe et nyt tv i stedet, så mit spørgsmål er nu om der også er "snakes" på G10e modellen eller er det løst, for det er virkelig noget der ødelægger oplevelsen ved TV syntes jeg. Jeg har alternativt kigget på Philips 42pfl8404h, det står meget lækkert, men ved ikke hvad jeg skal kigge efter af negative ting og jeg vil nødigt "igen" købe katten i sækken. Så vil gerne have et par råd her.

Grunden til at jeg ikke har opdaget det før nu er at jeg ikke har brugt det i 1,6 år pga. ombygning, og da jeg fik det troede jeg at det var min dvd afspiller
"Purple Snakes" var isoleret til Panasonics 6. generation. Så du kan roligt købe deres 10. generation, - som også klart er at foretrække frem for Philips .