Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af -jacob
Ha ha Yakken. Der er ingen der skal påstå at du ikke har humor.

Nu vil jeg ikke underminere jeres ellers udmærkede test af diverse TV, men Lennon prøv engang at indstille dit SONY Z5500 (hvis du har et)Præcist efter testens anbefalinger, og fortæl så om du synes dit TV viser kildematerialet bedst muligt.

Jeg har for sjov skyld indstillet min Z5500 46 efter kallibreringsforslaget, og jeg kan kun bekræfte Kimshurmann i at billedet bliver alt for mørkt/dunkelt. Så til alle lykkelige ejere af en Z5500, i skal ikke være bange for at skrue kontrasten en hel del op over de anbefalede 50. Og sæt/behold gerne baggrundslyset på omkring 5 stykker, og aktiver lyssensoren. Det gør at i får en lysstærk skærm om dagen (det er jo det der er fordelen med LCD) og så skruer skærmen selv ned for lyset i takt med at lokalet bliver mørkere.
Af Cutter
Rasmus Larsen skrev: Det er også det Tv der har stået på vores anbefalingsliste i noget tid efterhånden. Z4500 er skam stadig godt, men prisniveauet taget i betragtning går jeg med overvejelser på at fjerne Z4500 til fordel for den efterhånden billigere Z5500 på listen.
Så syntes jeg at i måske skulle flytte 40z4500, ned til jeres "TV - HTPC / Mediecenter / spilkonsollen- sektion," da det har en lavere input-lag end fx. 40w5500,,,selv om den er hård ved penge-pungen!

Jeg går ud fra at der er skærme på Jeres liste, der koster ca. det samme.(omkring 8000kr)

Edit: 40z4500 har jo også en hel del bedre lyd, en de fleste andre Tv'er. Det er jo næsten et MUST for dem der spiller PS3 osv.
Af Cutter
Jeg har lige kikket lidt rundt på HIFIpriser.dk, og kan se at mange af de Tv/skærme i har på jeres anbefalings-liste koster mere eller det samme som 40z4500,,,
Jeg mener bare at kritiken omkring prisen, på z4500 måske ikke helt passer :o
Af Cutter
Cutter skrev:
Rasmus Larsen skrev: Det er også det Tv der har stået på vores anbefalingsliste i noget tid efterhånden. Z4500 er skam stadig godt, men prisniveauet taget i betragtning går jeg med overvejelser på at fjerne Z4500 til fordel for den efterhånden billigere Z5500 på listen.
Så syntes jeg at i måske skulle flytte 40z4500, ned til jeres "TV - HTPC / Mediecenter / spilkonsollen- sektion," da det har en lavere input-lag end fx. 40w5500,,,selv om den er hård ved penge-pungen!

Jeg går ud fra at der er skærme på Jeres liste, der koster ca. det samme.(omkring 8000kr)

Edit: 40z4500 har jo også en hel del bedre lyd, en de fleste andre Tv'er. Det er jo næsten et MUST for dem der spiller PS3 osv.
Overstående burde nok flyttes til Forslag / Ris-ros sektionen.
Af xcardman
Jacob

har du set en skærm eller projektor som har fået en isf kalibrering.
så kan du begynde og snakke om skærme som viser dit kildemateriale rigtig.
samt lyssensoren ødelægger da alt hvad der hedder korrekt billede.
har selv en på mit tv og det vil jeg aldrig bruge. og slet ikke hvis ens tv har dynamisk kontrast.

Men hvis man er ligeglad og indstiller sit tv efter, hvad man selv synes er bedst. så kan man udmærket gøre som du skriver.
Men husk flatpanels indstillinger er som regel lavet til aften brug

flatpanels indstillinger er alså heller ikke isf kalibrering på nogen måde, men et godt alternativ.
tror du er blevet vandt til et meget lyst og skarpt billede, fordi det er en lcd force. Men det betyder alså ikke det er rigtig indstillet.
Af -jacob
Jeg vil bestemt heller ikke påstå at mit TV er indstillet så det viser kildematerialet korrekt, det var mere en kommentar til lennon. Jeg påpeger bare at skærmen ved disse indstillinger bliver meget mørk.

Undskyld at jeg bliver ved med at køre rundt i det her, for i sidste ende er det jo op til folk selv hvordan de vil indstille deres skærm, og om de vil følge jeres eller andres indstillinger.
Men prøv lige engang at checke HDTV review´s nyindlagte kalibreringsindstillinger på Z5500.
lige netop kontrasten er der markant forskel på, da de har den på 89, hvor flatpanel er helt nede på 50. Baggrundslyset på 1 som de anbefaler højere ved dagslys, passer meget godt med at jeg sætter den højere, og aktiver lyssensoren, der så skruer ned om aftenen... Det virker som om at det kun er baggrundslyset som sensoren justerer, så indstillingerne burde ikke blive mere forkerte end hvis man manuelt skruer op for baggrundslyset ved dagslys.

Men du har ret Xcardman, jeg har nok en mere lysstærk skærm end mange af plasmakiggerne. Det vigtigeste for mig er at jeg synes billedet ser flot og naturligt ud, og ikke ligner en gammel CRT skærm.
Af lennon
-jacob skrev:Jeg vil bestemt heller ikke påstå at mit TV er indstillet så det viser kildematerialet korrekt, det var mere en kommentar til lennon. Jeg påpeger bare at skærmen ved disse indstillinger bliver meget mørk.

