Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af calletv
Hej alle,

Findes der et LCD/plasmaskærm der giver et lige så godt eller endda bedre billede end et CRT billedrør.

Jeg har et B&O MX7000 og vil gerne have et nyt stort TV (40/42"), men er bange for at jeg bliver skuffet over billedkvaliteten? Når jeg gennemlæser indlæggende herinde, synes jeg der er utroligt mange problemer med alle typer/mærker af forskellig art!!

Give me some facts :-)
Af urbananen
Hvis du modtager dit signal digitalt, tror jeg ikke du vil blive skuffet over hverken LCD eller Plasma.

Og har du pengene til at holde dig indenfor dit B&O-mærke, så er det jo også muligheden, men synes personligt ikke det er pengene værd.

Og vil du ikke blive skuffet, må du holde dig fra de helt billige. Man får nu engang hvad man betaler for.

Af 40" LCD kan jeg anbefale Sony Z5500:
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=633677

evt. den lidt billigere model, Sony W5500:
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=501179

Af 42" plasma ville jeg i den billige ende anbefale Panas G10:
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=498903

I den dyre ende vil jeg klart stadig anbefale Pioneers. Den er dog 50", men det bliver du glad for.:
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=451447

Og ja, der er mange3 flere ganske glimrende skærme, alt efter hvor meget og lidt du vil ofre.. Samsungs B855-serie er også ganske lækker, og det samme med Panas dyrere modeller.
Sony's X4500 model er nu også stadig et ganske glimrende TV, men stadig dyr.
Af tarok
calletv skrev:Hej alle,

Findes der et LCD/plasmaskærm der giver et lige så godt eller endda bedre billede end et CRT billedrør.

Jeg har et B&O MX7000 og vil gerne have et nyt stort TV (40/42"), men er bange for at jeg bliver skuffet over billedkvaliteten? Når jeg gennemlæser indlæggende herinde, synes jeg der er utroligt mange problemer med alle typer/mærker af forskellig art!!

Jeg føler mig ekspert på området :) jeg har selv kigget fladskærmsttv i flere år nu eftehånden til afløsning af mit 15 år gamle B&O MX7000, som jeg har ofret reperation på i flere omgange, for at udskyde beslutningen.
Svaret er nej. Det gør der ikke. Men SKAL man købe, så ville jeg købe plasma, selvom det ikke er helt så godt. Panasonic V10 er et godt bud på en 42", som du efterlyser.
Af keler
tarok skrev:
calletv skrev:Hej alle,

Jeg føler mig ekspert på området :) jeg har selv kigget fladskærmsttv i flere år nu eftehånden til afløsning af mit 15 år gamle B&O MX7000, som jeg har ofret reperation på i flere omgange, for at udskyde beslutningen.
Svaret er nej. Det gør der ikke. Men SKAL man købe, så ville jeg købe plasma, selvom det ikke er helt så godt. Panasonic V10 er et godt bud på en 42", som du efterlyser.
Vrøvl.

Der er massere af tv derude der er længder bedre end de gode CRT tv. Der er så også massere der er dårligere. V10 er desuden et af de bedste tv på markedet. Overhovedet.

Det kan godt være at analog ser bedre ud på et CRT tv, men SD og HD står klasser bedre på et godt plasma.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har både MX'eren og et Pio LX5090 stående og fodrer du sidstnævnte med et digitalt signal er den helt klart bedre. Med et analogt er de on par - med det forbehold at Pioen jo er 22" større, så dårlige udsendelser blæses større op!
Af lennon
Fladskærme ER simpelthen lokomotivet for de opløsninger og signaler vi ser i 2009. Det er CRT slet ikke konstrueret til .

Få en god fladskærm hjem i dit eget stuemiljø, - få den indstillet ordentligt , giv den et anstændigt SD signal, og du vil med garanti ALDRIG kigge dig tilbage .
Af Supergris
Kan tilslutte mig Lennons vise ord " Få en god fladskærm hjem i dit eget stuemiljø, - få den indstillet ordentligt , giv den et anstændigt SD signal, og du vil med garanti ALDRIG kigge dig tilbage "

I bund og grund drejer det sig grundlæggende om, at bruge lidt tid og få indstillet skærmen ordentligt!!!
Vil iøvrigt mene, det ikke er nødvendigt, for de fleste brugere, at ofre max. 5000 kr., f. eks Panasonic X10, der ofte bliver anbefalet herinde, med god grund, hvis det blot er et godt tv med et godt billede, man ønsker.
Overvej iøvrigt som nævnt et 50 ". Mange har blot ikke overvejet dette, men fortryder senere, at de ikke købte en ét nummer større!!!
Af xcardman
hvis du vil have noget tilsvarende dit B&O MX7000

en panasonic 42v10 eller en 50 tommer.

