Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg har diskuteret lidt med én omkring dette:

Jeg mener, at man tydeligt kan se forskel på en Bluray film vist på en HD ready skærm og en Full HD skærm.

Jeg mener også, at man ikke kan sammenligne skærme hen over brands uden at man kommer ud for at skulle dømme subjektivt. Der skal man tage hensyn til panelfabrikant samt hvordan fjernsynet er opbygget og kontrastforhold osv. osv. Altså er det et skøn den enkelte må tage om man synes det ene eller det andet osv.

Er det mig der tager fejl? :o ;;)
Af lubek
altså jeg er lige skiftet fra et pana px-80(ready) til et pana V10(full) og der er tydelig forskel, men skal også sige at jeg er gået fra 37" til 50" men det giver en helt anden følelse ved gode action film
Af greentoft
Ja, men skærmen er jo næsten også dobbelt så stor lol :p :D
Af urbananen
Hvis vi tager 2 50" skærme, og den ene er HD ready, og den anden FullHD, da vil FullHD være pænere, under normale omstændigheder. Dels pga. den højere opløsning, og så også fordi, at et kun HD-ready TV i dag, som regel er et billigt køb.
Hvis man ser på spc. på TV'ene, så er det svært at sammeligne lige over som du også selv er inde på, da producenterne måler diverse ting forskelligt.
Af greentoft
Men når ham jeg har diskuteret med siger at det er spild af penge at købe et Full HD istedet for et HD ready så er det forkert?
Af Ponduus
Normalt skal man sidde meget tæt på en skærm for at se forskel på HD-ready og full-HD - dvs. at i normal sidde afstand, vil det normalt ikke gøre sig gældende.

Den forskel som man oftest bemærker vil være en forskel i panelet. Altså ofte er panelet i full-HD skærmen bedre end i HD-ready skærmen.

Ta' fx X10 og V10 fra Panasonic. X10 er HD-ready men har ikke NeoPDP, som V10 har. Derfor levere V10 et bedre billede, men det skyldes i højere grad det bedre panel, end forskellen mellem Hd-ready og full-HD.
Af Kleitus
Kan I ikke lige præcisere hvad I mener med "HD Ready" og "Full HD"?

Hvis vi taler om opløsning så er det jo helt åbenlyst at der vil være forskel på 2 ens størrelse skærme hvor den ene kører 1920x1080 og den anden kører 1366x768. Kornene er ganske enkelt mindre. At du så på en stor afstand ikke bemærker de grove korn i den lave opløsning ændrer jo ikke på at billedet er langt langt bedre i den høje opløsning.

Og ja selvfølgelig vi taler om Blueray materiale i den høje opløsning og ikke opskalering af et i forvejen lav-opløsnings materiale. :)