Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cannavaro
keler skrev:
cannavaro skrev: Et godt kalibreret LCD, vil billedmæssigt ikke differentiere sig meget i forhold til et godt kalibreret Plasma-Tv, selvom der vil være lidt forskel.
Dén udtalelse gør simpelthen at du mister al troværdighed. Et LCD viser et billede der er milevidt fra det billede et plasma viser. Det kan selv min kæreste se, som ikke interesserer sig en døjt for billedkvalitet. (Og JA - Jeg snakker kalibrerede tv)

De to teknologier viser billedet på grundlæggende forskellige måder.
Tja, mister jeg troværdighed? Det tror jeg vist ikke min ven!! Det ser vist ud til, at selv eksperterne er enige med mig, og ikke dine overdrevne udtalelser. Jeg kan også sagtens spotte forskellen, men den er bestemt ikke så stor som du i første omgang ville gøre det til, hvilket du vel også indrømmer lidt i indlægget efterfølgende. Du bruger ordet "Milevidt", hvilket får mig op af stolen. Men lad diskussionen ligge, medmindre du vil have det sidste ord:)
Af keler
Jeg indrømmer såmen ingenting. Holder stadig fast i mine udtalelser. At andre ikke kan se den store forskel er jo bare fedt for dem. Det ændrer dog ikke på at jeg syntes der er stor forskel på en lang parametre. :)

men vi blir vidst ikk enige - go weekend ;)
Af Cutter
keler skrev:Et LCD viser et billede der er milevidt fra det billede et plasma viser. Det kan selv min kæreste se, som ikke interesserer sig en døjt for billedkvalitet. (Og JA - Jeg snakker kalibrerede tv)
Skal vi ik' bare gøre som din kæreste,,,give dig ret og få fred :p
Af Otto J
keler skrev:
Personligt kan jeg nu sagtens spotte de grundlæggende forskelle på de to teknologier, og ville selvfølgelig vælge det bedste af det bedste.
Pointen var som sagt ikke at man ikke kan se forskel på de to teknologier, det kan man sagtens hvis man kender teknologierne. Pointen var at du udlagde det som om LCD har én måde at vise billedet på, og plasma har en anden (sådan læste jeg det i hvert fald). Det er meget forkert, og det er hér jeg mener at mens der ganske vist er nogle karakteristika for de enkelte teknologier der går igen, så har selve opsætningen af billedet, signalbehandlingen osv, _langt_ større indflydelse på billedgengivelsen totalt set.

Derfor kan man for så vidt godt sige at det er rigtigt at du kan spotte om det er LCD eller plasma, men så kan du også sige at du kan spotte om der er DNR på eller ej (det kan jeg i hvert fald med kendt materiale se lige så nemt som om det er LCD eller plasma), om der er kunstig edge enhancement, om farvetemperaturen er for høj eller lav, osv osv osv. I forhold til de forskelle der er mellem de enkelte tv helt generelt, så får forskellen på LCD og plasma alt for meget fokus. Det er dérfor jeg altid har sagt at man ikke skal vælge mellem LCD eller plasma, man skal vælge det bedste tv, og når man har gjort dét, så har man svaret på om man skal have LCD eller plasma. Hidtil har de bedste tv efter min mening (Pioneer) været plasma, og alt efter brugen kan det være at det bedste for nogle stadig er plasma. Der findes intet tv der er bedst for _alle_, det har der aldrig gjort, og det vil der heller ikke gøre når vores tv er på gaden. Et MX7000 var heller ikke bedst for _alle_ dengang den var på markedet.

Anyway, hvis vi skal lidt tilbage på sporet, så kan LCD og plasma sagtens siges at være på højde med CRT, det drejer sig om implementationen. Og så ligger det sådan at dét en MX7000 kan, levere et godt, naturligt, "ægte" billede, det er der ikke ret mange der har forsøgt at levere med et LCD. Der er for så vidt heller ikke ret mange der har forsøgt at gøre det med et plasma, men de få der har (primært Pioneer, til dels Panasonic), har fået meget fokus fordi det generelt er gode tv.

Men det korte af det lange er altså, at jo tættere du kommer en korrekt gengivelse, jo nærmere vil du komme oplevelsen fra et tv som MX7000, for dét der gør dén god, er netop at det rent faktisk leverer en relativt korrekt gengivelse (sammenlignet med det gennemsnitlige fladskærms-tv i hvert fald).
Af keler
Cutter: høhø ;)

av: svarer i morgen.