Min påstand: lcd, vil ikke kunne give samme type billede.
meget simpelt lcd er en helt anden teknologi, hvor plasma ligner mere et billederør.

at mange så åbenbart er glade for lcd er en ting, men det ligner alså ikke crt billede.
mit pioneer ligner rigtig meget et crt billede, bare bedre på et digtialt signal og HD.
Af cannavaro
xcardman skrev:hvis du vil have noget tilsvarende dit B&O MX7000

meget simpelt lcd er en helt anden teknologi, hvor plasma ligner mere et billederør.

at mange så åbenbart er glade for lcd er en ting, men det ligner alså ikke crt billede.
mit pioneer ligner rigtig meget et crt billede, bare bedre på et digtialt signal og HD.
Jeg synes evigt og altid du negligerer LCD, og det er noget fis, at de ikke kan vise gode billeder. Et godt, og ordentligt indstillet LCD, som fodres med et digitalt signal, er bestemt ikke langt fra et godt Plasma-Tv, og ej heller ikke et CRT, ala MX7000.
Af lennon
cannavaro skrev:

Jeg synes evigt og altid du negligerer LCD, og det er noget fis, at de ikke kan vise gode billeder. Et godt, og ordentligt indstillet LCD, som fodres med et digitalt signal, er bestemt ikke langt fra et godt Plasma-Tv, og ej heller ikke et CRT, ala MX7000.
Det er vel en dokumenteret kendsgerning,at billedet på plasma er mere CRT lignende end LCD ?
Af keler
cannavaro skrev:

mere vrøvl.

Et LCD vil ikk kunne hamle op med et godt plasma. Det er facts. LCD er kommet længere ja, men vil man have det bedste, det mest naturtro billede og går man efter crt billeder skal man ikke kigge efter LCD. Det skal man derimod hvis man kan lide et unarturligt skarpt billede og er helt vild med stilbilleder.

Så jo - et "godt" og ordentligt indstllet LCD er bestemt langt fra et plasma under samme forudsætninger.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er ikke helt enig. Der findes LCD skærme, som leverer et ganske godt billede, men det kræver blot lidt mere fra producentens side. B&Os Beovision 8 er et godt eksempel på et TV hvor billedbehandlingen hiver kvaliteten af TV'et op på et niveau for sig selv - ja, det er ikke et Kuro-TV, men det er altså et ret godt billede dette TV leverer.
Af cannavaro
keler skrev:
cannavaro skrev:

mere vrøvl.

Et LCD vil ikk kunne hamle op med et godt plasma. Det er facts. LCD er kommet længere ja, men vil man have det bedste, det mest naturtro billede og går man efter crt billeder skal man ikke kigge efter LCD. Det skal man derimod hvis man kan lide et unarturligt skarpt billede og er helt vild med stilbilleder.

Så jo - et "godt" og ordentligt indstllet LCD er bestemt langt fra et plasma under samme forudsætninger.
Du er vel et klassisk eksempel på én af de mange, som vel kun bedømmer et LCD-Tv ud fra hvad du ser i butikkerne? For hvis du rent faktisk havde lidt erfaring indefor LCD-skærme, og havde set ordenligt indstillede skærme, måske endda selv havde erfaring med indstilling af sådan et tv, ville du ikke stille det lige så firkantet op. Ja, Plasma, leverer overall bedre billeder, men så stor forskel er der altså slet ikke mere, medmindre du sammenligner ud fra diverse standard-indstillinger.
Af cannavaro
lennon skrev:
cannavaro skrev:

Det er vel en dokumenteret kendsgerning,at billedet på plasma er mere CRT lignende end LCD ?
Ja sikkert, men påpeger jeg anderledes? Jeg siger blot, at LCD-TV også kan vise fine billeder, som ikke er "så langt fra et Plasma eller CRT", hvor jeg jo endda påpeger, at der stadigvæk er et lille stykke vej endnu.