Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Tager du digitale kopier af dine dvd-film?

Hej

Som ophavsretsloven er nu, er det ikke tilladt at bryde en kopi-spærring for at tage en digital kopi af ens købte dvd-film til brug i et mediacenter:

§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Da stort set samtlige dvd-film der sælges er med en eller anden form for kopi-spærring er man enten nød til at bryde loven eller ikke have sine film i sit mediacenter.

Jeg håber du vil give din støtte til at få lovgivningen ændret.

Vi har brug for at råbe politikerne op om denne situation. Og det eneste politikere er lydhør over for er pressen.

Ekstrabladet.dk har indført en ny funktion, de kalder "min sag". Her har jeg skrevet en artikel om digitale kopier og problematikken. Hvis artiklen får nok støttere vil Ekstra Bladet tage sagen op.

Artiklen er allerede den, der har flest støttere, men vi har brug for mange flere. Så klik ind her og giv din støtte:

http://ekstrabladet.dk/minsag/article1259746.ece

Læs mere på digitalekopier.dk

Du kan også støtte op via facebook-gruppen, Tillad digitale kopier til eget brug af købte dvd'er og cd'er:

http://www.facebook.com/group.php?gid=74272344860

På forhånd tak
Af edtwodth
Der er stigende støtte, men der er brug for endnu flere .)
Af Remmerboy
nu står der i loven ...omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.
men hvis man kan rippe en dvd (inkl fjernelse af kopibeskyttelse) ved at starte programmet --> klikke på start --> afslutte programmet (dvd decrypter), er det så lovligt, da man åbenbart ikke skal alle mulige ting, for at fjerne beskyttelsen?'
min mening er, at jeg ikke bryder loven, da det er for nemt at omgå det tekniske foranstaltninger da de ikke er effektive.
f.eks har jeg i gamle dage læst om, at man skulle bruge et bundkort der havde den rigtige chipsæt, eller at man skulle afmonterer andre optiske dreve, hvis man havde flere, eller bruge et program til rippe, et andet program til at fjerne beskyttelse osv.
den slags må være en effektiv beskyttelse, hvorimod "tryk på start, for at starte med at rippe" ikke er en effektiv beskytelse.
noget andet er så f.eks bluray. der er indtil videre en effektiv beskyttelse (noget med at der er nøgler til at fjerne beskyttelsen, som ligger på nettet eller producenten). dog er det heller ikke aktuelt at smide ens bluray samling ind, da de fylder pænt meget
Af edtwodth
Remmerboy skrev:nu står der i loven ...omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.
men hvis man kan rippe en dvd (inkl fjernelse af kopibeskyttelse) ved at starte programmet --> klikke på start --> afslutte programmet (dvd decrypter), er det så lovligt, da man åbenbart ikke skal alle mulige ting, for at fjerne beskyttelsen?'
min mening er, at jeg ikke bryder loven, da det er for nemt at omgå det tekniske foranstaltninger da de ikke er effektive.
f.eks har jeg i gamle dage læst om, at man skulle bruge et bundkort der havde den rigtige chipsæt, eller at man skulle afmonterer andre optiske dreve, hvis man havde flere, eller bruge et program til rippe, et andet program til at fjerne beskyttelse osv.
den slags må være en effektiv beskyttelse, hvorimod "tryk på start, for at starte med at rippe" ikke er en effektiv beskytelse.
noget andet er så f.eks bluray. der er indtil videre en effektiv beskyttelse (noget med at der er nøgler til at fjerne beskyttelsen, som ligger på nettet eller producenten). dog er det heller ikke aktuelt at smide ens bluray samling ind, da de fylder pænt meget
Problemet er at det ikke er afgjort ved en dansk domstol, hvad effektiv er, og at kulturministeriet og antipiratgruppen læser det som alle former for kopi-spærringer.

Det er derfor jeg håber at Antipiratgruppen vil trække mig for en dommer, så vi kan få klarhed om det her.

Det er jo sindssygt at man som forbruger ikke må bestemmer hvordan man ser sine film når man har betalt for dem.