Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af amarone
Endnu har jeg ikke digitalt TV/HD TV inden for døren.
Men tiden nærmer sig :p
Der er dog et par vigtige beslutninger, som skal træffes O-O

Lige lidt om sådan som jeg har tingene kørende for tiden:
Har Stofa-TV, Fullrate bredbånd/telefon - og i øvirgt en NAS harddisk (som jeg tænker at "sætte i forbindelse med en kommende fladskærm)

Men jeg føler mig ikke HELT overbevist om, at jeg skal fortsætte med at have Stofa. Selv om de har en "lokkende pakke" med det hele (bredbånd/telefon, TV for 269 kr.)

Jeg overvejer nemlig også stærkt Canal Digital. De reklamerer jo for øjeblikket med hele 11 HD-kanaler (m.m) :p :p :p (B
Pris 99 kr. (plus vist "lidt af det løse" til oprettelse)
Det er jo langt bedre end Stofa-pakken. Der er vist kun 1, eller er det 2 HD-kanaler :s
Selvfølgelig vil en kombi-løsning med Canal Digital/Fullrate være lidt dyrere, men på papiret er det dog alligevel umiddelbart mere atraktivt, synes jeg.
Hvad mener I?

Er der nogen der kan sige for/imod den ene/kontra den anden løsning?
Hvad er godt/skidt ved Stofa, henholdsvis Canal Digital?

Jeg har f. eks læst noget om, synes jeg, at Stofa`s kanaler/signaler er mere "komprimerede" end Canal Digital`s - og som følge deraf, skulle det være "ringere TV" (?)
Men hvad f. eks med "sattelit-skålen" fra Canal Digital: Er den "stor" nok til altid at fange et GODT signal? (hvad med f. eks dårligt vejr/udfald?)

Håber på lidt input/erfaringer fra jer.
På forhånd TAK for hjælpen O_O
Af LunD^
De 11 HD kanaler er kun dec/jan tilbud, herefter er der kun 3 HD kanaler igen.
Af Remmerboy
stofa har kanaler fra canal digital og viasat.
canal digital har ingen kanaler fra viasat.

stofa har 3 hd kanaler + dr hd (temmelig ringe).
canal digital har mange hd kanaler
Af therunemeister
Remmerboy skrev:stofa har 3 hd kanaler + dr hd (temmelig ringe).
canal digital har mange hd kanaler
Arh, de har en pakke med 5 HD kanaler inkl. DR HD, men de har også CANAL+ Film HD, TV 2 Film HD, TV1000 HD etc. De skal dog købes i ekstra pakker. (der er også en Astra HD test kanal men den tæller ikke med)

Dvs. at de har i hvert fald 8 HD kanaler hos Stofa, og jeg kunne forstille mig at Canal + sport HD også kommer, hvis den ikke allerede kan fået hos stofa.

Det kan også være at der er flere, men det er dem jeg kan huske.
Af amarone
Nå, jeg havde altså ikke set det med småt i Canal Digital-reklamen - det om, at alle de rare HD-kanaler i tilbudet (99 pr. mrd.) kun gælder i kort tid ;;) . Jeg så nok det jeg gerne ville O_O i

Jeg er ikke interesseret i en hel masse tillægspakker og den slags, så nu må jeg da igen sige at Stofas tilbud (269 kr./mrd) med TV, telefon, internet igen forekommer mig at være det bedste tilbud.
Lige nu: 1-0 til Stofa.

MEN hvad med det, som jeg har hørt/læst noget om: At Stofa`s kanaler/signaler er mere "komprimerede" end Canal Digital`s - og som følge deraf, skulle Stofas signal være "ringere TV" (?)
Er der noget om det?
Og hvad med "sattelit-skålen" fra Canal Digital: Er den "stor" nok til altid at fange et GODT signal? (hvad med f. eks dårligt vejr/udfald?)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
amarone skrev:Og hvad med "sattelit-skålen" fra Canal Digital: Er den "stor" nok til altid at fange et GODT signal? (hvad med f. eks dårligt vejr/udfald?)
Ja, den skal bare monteres ordenligt. Så kører den ogås på et fladt tag (som her) selv i storm og regnvejr.

Derudover så synes jeg man i denne sammenligning bør tillægge det forhold, at billedkvaliteten er en hel sjat bedre på Canal Digitals kanaler i forhold til Stofa. Ikke fordi der indgår en masse HD kanaler, men i lige så høj grad fordi de almnindelige kanaler udsendes i langt højere båndbredde.
Af amarone
Rasmus Larsen, du skriver:

"Derudover så synes jeg man i denne sammenligning bør tillægge det forhold, at billedkvaliteten er en hel sjat bedre på Canal Digitals kanaler i forhold til Stofa. Ikke fordi der indgår en masse HD kanaler, men i lige så høj grad fordi de almnindelige kanaler udsendes i langt højere båndbredde".

