Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Indstiller man ikke TVet korrekt, så vil stort set alle TV levere et ringe billede. For at kunne sammenligne billedkvalitet, så må det ske på et neutralt grundlag, hvilket standardinstillingerne (som altid er temmelig pumpede og overskarpe) bestemt ikke er.
Af cannavaro
yakken skrev:Indstiller man ikke TVet korrekt, så vil stort set alle TV levere et ringe billede. For at kunne sammenligne billedkvalitet, så må det ske på et neutralt grundlag, hvilket standardinstillingerne (som altid er temmelig pumpede og overskarpe) bestemt ikke er.
Du har så evigt ret, og når så de færreste faktisk bedømmer LCD-Skærme ud fra et korrekt grundlag, udover f.eks. dig selv, jamen så er det svært at tage folk videre seriøst, specielt når enkelte slynger sig med postulater.
Af keler
cannavaro skrev:
keler skrev:
cannavaro skrev: Jeg synes evigt og altid du negligerer LCD, og det er noget fis, at de ikke kan vise gode billeder. Et godt, og ordentligt indstillet LCD, som fodres med et digitalt signal, er bestemt ikke langt fra et godt Plasma-Tv, og ej heller ikke et CRT, ala MX7000.
mere vrøvl.

Et LCD vil ikk kunne hamle op med et godt plasma. Det er facts. LCD er kommet længere ja, men vil man have det bedste, det mest naturtro billede og går man efter crt billeder skal man ikke kigge efter LCD. Det skal man derimod hvis man kan lide et unarturligt skarpt billede og er helt vild med stilbilleder.

Så jo - et "godt" og ordentligt indstllet LCD er bestemt langt fra et plasma under samme forudsætninger.
Du er vel et klassisk eksempel på én af de mange, som vel kun bedømmer et LCD-Tv ud fra hvad du ser i butikkerne? For hvis du rent faktisk havde lidt erfaring indefor LCD-skærme, og havde set ordenligt indstillede skærme, måske endda selv havde erfaring med indstilling af sådan et tv, ville du ikke stille det lige så firkantet op. Ja, Plasma, leverer overall bedre billeder, men så stor forskel er der altså slet ikke mere, medmindre du sammenligner ud fra diverse standard-indstillinger.
og du er et klassisk eksempel på een der ikke hvad han snakker om.

Jeg har haft 2 LCD tv og samtlige af mine venner har LCD. Så jo jeg har set ordentlig kallibrerede LCD - og det er ikke en fryd.

Der er synlig forskel på de to teknologier; du skal bare vide hva du skal kigge efter.
Af cannavaro
keler skrev:
cannavaro skrev:
keler skrev: mere vrøvl.

Et LCD vil ikk kunne hamle op med et godt plasma. Det er facts. LCD er kommet længere ja, men vil man have det bedste, det mest naturtro billede og går man efter crt billeder skal man ikke kigge efter LCD. Det skal man derimod hvis man kan lide et unarturligt skarpt billede og er helt vild med stilbilleder.

Så jo - et "godt" og ordentligt indstllet LCD er bestemt langt fra et plasma under samme forudsætninger.
Du er vel et klassisk eksempel på én af de mange, som vel kun bedømmer et LCD-Tv ud fra hvad du ser i butikkerne? For hvis du rent faktisk havde lidt erfaring indefor LCD-skærme, og havde set ordenligt indstillede skærme, måske endda selv havde erfaring med indstilling af sådan et tv, ville du ikke stille det lige så firkantet op. Ja, Plasma, leverer overall bedre billeder, men så stor forskel er der altså slet ikke mere, medmindre du sammenligner ud fra diverse standard-indstillinger.

Jeg har haft 2 LCD tv og samtlige af mine venner har LCD. Så jo jeg har set ordentlig kallibrerede LCD - og det er ikke en fryd.

Der er synlig forskel på de to teknologier; du skal bare vide hva du skal kigge efter.
Jeg havde forventet du ville blive mopset, og dine kommentarer omkring mig overrasker mig ikke, kan så kun vælge at smile lidt, og se bort fra det. Jeg bliver bestemt ikke overbevist over noget som helst med din kommentarer.

