Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Skærmtrolden
Hejsa

Vi har længe lurepasset på fladskærms TV. Fordi det var for dyrt og for dårligt i starten.

Nu frister en model som Panasonic meget TX-P42X10, men lyden er skuffende.

Udfra en synsvinkel der hedder billedkvalitet for pengene, får man meget, men jeg må indrømme at jeg synes det er for dyrt, når man også lægger vægt på lyden.

Vi har et 22 år gammelt B&O på 28", og jeg har endnu ikke oplevet en fladskærm, som kan følge med hvad lyden angår. De får simpelthen bølle-bank af B&O'en...

Er der nogen modeller I kan anbefale at jeg ser / hører nærmere på? Eller kan jeg ligeså godt med det samme se i øjnene, at det ikke kan lade sig gøre at lave ordentlig lyd, når skærmen skal være så tynd? Jeg hælder efterhånden til at bruge eksterne rigtige højtalere...

Hvis jeg vælger eksterne højtalere med forstærker... Kan de fleste fladskærms TV så slå de indbyggede højtalere fra, OG samtidig regulere lydniveauet på line-out? Det ville give den suverænt letteste betjening... Især hvis jeg lader en TV strømspareskinne tænde og slukke for forstærkeren...

I grunden er jeg egentlig stadig godt tilfreds med B&O'en, men den har efterhånden nogen problemer med at tilpasse skærmformatet (16/9) til diverse digi-boxe. Og så savner jeg noget større til at se film på.

Mvh.
Thomas
Af xcardman
intet er gratis

forstå ikke du synes en skærm på 42 tommer til 5000 kr er dyr. fordi lyden er flad.

god lyd i en fladskærm, det fås ikke om du så giver 20000 kr.

en b&o på 40 tommer til 43000 kr, ja den har bedre lyd.
men samme lyd kan man få fra et 2.1 system, til næsten ingen penge.

så ergo hvis du ikke vil have et ekstern anlæg, så må du give 38000 kr mere.
så dårlig lyd har en x10, heller ikke i forhold til andre.

men jeg har så levet med eksten anlæg i de sidste 10 år.
for et crt tv har da heller ikke god lyd.
Af Skærmtrolden
Okay, det bliver ekstern lyd.
xcardman skrev:forstå ikke du synes en skærm på 42 tommer til 5000 kr er dyr. fordi lyden er flad.
Det er såmænd bare fordi jeg er forvænt fra mit gamle TV - så virker det temmelig bagvendt, nærmest åndssvagt, at give så mange penge, for noget som på nogen punkter er så meget dårligere... Lyden er trods alt en meget væsentlig del af oplevelsen !

Er der nogen som ved om en typisk linieudgang på et fladskærms TV ændrer lydniveau, når man skruer op og ned på remoten? Og kan højtalerne samtidig være slået fra?

Der er vist en NAD model, som har taget konsekvensen og droppet de indbyggede højtalere til fordel for en forstærker 8)
Af xcardman
Jeg forstå dig udmærket du gerne vil have god lyd i dit tv.

men jo tyndere en fladskærm er jo dårligere lyd.
B&o har så løst det ved af have en hel plade foran eller en læbe foran.
det pynter alså ikke på et tv, det er så min mening.
mit eget pio har heller ikke højtaler, men indbygget forstærker til 2 højtaler og en aktiv sub.
så har 2 små sat højtaler tilsluttet. Mens film bliver set med et rigtig
surround anlæg.

man kan jo købe nogle fine pc højtaler med aktiv sub. de fylder ikke meget og giver en langt bedre lyd end de indbyggede.

bare som et eksempel, men der er masser af muligheder
http://www.logitech.com/index.cfm/speak ... /&cl=dk,da
subben giver alså det sidste, fremfor bare 2 små højtaler
Af Sten
Jeg kan godt følge dig, Thomas

Jeg kom også fra B&O (MX7000) som havde en rigtig god lyd. For ca. 4 år siden skiftede jeg til en flad (Panasonic PX60) og har det endnu. På PX60 peger højttalerne fremad og ikke som i mange af de nyeste skærme nedad, hvor sidstnævnte medfører en tynd lyd (læs: helt uden bund). Årsagen til denne løsning er formodentlig, at producenterne - og ikke mindst forbrugerne - ønsker fladere og fladere skærme, hvormed der skal findes andre løsninger mht. højttalernes placering. Skal der rigtig god lyd på TV'et, så er det stadigvæk B&O du skal rette dit blik imod. Prisen er også derefter.

