Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har en Dell 2407WFP og har netop konstateret en anelse vertikal banding, til trods for at jeg troede at jeg var gået fri (horisontalt er der ingen banding). Problemet med banding er der kun ved DVI-tilslutning, hvorfor jeg har prøvet at tilslutte med VGA.

Umiddelbart ser jeg ingen forskel på de to tilslutninger, hvorfor jeg har tænkt mig at bruge VGA-tilslutningen, i hvert fald hvis jeg skal arbejde med gradienter.

Er der nogen praktisk forskel på DVI og VGA ud over at DVI skulle give et bedre/skarpere billed (hvilket jeg så ikke har kunnet konstantere)?

Vil der mon være problemer forbundet med at finde nyere grafikkort med VGA-tilslutning?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alle grafikkort har VGA tilslutning indbygget i deres DVI-I interface, så det skal du ikke bekymre dig om overhovedet. Jeg har endnu ikke set et grafikkort der ikke havde DVI-I.

Hvis du ikke kan se en forskel mellem DVI og VGA og VGA står bedre, så er der ingen grund til at bruge DVI. Generelt siger man bare at forstyrrelser i billedet, såsom uskarp tekst afhjælpes ved at skifte til DVI.
Af Wired
Du skriver at alle grafikkort har VGA tilslutning i deres DVI-I interface, men hvordan foregår det? Er det noget man vælger i driversoftwaren?
Af StanTheCaddy
Det er ikke nødvendig at vælge noget som helst.
Et DVI-I stik sender begge dele på samme tid, nogle af benene bruges til DVI andre til VGA.

Sætter du et DVI kabel på stikket henter den signalet fra de ben der bruges til DVI.

Sætter du et VGA kabel på ved hjælp af en DVI-I til VGA adapter stik, så leder denne signalerne fra VGA benene videre til VGA stikket i den anden ende.

DVI info på Wikipedia
Af Wired
Ok, det foregår altså via en adapter! :)

Tak for info.
Af Chrisko
yakken,

" Jeg har endnu ikke set et grafikkort der ikke havde DVI-I."

Så må du være meget ,meget ung :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det var vist en tanketorsk - jeg tænkte nok på at jeg ikke havde set et grafikkort hvor DVI stikket IKKE var en DVI-I port, men derimod en DVI-D port...
Af Lars Peter
yakken skrev:Det var vist en tanketorsk - jeg tænkte nok på at jeg ikke havde set et grafikkort hvor DVI stikket IKKE var en DVI-I port, men derimod en DVI-D port...
På min bærbare computer har jeg en DVI-D port (dual link) foruden en VGA port.
På min stationære computer har jeg en DVI-I port (dual link) foruden en VGA port.
(Disse DVI betegnelser er nye for mig, men jeg har kigget i wikipedia på billederne af portene til høje længere nede på wiki-siden for at bruge betegnelserne rigtigt.)

Jeg står i begreb med at købe en ny skærm, som jeg skriver om i en anden tråd (her). Denne skærm har muligvis et DVI-I stik. Jeg vil gerne kunne bruge denne skærm både til min stationære og som ekstern skærm til min bærbare og jeg vil jo gerne kunne udnytte DVI forbindelsen for at opnå den ekstra kvalitet i forhold til VGA.
Kan man få et mellemstik således at skærmens DVI-I stik kan tilsluttes den bærbares DVI-D port?

EDIT: Jeg fandt Sandbergs kabelguide:
http://www.sandberg.dk/sandbergguide.aspx