Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Engel
Hej Alle.

Jeg har fået solgt mit gamle fjernsyn og står for at skulle vælge et nyt, men har rigtigt svært ved at vælge. Er der nogen der kan hjælpe mig til at komme tættest på det rigtige valg.

Har selv fundet frem til følgende 2 modeller som jeg skal starte med at vælge imellem:

http://www.dustinhome.dk/pd_5010367311.aspx
og
http://www.elgiganten.dk/product/radio- ... -42-lcd-tv

Som i kan se holder jeg mig mest til LCD - uden at vide bedst dog. Har aldrig haft plasma, kan dog godt lide at billedet står skarpt på PS3´eren.

Lidt om mine brugsvaner og krav:

Brugsvaner:
- Fjernsynet skal bruges i en stue til TV, PS3 og DVD

Krav (hvis jeg kan tillade mig det til prisen):
- Prisen skal så tæt på 5000,00 kr. som muligt og gerne under - er lige blevet far for anden gang og der skal være penge til bleer ;;)
- 42" (helst 42")
- Så lidt slør som muligt når jeg spiller PS3
- 3 stk. HDMI indgange

Har intet imod at købe online (hvis butikken har en hvis størrelse og godt ry)

Tak på forhånd for alle foreslag - Engel
Af Ponduus
I dit prissegment ville jeg uden tvivl kigge på Panasonics X10. Du får altså bare mere tv for pengene ved køb af sådan en fætter, end af en LCD i samme prisleje.
Af Engel
Hey Ponduus

Jeg har tidligere kigget på netop Panasonic TX-P42X10, men er lidt nervøs for den "lave" opløsning. Sker der ikke noget med PS3 skarpheden når den kører 1080 og bliver skaleret.

Desuden har TX-P42X10 "kun" to HDMI indgange i ryggen og 1 i siden hvilket vil gøre jeg får en ledning ind fra siden af tv´et hvilket ikke er helt så kønt.

Ved jeg ikke kan være alt for kræsen når man forsøger at købe til en slik, vil bare rigtigt gerne ramme rigtigt første gang.

- Takker Engel
Af xcardman
hvis du sidder 1 meter fra måske, men de fleste ps3 spil er stadig på 720P

mit råd køb det tv med det bedste billede og dernæst måske tænk på full HD.
ikke fedt med full HD og et dårligt billede.
Senest rettet af xcardman 26 nov 2009, 12:54, rettet i alt 1 gang.
Af Ponduus
Den lave opløsning har ingenting at sige. Dette bliver også uddybet i de artikler herinde som omhandler plasma.

Du tror vil ikke at vi ville rose et tv, som ikke levede op til vores krav? :) Har du læst anmeldelsen af tv'et herinde?
Af eliassorensen
Engel skrev:Hey Ponduus

Jeg har tidligere kigget på netop Panasonic TX-P42X10, men er lidt nervøs for den "lave" opløsning. Sker der ikke noget med PS3 skarpheden når den kører 1080 og bliver skaleret.

Desuden har TX-P42X10 "kun" to HDMI indgange i ryggen og 1 i siden hvilket vil gøre jeg får en ledning ind fra siden af tv´et hvilket ikke er helt så kønt.

Ved jeg ikke kan være alt for kræsen når man forsøger at købe til en slik, vil bare rigtigt gerne ramme rigtigt første gang.

- Takker Engel
Du vælger da bare 720p i indstillingen.
Fact er, at INGEN PS3 spil kører i 1080p, maks. opløsningen på stort set alle spil er 720p!. Så selvom du kører 1080p vil opløsningen ændres til 720p når du starter spillet.

Jeg har selv et 42x10y, og det ser FANTASTISK ud ;o) Hold dig ikke tilbage med at købe dette lækre og prisbillige tv.
Af Engel
Tak for svar og kritik ;) - jeg har læst en masse artikler herinde. Jeg vidste dog ikke at de fleste spil kører 720p, og nej som i skriver så er det totalt ligegyldigt når det kun er X menuen der kører 1080.

Så det i skriver er at jeg ikke skal være plasmaforskrækket og der er intet i de rygter der går på at plasma ser lidt "SD" agtigt ud.

Jeg vil gå ud og kigge lidt i butik og lure dem alle 3 af - og prøve at se bort fra forkerte indstillinger i butikkerne.

Til eliassorensen:
Kører du PS3 på dit Panasonic ? - hvad med slør i actionspil. Det gamle Samsung jeg har nu sejler desværre alt for meget rundt ?
Af eliassorensen
Hej

Det er absolut intet tydeligt slør i spil. Jeg har ikke selv lagt mærke til noget, men som alle plasma kan der være minimalt phosphor slør. Har lige spillet Uncharted 2 (fantastisk spil - et must have), og det står knivskarpt, uden slør eller noget, selv i de sejeste actionscener ;) Der er ligeledes heller ikke noget delay på, som det kan ses på andre fjernsyn.

Billedekvaliteten er superb, og der er ikke meget, jeg kan sætte en finger på.

Rasmus har skrevet en grundig anmeldelse af lige præcis 42x10'eren herinde, den kan ses på http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1243242293.

Held og lykke med dig køb ;o)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Slør er typisk ikke noget man bør bekymre sig om på plasma-TV. Det hører sig til LCD teknologien, dvs. skærme med flydende krystaller. På Panasonics modeller er indebrændte billeder (burn-in) heller ikke et stort issue, med mindre du tager på ferie og lader hovedmenuen på din PS3 stå.

Jeg har hjulpet adskillige kolleger mv. med opsætning af X10 og forgængeren PX80, og alle har været lykkelige for kvaliteten af HD TV på skærmen. I disse størrelser er fuld HD ikke en parameter man bør lade være afgørende.