Undskyld at jeg bliver ved med at køre rundt i det her, for i sidste ende er det jo op til folk selv hvordan de vil indstille deres skærm, og om de vil følge jeres eller andres indstillinger.
Men prøv lige engang at checke HDTV review´s nyindlagte kalibreringsindstillinger på Z5500.
lige netop kontrasten er der markant forskel på, da de har den på 89, hvor flatpanel er helt nede på 50. Baggrundslyset på 1 som de anbefaler højere ved dagslys, passer meget godt med at jeg sætter den højere, og aktiver lyssensoren, der så skruer ned om aftenen... Det virker som om at det kun er baggrundslyset som sensoren justerer, så indstillingerne burde ikke blive mere forkerte end hvis man manuelt skruer op for baggrundslyset ved dagslys.

Men du har ret Xcardman, jeg har nok en mere lysstærk skærm end mange af plasmakiggerne. Det vigtigeste for mig er at jeg synes billedet ser flot og naturligt ud, og ikke ligner en gammel CRT skærm.
Jeg har desværre ikke adgang til en Z5500. Derimod har jeg prøvet lidt forskelligt på min mors 32V5500. Velvidende,at det er en helt anden skærm, - så synes jeg slet ikke om en kontrast på over 60-70 på denne. I min verden (- og hendes stuebelysning) gir det et unaturligt pumpet billede som bliver meget trættende .
Af badones
Det er panasonic plasma.. :D
SLL skrev:Tillykke med jeres Z5500, bare det var mig. Sidder stadig med et gammelt Philips CRT 32" TV :-)

Er der nogen af jer, som har sammenlignet ell. kender til Samsung LE40B755 vs. Sonys Z5500.

Samsungen skulle være deres LCD top model. Men hvilke TV er bedst i frobindelse med:

- bedste Synsvinkler
- bedste Farver
- billedskarphed
- hurtige menu
- hurtig kanal skift
- bedste SD billed

?!

SLL
Af Cutter
badones skrev:Det er panasonic plasma.. :D
Sikke en Plasma-Lover (B

Kan du ikke se at han spørger til nogen helt andre modeller!?
Det er helt fint at du er glad for dit Tv,,, det har bare ikke noget at gøre i denne tråd / dette indlæg!
Af larshenriksen
-jacob skrev: Men prøv lige engang at checke HDTV review´s nyindlagte kalibreringsindstillinger på Z5500.
Tillader mig lige at låne tråden til et lille spørgsmål her.

Jacob, har du et link eller noget til de kalibreringsindstillinger? Kunne seriøst godt tænke mig at se dem.
Af lennon
Cutter skrev:
badones skrev:Det er panasonic plasma.. :D
Sikke en Plasma-Lover (B

Kan du ikke se at han spørger til nogen helt andre modeller!?
Det er helt fint at du er glad for dit Tv,,, det har bare ikke noget at gøre i denne tråd / dette indlæg!
Manden sidder med et CRT TV, - laver en prioritesliste over væsentlige kvaliteter, hvor bla "bedste synsvinkel-bedste farvegengivelse og bedste SD gengivelse" - indgår . I alle disse enkeltdicipliner vil brugeren være noget bedre stillet med et af de gode plasma TV.Om han så har andre behov som ubetinget kræver LCD , er en anden sag.
Af farbruun
lennon skrev:
Manden sidder med et CRT TV, - laver en prioritesliste over væsentlige kvaliteter, hvor bla "bedste synsvinkel-bedste farvegengivelse og bedste SD gengivelse" - indgår . I alle disse enkeltdicipliner vil brugeren være noget bedre stillet med et af de gode plasma TV.Om han så har andre behov som ubetinget kræver LCD , er en anden sag.
Enig - og så alligevel ikke helt.

Mange af forskelle (fordele / ulemper) vil de fleste opleve som værende marginale (fordi de alligevel anvender det under suboptimale forhold).

Jeg tror at "design" (hvad så end det betyder) er en meget stor parameter for folk i al almindelighed.

Og ofte udvælger disse - hmm - alm. mennnesker et par TV de godt kan lide og vil så gerne have hjælp til, hvilket af disse som er..objektivt..bedst.

Men standard svaret er at man herinde typisk anbefaler noget helt andet. Netop fordi man udelukkende vurderer målbare ting. Og det er også fint - så længe man svarer inden den ramme der er givet.

Eksempelvis kunne et svar til en tråd a la "Skal jeg vælge Samsung XXX eller Sony YYY" være:

"Er der en bestemt grund til du vælger netop disse to skærme. Er det udseendeet du godt kan lide?"

På den måde får man afdækket en trådstarters hensigt og så slipper vi for den evindelige Plasma/LCD omgang vrøvl...

...tror man kalder dette forventningsafstemning :)
Af xcardman
Mange af disse indlæg er fra folk som gerne vil have en bekræftelse på om det tv de har set er godt.

desværre skriver ingen som har samme model om dens ulemper.
hvis man så vil gøre opmærksom på disse ulemper, bliver man hakket ned.