- Det får mig da lige til at tænke på, om man ikke i mindst lige så høj grad bør "overvejer sin TV-udbyder" som at overveje om det skal være Panasonic X10 eller G10 (el.lign).
I virkeligheden er der måske endnu mere at hente, ved at vælge "den rigtige TV-udbyder - om det så lige er "modellen over eller under" gør måske mindre? O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det vil helt klart betyde mere, at signalet er godt, end om skærmen hedder G10 eller X10. Uvidenskabelige målinger har vist at eks. DR HD sendes med næsten 3 gange så høj båndbredde via Canal Digital ift. Boxer. Det er en forskel der er meget let at få øje på.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
amarone skrev:Rasmus Larsen, du skriver:

"Derudover så synes jeg man i denne sammenligning bør tillægge det forhold, at billedkvaliteten er en hel sjat bedre på Canal Digitals kanaler i forhold til Stofa. Ikke fordi der indgår en masse HD kanaler, men i lige så høj grad fordi de almnindelige kanaler udsendes i langt højere båndbredde".

- Det får mig da lige til at tænke på, om man ikke i mindst lige så høj grad bør "overvejer sin TV-udbyder" som at overveje om det skal være Panasonic X10 eller G10 (el.lign).
I virkeligheden er der måske endnu mere at hente, ved at vælge "den rigtige TV-udbyder - om det så lige er "modellen over eller under" gør måske mindre? O_O
Det er faktisk et ret godt argument. Det kunne da være vi skulle skrive en artikel over det :)

Uagtet dette er der dog allerede planlagt en artikel omkring DR HDs billedkvalitet på de forskellige platforme.
Af amarone
Hmm O_O
Kan da måske undre, at Canal Digital ikke har ENDNU/MANGE flere kunder så O_O

Er der andre fordele/ulemper på kabel-TV-siden for mig med hensyn til mine overvejelser omkring hvor vidt min udbyder skal være Canal Digital eller Stofa (altså ud over "komprimeringsgrad/båndbredde" & prisforskelle)?
Af amarone
Ja, Rasmus Larsen. Det ville da være alletiders med sådan en artikel (det ville vel også kunne få udbyderne lidt op af stålene & få dem til at stramme sig mere an :p ).
Af amarone
- Hvordan er muligheden for - via et Canal Digital-abonnement - også at modtage andre TV-programmer end dem som de lige udbyder i en pakke til 99 kr.? Kan man det (altså gratis kanaler)?
Kan man evt. sætte et hovede mere på satelit-skålen?

Ellers nogen ( (B) der kan komme i tanke om åbenlyse fordele/ulemper i mellem Stofa / Canal Digital?
Af henrikmc
amarone skrev:- Hvordan er muligheden for - via et Canal Digital-abonnement - også at modtage andre TV-programmer end dem som de lige udbyder i en pakke til 99 kr.? Kan man det (altså gratis kanaler)?
Kan man evt. sætte et hovede mere på satelit-skålen?

Ellers nogen ( (B) der kan komme i tanke om åbenlyse fordele/ulemper i mellem Stofa / Canal Digital?
Du kan fodre din boks med et dtv signal fra en antenne, ellers mener jeg ikke at du vil kunne se andre satelit kanaler end dem cd giver dig, men det kan være jeg tager fejl?

Jeg har et CD setup med total+ abonnement og deres hdd box. Min parabol er på 88cm og jeg har ikke problemer med signalet. quad lnb og 2 kabler ned til boksen. Jeg har ikke fortrudt, løber gerne med aviser for at beholde det!

Faren ved at benytte deres tilbud er at du bliver totalt afhængig af de hd kanaler for det er for fedt!

Men du får 3 hd kanaler efter feb 2010 med i local pakken, men det bliver svært at nøjes.

Min mening er at hvis man har ofret mange penge på et godt tv, så skal det da også fodres med det bedste - basta!

PS: jeg har også viasat for at få tv3, kvaliteten er dårligere på deres boks. I det mindste på stv kanaler, hd ser ud til at være på højde. :p
Af amarone
Melder mig lige på banen igen :)

Ville blot lige høre dig ad, Rasmus Larsen, om du mon vil tænke lidt mere på evt. at "producere en test" af kvalitetsforholdet/forskellen i mellem de forskellige TV-udbydere inden alt for længe?
Du har tidligere her i tråden antydet, at du måske ville tage dette emne op på et tidspunkt (jeg ved godt, at der givetvis er stor travlhed for øjeblikket efterhånden som de forskellige modeller vælter ind :p )
For mit vedkommende ville det være ret vigtigt med en afklaring, om det skal være signal fra Canal Digital eller Stofa (en "samlet Stofa-pakke" med internet/telefon/TV vil nok være det billigste, men hvis TV via Canal Digital er en hel del bedre, så vil jeg virkelig stærkt overveje dette).
"Problemet" bliver netop også mere og mere presserende, da tidspunktet for køb af fladskærm rykker nærmere (nu kan jeg snart heller ikke vente længere ;;) ) - Det skal simpelthen være en af de nye skærme, hvad enten den kommer til at hedde V20 eller måske bliver en af de nye Samsung LED (?)
Men en afklaring af hvad der vil være det aller bedste valg af TV-udbyder kan jo - lader det til - være ret så basalt, så der for er jeg vældig interesseret i sådan en test (og det burde mange andre vel også være :p )
Hvis testen kommer så PÅ FORHÅND TAK (B (B (B