Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JepperDepper
jeg har hentet en mac mini hjem, som skal fungere som mediecenter. Minien er via optisk udgang sat i et par højttalere. Jeg vil gerne have minien sat til min panasonic pz85. Jeg skal have fat i et dvi -> hdmi kabelstik. Er der stor forskel på kvaliteten af disse? Nogle herinde der har et forslag til hvad jeg skal købe for at få et rigtig godt resultat?

På forhånd tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Køb et adapterstik, der fører DVI til HDMI og køb et separat HDMI-HDMI kabel. På den måde kan kablet bruges til andre ting end lige din Mac - også i fremtiden. Kvaliteten af kablet afhænger af længden. Under 5 m behøver det ikke koste over 200 kr., men ved længere kabeltræk bør være OBS på, at billigere kabler måske vil have problemer.

Jeg plejer at købe mine kabler hos www.av-cables.dk
Af JepperDepper
yakken skrev:Køb et adapterstik, der fører DVI til HDMI og køb et separat HDMI-HDMI kabel. På den måde kan kablet bruges til andre ting end lige din Mac - også i fremtiden. Kvaliteten af kablet afhænger af længden. Under 5 m behøver det ikke koste over 200 kr., men ved længere kabeltræk bør være OBS på, at billigere kabler måske vil have problemer.

Hej yakken,

Tak for dine altid brugbare svar.
Jeg ved absolut ingenting om dette. Udover at jeg kan se, at jeg har brug for et kabel mellem 0,5 og 1 meter. Jeg tænker om ikke et adapterstik, kan forringe signalet?
Er der stor forskel på producenternes kabler?

Jeg har også overvejet om, der er nogen, som passer bedre til Mac Minien fra Apple, eller om det er fuldstændig ligegyldigt? I Eplehuset blev jeg tilbudt et stik, men valgte lige at afvente....

EDIT: Nu har jeg købt dette....kunne ikke rigtig vente. Jeg tager på arbejde et par timer nu, så smid gerne en kommentar hvis det er et skidt køb. Jeg har endnu ikke åbnet for æsken.
http://shop.humac.dk/pi/XtremeMac_HDMI_ ... 1957_.aspx
Af kasperand
JepperDepper skrev:
yakken skrev:Køb et adapterstik, der fører DVI til HDMI og køb et separat HDMI-HDMI kabel. På den måde kan kablet bruges til andre ting end lige din Mac - også i fremtiden. Kvaliteten af kablet afhænger af længden. Under 5 m behøver det ikke koste over 200 kr., men ved længere kabeltræk bør være OBS på, at billigere kabler måske vil have problemer.

Hej yakken,

Tak for dine altid brugbare svar.
Jeg ved absolut ingenting om dette. Udover at jeg kan se, at jeg har brug for et kabel mellem 0,5 og 1 meter. Jeg tænker om ikke et adapterstik, kan forringe signalet?
Er der stor forskel på producenternes kabler?

Jeg har også overvejet om, der er nogen, som passer bedre til Mac Minien fra Apple, eller om det er fuldstændig ligegyldigt? I Eplehuset blev jeg tilbudt et stik, men valgte lige at afvente....

EDIT: Nu har jeg købt dette....kunne ikke rigtig vente. Jeg tager på arbejde et par timer nu, så smid gerne en kommentar hvis det er et skidt køb. Jeg har endnu ikke åbnet for æsken.
http://shop.humac.dk/pi/XtremeMac_HDMI_ ... 1957_.aspx
Kunne jeg også godt tænke mig at vide står i præcis samme situation.. Er der en som ved om signalet bliver forringet ved at have adapter + HDMI kabel i stedet for direkte DVI til HDMI kabel??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En adapter er en potentiel kilde til støj, men husk nu på at det er et digitalt signal der føres i kablet. Du kan ikke forringe farver, skarphed eller andre billedmæssige egenskaber med støj - du kan ødelægge billedet HELT eller også sker der intet. Det vil være synligt for enhver hvis signalet er ødelagt, da det vil resultere i blinkende pixelfejl eller at der slet ikke er billede på skærmen. Det er ikke adapterstikket I bør bekymre jer om - nok nærmere om I trækker for lange kabler.

Selvom trådstarter købte et DVI-HDMI-kabel, så mener jeg stadig at det er en langt bedre løsning at købe et rent HDMI-HDMI og benytte adapteren. Ikke mindst pga. fremtidssikringen.
Af Joebob1
Jeg har selv min pc sat til mit Sony LCD-TV. Jeg benytter på mit grafikkort en DVI-HDMI adapter, og mellem adapter og tv har jeg et 10m HDMI-kabel fra Harald Nyborg (149 kr). Denne opsætning fungerer perfekt, helt uden fejl eller udfald i grafikken, både på blu-ray film og spil.
Så pris og kvalitet behøver ikke altid at følges ad, de billige HDMI kabler er ofte gode nok.