Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg er ret ny ud i det at erhverve mig et sådant vidunder.
Generelt set er jeg ikke specielt imponeret over billedkvaliteten på fladskærmene ift "gammeldags" billedrørs TV.

Jeg går efter str. 42" - 50".

Jeg har læst meget i mange fora og er kommet frem til at indenfor min prisramme (4000,- -> 6000,-) er et af de mest anbefalede et Panasonic TX-P42X10Y.
Jeg har været hos et par forhandlere for at se det og må sige at det er da også et ok billede i betragtning af den lave opløsning som nok passer fint til min siddeafstand (3m).
Det værste er at jeg synes at det "hakker" utrolig meget når der panoreres. Det gjorde flere af de andre (fabrikater - bla LG & Samsung) iøvrigt også. Skyldes det dårlig indstilling af TV'et eller må man bare acceptere at sådan er det i den prisklasse? (Hver gang blev der vist DVD via HDMI-kabel)

Bemærkede at det er muligt at komme i nærheden af LG's PQ3000 til ca kr 6000,- - er det et OK TV? Opløsningen er jo lidt bedre end på X10..

TV'et vil blive brugt lige meget til TV/film(DVD) & Wii.

Håber at få nogle gode råd.

VH

Carsten :s
Senest rettet af joenson 22 nov 2009, 11:20, rettet i alt 3 gange.
Af smisk
Jeg stod i samme situation som dig, og jeg har netop bestilt et Panasonic 42" X10, som skulle komme med budet på mandag. Jeg observerede dog ikke et mærkbart problem med panoreringer, men jeg kommer så også fra et fire år gammelt LCD fra Samsung, og de TV jeg så demonstreret, det fik feed fra BluRay.

Så vidt jeg har forstået, så skal du aldrig vælge TV'et ud fra opløsningen, da man skal sidde særdeles tæt på skærmen, hvis man vil have det fulde udbytte af full-HD, men det har du sikkert allerede læst ;)
Brugeravatar
Af joenson
Jo, jeg har også læst at opløsning ikke er alt, men når nu (det fik jeg ikke skrevet tidligere) at LG'en er 50" må det da alt andet lige være en fordel at den har 1366x768 mod X10'ens 1024x768 (42"), ikk'? Eller hva'? Det er måske stadig ligegyldigt med 3 m til skærmen?

Har så også lige set på WUPTI at de sælger S10 for kr 6.000,-. Den arbejder med 400Hz - hvad giver det reelt?

:s
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
joenson skrev:Har så også lige set på WUPTI at de sælger S10 for kr 6.000,-. Den arbejder med 400Hz - hvad giver det reelt?
Ingenting. Det er sub-field-drive, som ikke kan relateres til noget som helst du har set i andre specifikationer. Det er, så og sige, blot et tal marketing har fundet frem inde i skærmens elektronik, som blot havde enheden "Hertz" og samtidigt et højt tal foran. En svinestreg hvis du spørger mig, for det forvirrer jo alle som ikke ved hvad sub-field-drive er - og det er vel 99.99% af alle fladskærmskøbere.