Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nonosusno
hej flatpanels brugere...

kigger lidt efter nyt tv for tiden, har læst meget om V10 som mange herinde syntes er rigtig godt. Har bare undret mig over at hvis man googler efter billeder af modellen virker skærmen meget lysegrå når tv'et er slukket, nærmest som et ældgammelt CRT fjernsyn.
Er det også sådan i virkeligheden?
har et samsung m87 52" nu og der er skærmen helt blanksort når det er slukket.
det betyder åbenbart ikke noget for billedkvalliteten, men det ser ikke særlig flot ud?

mvh andreas
Senest rettet af nonosusno 28 nov 2009, 12:41, rettet i alt 1 gang.
Af Zarocq
Skærmen er kulsort, når den er slukket. :)
Af Nick_S
Vil du have et tv der er kulsort i slukket tilstand (og også i almindeligt dagslys) skal du kigge efter Pioneer 8G og nyere, eller Samsung PS50B855.

LCD tv, som det du har, er altid kulhamrende sort når det er slukket. Det er plasma tv dog ikke.
G10 er mere sort end V10 er faktisk.

Når det så altsammen er sagt syntes jeg også du får et bedre tv i PS50B855 end du gør i Pana V10.
Både, billedkvalitet, design og funktioner.
Af nonosusno
tak for svarene, har lige været ude og lede efter et V10 i en butik men fandt kun G10 modellen. den er i hvert fald grå slukket.
men skærmen bliver jo aldrig sortere end når det er slukket? syntes nemlig ikke den lavet ret flotte billeder i mørke scener, sort virker meget gråt sammenlignet med den Samsung LED lige ved siden af.
Hvorfor får V10 så gode anmeldelser? jeg er ikke særlig imponeret af det.
LED tv et laver da meget mørkere sort og klarere hvid! billedet kører også meget mere flydende på Samsung LED'en. (det var med Planet Earth Bluray på begge tv)
Af Nick_S
Du fokuserer lidt på de forkerte ting i din sammenligning er jeg bange for.

En samsung LED der står i butiks-mode, er helt bestemt fuldstændig sort. Og hvid er bestemt også ganske potent. Problemet ligger med alt det derimellem. De mange nuancer nede i de mørkere farver, har LED skærmen ret svært ved at gengive. Det gør Panasonic skærmen en hel del bedre.
Dette har noget mere at sige for den endelige billedopfattelse, i sin egen stue, end en absolut sort eller en absolut hvid.

Dog må jeg give dig til dels ret. Panasonics V10 er noget kedelig i dagslys, deraf er jeg også langt større tilhænger af PS50B855, der både er billigere og bedre.
Såfremt muligt bør du finde et sted at se den!

De fleste Expert butikker bør have den udstillet.
Af Supergris
Vil give dig fuldstændig ret i dine observeringer!!!
Har selv brugt MEGET tid på at sammenligne forskellige skærme og teknologier i butikkerne og ender også altid med IKKE at kunne forstå, at plasmaer skulle kunne vise bedre sort eksempvis!
Hvis man sammenligner en Samsung LED - skærm direkte med en Panasonic plasma, falder denne helt igennem til Samsungs fordel!!!
Et andet er, når man så først får skærmene hjem i stuen, viser der sig et helt andet billede. Her vil du blive ikke andet end imponeret over de billeder en moderne plasma kan fremvise...
Om det er omgivelserne med de mange spots, eller signalkilder og indstillinger, der er helt forkerte, kan jeg ikke svare på, men har ofte undret mig at ALLE plasma sælger sig selv så dårligt i diverse Fona og Elgiganter...
Nogle gange må man bare stole på " nørderne " i diverse forum og tage deres ord for gode varer... Det er trods alt folk, der interesserer sig for emnet og ikke har interesse i at sælge " varen "!!!
Af nonosusno
jamen jeg kunne heller ikke forstå det :o
Har os tjekket samsungs ps50855 plasma, det syntes jeg var ret godt!
men er det ikke rigtigt at billedet på plasma aldrig bliver sortere end når det er slukket. altså skærmen kan jo ikke lave farven sort?
Af Supergris
Det sagde man i gamle dage ved CRT - skærme, men synes nu ikke det gælder idag med fladskærme. Billedet ser kulsort ud, når der skal fremvises en sort baggrund. Kan ikke forklare hvorfor, undrer mig selv, men måske er der én " nørd ", der kan forklare??? Smil...
Af kiv
V10 laver fantastisk sort og ser virkelig flot ud med analog, digital og specielt HD signal.

Ja skærmen er grå som på billedet i linket, ved ikke hvorfor men har ikke tænkt over det før jeg så dit inlæg.

Om det er bedere eller ringere end de andre du har set på ved jeg ikke men skærmen leverer et meget flot billede.
Og efter jeg har modtaget mit for et par dage siden har jeg virkeligt svært ved at få armene ned igen!
Af ravnen
Andreas,

At V10s panel er gråligt i slukket tilstand er uden betydning hvis du ser TV i et mørkt lokale. Den grålige farve er resultatet af lyset fra omgivelserne der reflekteres fra panelet. Af samme grund bør man egentlig måle sortniveau lige foran øjnene ved normal rumbelysning og ikke på selve skærmen.

Jeg er heller ikke så vældigt imponeret af panasonics plasmaer, men det afhænger jo af de omgivelser hvori man bruger sit TV. Jeg ser næsten aldrig TV i et helt mørklagt rum, derfor foretrækker jeg også LCD med helt sort skærm i slukket tilstand da det efter min mening giver det bedste opfattede sortniveau.
Af nonosusno
det ser i hvert fald ikke så kønt ud, holder mig nok til samsung så.
bare ærgeligt der er så mange støjproblemer med 855'eren.
har samsung 6 serie samme støjproblemer?