Dine Venner eller dig? Hvor meget ved de om at kalibrere et Tv? Har de erfaring, eller endda uddannelse indenfor Tv-branchen? Hvis ikke, giver jeg ikke en bøtte for det. Fordi man har haft en eller to LCD-Tv, eller fordi man har set et hos en ven, er man ikke lige pludselig ekspert, og jeg vil da gerne vide hvordan I har kalibreret jeres Tv? Har i benyttet en kalibreringsdvd, eller hvordan? Jeg kunne godt tænke mig et ærligt svar.. Selv dem som virkelig er eksperter på dette forum, og som man bør lytte til, har ikke givet dig og andre ret i dine lidt for overdrevne påstande, men nåh ja, jeg har jo alligevel ikke forstand på en skid!!
Af Cutter
cannavaro skrev:
keler skrev:
cannavaro skrev: Du er vel et klassisk eksempel på én af de mange, som vel kun bedømmer et LCD-Tv ud fra hvad du ser i butikkerne? For hvis du rent faktisk havde lidt erfaring indefor LCD-skærme, og havde set ordenligt indstillede skærme, måske endda selv havde erfaring med indstilling af sådan et tv, ville du ikke stille det lige så firkantet op. Ja, Plasma, leverer overall bedre billeder, men så stor forskel er der altså slet ikke mere, medmindre du sammenligner ud fra diverse standard-indstillinger.

Jeg havde forventet du ville blive mopset, og dine kommentarer omkring mig overrasker mig ikke, kan så kun vælge at smile lidt, og se bort fra det. Jeg bliver bestemt ikke overbevist over noget som helst med din kommentarer.

Dine Venner eller dig? Hvor meget ved de om at kalibrere et Tv? Har de erfaring, eller endda uddannelse indenfor Tv-branchen? Hvis ikke, giver jeg ikke en bøtte for det. Fordi man har haft en eller to LCD-Tv, eller fordi man har set et hos en ven, er man ikke lige pludselig ekspert, og jeg vil da gerne vide hvordan I har kalibreret jeres Tv? Har i benyttet en kalibreringsdvd, eller hvordan? Jeg kunne godt tænke mig et ærligt svar.. Selv dem som virkelig er eksperter på dette forum, og som man bør lytte til, har ikke givet dig og andre ret i dine lidt for overdrevne påstande, men nåh ja, jeg har jo alligevel ikke forstand på en skid!!
Hvor er det dog lækkert skrevet!!

Jeg har ikke fuldt denne tråd før nu,,, Men det som cannavaro skriver er jo som "hugget" ud af fingrespidserne på mig (B
Af keler
cannavaro skrev: Jeg havde forventet du ville blive mopset,
Jeg er skam slet ikke mobset :)
cannavaro skrev: og dine kommentarer omkring mig overrasker mig ikke, kan så kun vælge at smile lidt, og se bort fra det.
Man får som man giver. Du forudsætter noget om mig og jeg forudsætter noget om dig.
cannavaro skrev:Jeg bliver bestemt ikke overbevist over noget som helst med din kommentarer.
Jeg prøver ikke at overbevise dig, jeg skriver bare hvad der er faktuelt korrekt.
cannavaro skrev:Dine Venner eller dig? Hvor meget ved de om at kalibrere et Tv? Har de erfaring, eller endda uddannelse indenfor Tv-branchen? Hvis ikke, giver jeg ikke en bøtte for det. Fordi man har haft en eller to LCD-Tv, eller fordi man har set et hos en ven, er man ikke lige pludselig ekspert, og jeg vil da gerne vide hvordan I har kalibreret jeres Tv? Har i benyttet en kalibreringsdvd, eller hvordan? Jeg kunne godt tænke mig et ærligt svar.. Selv dem som virkelig er eksperter på dette forum, og som man bør lytte til, har ikke givet dig og andre ret i dine lidt for overdrevne påstande,

Mine egne LCD tv var kalliberet efter DVD essentialts og min bedste kammerat har et nyere Samsung LED tv som er kalliberet af en fagmand.
cannavaro skrev:men nåh ja, jeg har jo alligevel ikke forstand på en skid!!

