Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kimschurmann
Jeg vil godt komme med en rettelse, der er faktisk clouding på mit z5500 - mørket afslørede et par ret store clouds midt i skærmen. De er ikke så generende som bleeds og kan ikke bestemme mig for om jeg skal leve med det eller ej. Smider et billede oåp senere i aften.
Af kimschurmann
Det er dog også med lang lukke tid for at få lys ind - så det forstærker nok effekten lidt.
Af lennon
kimschurmann skrev:Jeg har netop sat mit 40z5500 op - og er faktisk tilfreds!

Den bleeder slet ikke (endnu), heller ingen clouding! Men i hjørnerne er der lidt omvendt bleeding, altså det er lidt mørkere - men det er utroligt svagt og langt nemmere at leve med end hvis det er for lyst...

Problemet med bleedingen opstår jo især ved 21:9 formaterne, virkeligt surt at se på et hvidt hjørne på en ellers sort bjælke.

Er tilfreds indtil videre, tv'et er også mere minimalistisk (stilrent) og virker mere gennemført end we5. Det er også meget tyndere.

Men hold da op nogle farve-gengivelser det kan levere - synes dog at den kalibrering som der er angivet i anmeldelsen er meget tam! :( Billedet er helt hen i skoven, dunket og kedeligt.

Problemet var nok også med mit we5 at jeg prøvede at minimere bleedingen ved at gøre billedet mørkere - hvilket selvfølgelig gør at billedet ikke har set så levende og lækkert ud som det her på z5500 gør.

Virkeligt sprødt TV alt i alt! Endelig!
Nu har Rasmus Larsen jo kallibreret TV´et så det gengiver kildematerialet bedst muligt. Og med mindre, at dit eksemplar afviger dramatisk fra Flatpanels testeksemplar, så er de opgivne indstillinger de rigtige.At nogle så foretrækker et forkert billede med pumpede farver og steril skarphed er selvfølgeligt frivilligt.
Mht clouding og backlight bleeding, mener jeg faktisk at folkene på Sonys stand (KT-messen)sagde,at alle LCD TV med traditionel baggrundsbelysning lider af det i en eller anden grad.Men at man burde kunne indstille sig mere eller mindre ud af det.Bivirkningerne er nok effekten på sort og shadow-details . . .
Af kimschurmann
Det skal folkene fra Sony vel sagtens sige når de har så store problemer :)
Af Cutter
Hey

Efter at jeg har læst denne test af 40z5500

http://www.hdtvtest.co.uk/news/sony-kdl ... 107159.htm

Så er jeg faktisk helt vildt glad for at jeg har valgt at købe Sony's 40z4500 og IKKE 40z5500,,,
Jeg vil bare lige huske folk på at bare fordi at et Tv er et lille år gammelt, så er det ikke ensbetydene med at det ikke er mindst lige så godt, som de helt nye på markedet! !

Ps. INGEN bleeding på z4500
Af xcardman
har aldrig hørt om et lcd uden led og local dimming uden backlight bleeding problemer.
den tror jeg ikke på.

at problemet er meget lille på nogen er en ting, men alle har.
et eller flere steder.
Af Cutter
Det passer altså,,,Jeg har netop taget et par billeder af Tv'et, og der er ikke noget at komme efter!
Jeg vil mega gerne smide et billed op, men jeg er ikke en haj til sådan noget,,,når man skal ligge det ud på nettet først!? Eller er der nogen der kan fortælle mig hvordan man gør dette?

Edit: Hvis man ser Tv'et fra en skæv vinkel kan man jo godt se at det bliver mere lyst, men sådan er det jo med disse "nye" Tv'er.
Af SLL
Jeg var hos Expert og kikke på Samsung B656 + 7000 serie. Men magen til dårlig lyd skal man lede længe efter :-) Men er nærmest tvunget til, at købe andre højtalere. Deres Soundbar syntes jeg er for dyr. Så måske Sony's lyd er bedre, efter hvad i siger... interessant.

Expert var ellers vilde med, at ville sælge mig Samsung.. og kun Samsung. Jeg tror de går så meget amok pga. en bonus ordning fra Samsung. Det er bare dårlig, at de kun anbefaler Samsung, og vil ikke snakke om andet, eftersom f.eks Sony - ifølge den Expert jeg var inde i, er håbløs bagud med deres modeller. Mystik udmeldelse.

SLL
Af farbruun
Du skal være opmærksom på, at sælgerne i disse butikker (Fona, Expert mv.) svinger meget hvad angår deres kendskab til det de sælger.

Sidst jeg var i Expert blev jeg betjent af en yderst hjælpsom og behagelig fyr. Men det ændrer ikke på det faktum, at han mente at Samsungs (edge) LED tv ikke er LCD skærme.

Da jeg flere gange fortalte ham, at det var en LCD skærm - dog med LED baggrundsbelysning - så indrømmede han til sidst "at han måske ikke var ekspert"...

...omvendt vil du steder som dette få mange "korrekte" råd, der dog beror på nuance forskelle hos en lang række danskere.

Så brug den information du modtager fra butikkerne krydret med "online eksperterne" - så når du nok frem til en sandhed, der giver dig det rette tv.

Husk: Det perfekte TV findes ikke. Der er fordele/ulemper ved alle teknologier og mærker. Find det, som har ulemper du BEDST kan leve med :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Cutter skrev:Hey

Så er jeg faktisk helt vildt glad for at jeg har valgt at købe Sony's 40z4500 og IKKE 40z5500,,,
Jeg vil bare lige huske folk på at bare fordi at et Tv er et lille år gammelt, så er det ikke ensbetydene med at det ikke er mindst lige så godt, som de helt nye på markedet! !

Det er også det Tv der har stået på vores anbefalingsliste i noget tid efterhånden. Z4500 er skam stadig godt, men prisniveauet taget i betragtning går jeg med overvejelser på at fjerne Z4500 til fordel for den efterhånden billigere Z5500 på listen.
Af farbruun
Rasmus Larsen skrev:
Cutter skrev:Hey

Det er også det Tv der har stået på vores anbefalingsliste i noget tid efterhånden. Z4500 er skam stadig godt, men prisniveauet taget i betragtning går jeg med overvejelser på at fjerne Z4500 til fordel for den efterhånden billigere Z5500 på listen.
gør det :-)

5500 mener jeg vinder i en heads-up
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
farbruun skrev:Du skal være opmærksom på, at sælgerne i disse butikker (Fona, Expert mv.) svinger meget hvad angår deres kendskab til det de sælger.
Det er desværre ret symptomatisk, at eksperienterne forvirrer mere end de oplyser, og som almen forbruger kan det være hamrende svært at sortere oplysningerne selv.

Sidst jeg besøgte Expert blev sælgerne forvirrede over de hersens vægbeslag, som jo kun var kompatible med "LCD- og plasma-TV" men ikke med "LED TV". Selvsamme butik havde et skilt i ruden med "Vore medarbejdere er specielt uddannede til at svare på spørgsmål om fladskærms-TV". Om de var "specielt ringe" eller "specielt gode" stod der ikke noget om...