I dag har jeg placeret en Yamaha Soundbar over min PX60'er, selvom der faktisk er en god lyd Pana'en. Jeg har endvidere tilsluttet en Subwoofer, hvilket giver yderligere bund, som intet TV på kloden kan hamle op med. Nu er jeg så heldig, at Yamaha og Panasonic har indgået et samarbejde mht. Viera Link, hvormed jeg ved filmafspilning på Blu-ray kan skrue ned for lyden for TV'et og skrue op for lyden på soundbaren - på en og samme fjernbetjening fra Pana. Denne løsning er naturligvis også mulig med en universal fjernbetjening.

En god fladskærm som eks. Pana X10Y og den løsning jeg har valgt, kan i dagens Danmark erhverves for kr. 15.000. Og så får du både billede og lyd som matcher hinanden.
Af kasperand
Skærmtrolden skrev:Okay, det bliver ekstern lyd.
xcardman skrev:forstå ikke du synes en skærm på 42 tommer til 5000 kr er dyr. fordi lyden er flad.
Det er såmænd bare fordi jeg er forvænt fra mit gamle TV - så virker det temmelig bagvendt, nærmest åndssvagt, at give så mange penge, for noget som på nogen punkter er så meget dårligere... Lyden er trods alt en meget væsentlig del af oplevelsen !

Er der nogen som ved om en typisk linieudgang på et fladskærms TV ændrer lydniveau, når man skruer op og ned på remoten? Og kan højtalerne samtidig være slået fra?

Der er vist en NAD model, som har taget konsekvensen og droppet de indbyggede højtalere til fordel for en forstærker 8)
Det eneste dårlige er lyden og det kan let klares med et anlæg ved siden af der løfter film oplevelsen mere end dit B&O. Desuden hvad gav du for dit B&O dengang siden du brokker dig over små 5000?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Et MX7000 kostede bestemt ikke 5000 kr. fra nyt i sin tid. Nok nærmere 12-14.000 kr. Jeg erindrer at jeg gav ca. 7000 kr. i personalekøb, da jeg arbejdede derude, hvilket var halv pris.

Ser man på fysikken så forstår jeg ikke, at man vil sammenligne en 50 liters kasse med 30 cm i dybden med et 15 liters kabinet, der kun er 5 cm dybt. Det er en fysisk umulighed at frembringe samme lyd med så lille et kabinet, når du samtidigt gør det så tyndt.

I stedet for at betragte det som en mangel ved TV'et, så bør man som forbruger nok nærmere indstille sig på, at god lyd kommer fra eksterne højttalere når vi snakker om fladskærme. Du kan ikke blæse og have mel i munden.
Af Otto J
yakken skrev:Et MX7000 kostede bestemt ikke 5000 kr. fra nyt i sin tid. Nok nærmere 12-14.000 kr.
15.495,- i de tre år jeg solgte dem, for omkring 10-13 år siden. Med inflation imellemtiden svarer det vel til 20k i dag, for et tv i den halve størrelse. Jeg synes det er mere end almindeligt unfair at kalde et tv til 5k for "dyrt" i dén sammenligning, om det så var helt uden lyd. Sammenholdt med at det nu engang er sværere at lave god lyd i et mindre kabinet, vil 30k og op være rimeligt at forlange for et tv med tilsvarende lyd- og billedkvalitet i dag.
Af Skærmtrolden
Well, egentlig havde jeg bare brug for en bekræftelse af at hvis man vil have god lyd med en fladskærm, så hedder det eksterne højtalere...

Men for nu at forklare lidt nærmere:

Ja, det er jo væsentlige pointer mht. volumen og pris...

Så måske sammenligner jeg æbler og bananer O-O

Hertil vil jeg sige, at dels ønskede jeg ikke at sammenligne - det er fremtvunget af digital-TV, for vores B&O kan åbenbart ikke så godt sammen med vores digital box fra Canal Digital - det er en Sagem, og B&O'en har problemer med bredformatet fra boksen. Det var aldrig et problem med det analoge signal, og heller ikke fra diverse DVD-afspillere, så jeg er ikke helt overbevist, når Canal Digital skyder skylden på vores fjernsyn. Men måske er der noget teknik, jeg ikke ved nok om...