Det skal du ikke være ked af - Det jo det vi har såddane sites til ;)

Som jeg har skrevet før:

Jeg er udemærket klar over at LCD er kommet længere og mange er tilfredse med deres LCD tv. Fred være med det og det har jeg intet problem med.

Man skal bare ikke postulere at "et godt LCD ikke er langt fra et godt plasma tv". For det ER det. Hvis ikke man kan se det, skal man finde sig en anden hobby.
Af Cutter
keler skrev:Man skal bare ikke postulere at "et godt LCD ikke er langt fra et godt plasma tv". For det ER det. Hvis ikke man kan se det, skal man finde sig en anden hobby.
Så blev du jo mopset :D
Af keler
Cutter skrev:
keler skrev:Man skal bare ikke postulere at "et godt LCD ikke er langt fra et godt plasma tv". For det ER det. Hvis ikke man kan se det, skal man finde sig en anden hobby.
What a comeback :)

Jeg pointerer blot dit fejl postulat.

Sov godt ven. ;)
Af Cutter
keler skrev:
Cutter skrev:
What a comeback :)

Jeg pointerer blot dit fejl postulat.

Sov godt ven. ;)
Jeg kan ikke være mere ligeglad ::l
Af ravnen
Sandheden er vel i øjnene der ser. Jeg drikker heller ikke min mælk frisk fra koen, selvom det er det mest naturlige. Men gør det mig til et dårligere menneske? ;)
At sige at den ene teknologi er bedre end den anden giver kun mening hvis man man har et objektivt målbart succeskriterie. Men ofte er det jo et subjektivt mål, som folk vurdere TV ud fra, og sådan skal det da være! Hvis folk vil ha' pang og lysstyrke, så er det vel LCD der er det bedste. Hvis folk vil så tæt på filmstrimlen som muligt er det nok plasma.
Af jbplum
ravnen skrev:Sandheden er vel i øjnene der ser. Jeg drikker heller ikke min mælk frisk fra koen, selvom det er det mest naturlige. Men gør det mig til et dårligere menneske? ;)
At sige at den ene teknologi er bedre end den anden giver kun mening hvis man man har et objektivt målbart succeskriterie. Men ofte er det jo et subjektivt mål, som folk vurdere TV ud fra, og sådan skal det da være! Hvis folk vil ha' pang og lysstyrke, så er det vel LCD der er det bedste. Hvis folk vil så tæt på filmstrimlen som muligt er det nok plasma.
Lige præcis i relation til billedkvalitet, så har man jo faktisk nogle objektivt målbare kriterier, så vidt jeg har forstået, og så er det jo muligt at sammenligne LCD og plasma.
Af stengård
ender ud i meget lidt givende udveksling - som næppe gør Calle meget klogere. Billedkvalitet er noget relativt for den enkelte - og sm du kan se herinde - indimellem et religionsspørgsmål :)

Jeg har et B&O Avant stående - og jeg har heller ikke kunnet se det store kvalitetsmæssige forbedring i billedet (tværtom) ... men størrelsen og den helt andeledes oplevelse som billedet er i et V10 (pana) som en af vore venner købte i sidste uge, gør at jeg bytter (man "flytter" ind i en af de store skærme) hustruen advokerer kraftigt for 42" - men det bliver nok 50" (et enkelt område skal man have lov at bestemme.)

Den eneste overvejelse jeg har haft har været om man kan holde ud af se på det når det ikke er tændt - sådan rent designmæssigt - og derfor er jeg også stadigt en smule vaklende (Samsungs nye LED-skærm er altså ret lækkert designet - bl.a. p.ga. det sindsygt smarte smalle ophæng til væggen) -

Så - som almindelig TV-kigger (i mit tilfælde kun Deadline, Tema-lørdage på DR2) er der ikke meget vundet ved skiftet - men når man så sætter en Bluray film på - sammen med familien - så er man meget bedre kørende med de nye formater (hvad enten er er LCD/Plasma)...
Af xcardman
cannavaro skrev:
xcardman skrev:hvis du vil have noget tilsvarende dit B&O MX7000

en panasonic 42v10 eller en 50 tommer.

