Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lega
Hejsa!

Nu har jeg endelig fået købt mig et nyt tv(Samsung PS 42B430). Hertil har jeg min pc sat til(med dvi/hdmi adapter) og så min boxer boks.

Når jeg skifter source kan jeg se at jeg køre en opløsning der hedder 1920x1080i 50 mhz når jeg ser tv via boxer. Burde jeg ikke køre 60mhz?

Når jeg køre skifter source til pc, ligger jeg på en opløsning der herdder 1024x768 60Mhz.(er det som det skal være).

Er helt grøn på området og ønsker bare at få det optimale ud af tvet :)

På forhånd mange tak
Af lega
Ved nærmere eftertanke så har jeg lige et spørgsmål mere. Nu når der står tvet køre 100mhz, burde det egentlig så ikke være en valg mulighed også?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du mener "60 Hz" - ikke "MHz".

Din boks kører 50 Hz, hvilket er den frekvens PAL TV sendes i. Det er kun PC-signaler og NTSC-signaler, der kører ved 60 Hz.

De 100 Hz (igen Hz, ikke MHz) er selve opdateringen af panelet. Dét du ser i toppen af menuen på dit TV er hvilken frekvens det modtager signalet i - ikke hvad den viser. Det er kun en information til dig om hvad det er for noget materiale du får vist på TV'et, og ikke informationer om TV'ets indstillinger.

Når den modtager et 50 Hz signal, så kører TV'et selv ved 100 Hz, dvs. hvert modtaget billede fra boksen vises to gange på TV'et, dvs. 50 modtagede billeder vises ialt 100 gange.

Når du sender dit signal fra PC'en til dit TV, så vises det kun ved 60 Hz, da dit TV ikke kan omdanne 60 Hz til 100 Hz på nogen nem måde.
Af lega
Mange tak for den info, godt beskrevet :)

Takker
Af BrianH
MHz = Mega Hertz = 1.000.000/sekund
mHz = Milli Hertz = 0.001/sekund
Hz = Hertz = 1/sekund

:)
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Et døgn = 24 timer
1 time = 60 minutter
1 minut = 60 sekunder
1 sekund = 1000 milisekunder
Af lega
Filip_kbh skrev:Et døgn = 24 timer
1 time = 60 minutter
1 minut = 60 sekunder
Du er da slet ikke så dum var O_O :D
Af BrianH
lega skrev:
Filip_kbh skrev:Et døgn = 24 timer
1 time = 60 minutter
1 minut = 60 sekunder
Du er da slet ikke så dum var O_O :D

Nej han er ikke tabt bag en vogn :)

Nu vi er ved spørgerens tråd (med både millihertz og megahertz), så betyder mm i trådens titel "millimeter", mens m.m. betyder "med mere".

Det danske sprog er svært :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi må lave en tråd dedikeret til diskussion af sprogets finurligheder. Det var nu ikke for at starte en hetz (ikke Hertz) mod trådstarter angående stavefejl. Som fysiker skærer det blot i øjnene med forkerte enheder. Jeg håber ikke det blev opfattet som en belæring, men mere som en velment rettelse.
Af lega
yakken skrev:Vi må lave en tråd dedikeret til diskussion af sprogets finurligheder. Det var nu ikke for at starte en hetz (ikke Hertz) mod trådstarter angående stavefejl. Som fysiker skærer det blot i øjnene med forkerte enheder. Jeg håber ikke det blev opfattet som en belæring, men mere som en velment rettelse.
Det gjorde d et bestemt ikke. Nu er det sådan at jeg til dagligt arbejder med hardware osv, og der bruger vi mere betegnelsen MHz end vi gør Hz :)