Jeg ved ikke hvad min B&O hedder, eller hvad den kostede dengang for 22 år siden... Vi fik det gratis for nogen år siden. Jeg er egentlig ikke særlig interesseret i TV. Vi har Canal Digital, fordi resten af familien bruger det.

Det bringer til pointe nr. 2: Når man i lang tid har fået tudet ørene fulde af reklame og modebølge om hvor gode fladskærme er, og hvor deeeejligt det er med digital TV, så virker det umiddelbart dybt ulogisk, at hvis vi køber et fladskærms TV, så får vi mega dårlig lyd som en "bonus".

En anden del af mig, den del som for 15 år siden var hifi interesseret, forstår det udmærket :D

Nu griner du sikkert, og det er vel fair nok - men jeg har næsten ikke skænket hifi en tanke de sidste 15 år, og TV har aldrig interesseret mig...

Såååå... Når jeg nu ikke kan rejse tilbage til de analoge dage før 1. november, er jeg tvunget til at sætte mig lidt ind i det O_O

Det ender nok med at jeg finder et brugt sæt 2.1 højtaler system. Der er masser til salg rundt omkring, til rimelige priser. Iaften skal jeg ud og hente et par Infinity Alpha 20 til den rasende sum af 150 kr. Hvis de lyder godt, skal jeg også ha' den matchende sub, som er tilsalg andetsteds.

Hvordan TV'et så styrer lyden, må jeg se på når det bliver aktuelt. Det skal ihvertfald undersøges hvilke muligheder der er, så betjeningen ikke bliver alt for bøvlet ;;)

Og tak for forslaget med Logitech højtalere :)

PS: Når man ikke er særlig interesseret i TV, så er 5.000 kr. mange penge... Hvis der ikke var kommet digital TV, ville vi såmænd nok leve godt med B&O'en indtil den brænder sammen...
Senest rettet af Skærmtrolden 30 nov 2009, 13:23, rettet i alt 1 gang.
Af Otto J
Skærmtrolden skrev:
Hertil vil jeg sige, at dels ønskede jeg ikke at sammenligne - det er fremtvunget af digital-TV, for vores B&O kan åbenbart ikke så godt sammen med vores digital box fra Canal Digital - det er en Sagem, og B&O'en har problemer med bredformatet fra boksen. Det var aldrig et problem med det analoge signal, og heller ikke fra diverse DVD-afspillere, så jeg er ikke helt overbevist, når Canal Digital skyder skylden på vores fjernsyn. Men måske er der noget teknik, jeg ikke ved nok om...
Det er fordi tv'et ikke understøtter 16:9. Find menuen på din box, og sæt formatet til 4:3 letterbox på dén, så passer den fint med dit tv. Problem solved.
Af Skærmtrolden
AV Precision skrev:Det er fordi tv'et ikke understøtter 16:9. Find menuen på din box, og sæt formatet til 4:3 letterbox på dén, så passer den fint med dit tv. Problem solved.
Det er prøvet, men det gør ingen forskel... Det lyder som om der er noget galt med den dér box...

Hmm, såvidt jeg husker kan boxen godt huske at jeg valgte 4:3, men om jeg vælger letterbox, panscan etc. er den ligeglad med, den er gået tilbage til default, når jeg går ind i menuen igen. Såvidt jeg husker...

Tak for info'en, det må jeg forfølge.
Senest rettet af Skærmtrolden 30 nov 2009, 13:27, rettet i alt 1 gang.
Af Otto J
Skærmtrolden skrev:
Det er prøvet, men det gør ingen forskel... Det lyder som om der er noget galt med den dér box...
Det er der i så fald stensikkert. Som du siger, forfølg dét inden du køber et nyt alene på den baggrund.
Af xcardman
der var vil også den mulighed og købe et brugt crt på 32 tommer og 16:9 format. alså en topmodel fra sony eller phillips.
de giver alså et rigtig godt billede og især med en digital boks. selvom det er via scart.
min forældre har en top model fra phillips og de ser alså Dr HD.
selvom signalet bliver lavet om til SD, så står det virkelig godt.
noget bedre end min sony lcd 32 w5500 jeg har i køkkenet.

har ikke selv tjekket, men der er vil masser til salg.