Min påstand: lcd, vil ikke kunne give samme type billede.
meget simpelt lcd er en helt anden teknologi, hvor plasma ligner mere et billederør.

at mange så åbenbart er glade for lcd er en ting, men det ligner alså ikke crt billede.
mit pioneer ligner rigtig meget et crt billede, bare bedre på et digtialt signal og HD.
Jeg synes evigt og altid du negligerer LCD, og det er noget fis, at de ikke kan vise gode billeder. Et godt, og ordentligt indstillet LCD, som fodres med et digitalt signal, er bestemt ikke langt fra et godt Plasma-Tv, og ej heller ikke et CRT, ala MX7000.
Jeg har aldrig skrevet et godt lcd ikke kan vise et godt billede.
det er noget som du selv har opfundet.
de kan bare ikke vise det billede jeg ønsker og det er billede som ligner et crt billede og gengiver kildematerialet nogenlunde som det er.
desværre levere stort set alle lcd producenter et tv som laver om på billedet. eller de kan ikke indstilles ordenligt med ISF kalibrering

derfor hilser jeg Otto fra av-precision.dk meget velkommen.
nemlig en lcd skærm som ikke laver om på billedet og viser kilden som den er. Når andre lcd procenter ikke gøre det, ja så må han selv lave et.

men hvilken teknologi ligner et crt tv.
ja det gør plasma.
hvilken skærme ligner et mx7000 mest. et pioneer eller en pan v10 samsung 855.

men hvilken lcd model mener du som er helt på niveau eller lidt under en mx7000.
er enig i b&O er nogenlunde på vej med deres lcd, men 43000 kr for en 40 tommer. så har man for mange penge eller en meget stor fan.
når man kan få et 50 tommer som et rigtig godt billede og fåes ned til 11000-13000 kr
ingen tv er perfekt, heller ikke et crt tv.

min erfaring med lcd er at jeg selv har et sony 32 tommer og har været med et indstille et z5500 og samsung 7070.
de har så købt disse skærme til tv, men ser film på projektor
forstå så stadig ikke nogen vil finde sig i backlight bleeding på et nyt tv.

man kan ikke bedømme noget tv i en butik, ikke når vi snakker om billede
Senest rettet af xcardman 27 nov 2009, 08:36, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af CrazyA
ravnen skrev:Sandheden er vel i øjnene der ser. Jeg drikker heller ikke min mælk frisk fra koen, selvom det er det mest naturlige. Men gør det mig til et dårligere menneske? ;)
Lige mine ord. Igår blev jeg endelig klar over, hvad der menes når man herinde snakker om et godt/perfekt billed.
Nu håber jeg så ikke at jeg bliver sablet ned ned, når jeg nu siger. At sådan bryder jeg mig ikke om at se billedet på mit TV, personligt syntes jeg at det ser mat og kedeligt ud, selvom det selvfølgelig ser meget naturligt ud.
Men sådan er vi mennesker jo heldigvis så forskellige :)
For mit vedkommende er et godt billed, når det står knivskarpt, flotte farver (uden at være overmættet), det må også gerne lyse lidt op og til sidst detaljerne, her tænker jeg mest på nuancerne i mørke scener (Shadowdetail)
Så for mit vedkommende gælder nu, at jeg selvfølgelig vil bruge denne fremragende side, til at læse anmeldelser omkring TV + og - features samt brugernes erfaringer omkring en evt. Interessant model. Derefter vil jeg så smutte ned til den lokale TV pusher, og lade mine egne øjne afgøre om det er et godt billed eller ej. Det kan også være det bliver dem omvendte rækkefølge (Først se tv´t derefter læse brugererfaringer)
Håber ikke jeg har trådt nogle over tæerne med dette indlæg, men ville blot poientere, at det ikke er os alle der foretrækker det perfekte/naturlige billed.
Ha en god weekend allesammen.