Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mroek
Etter å ha hatt en Dell 2007FP som hadde ujevnt baklys fikk jeg avtalt med Dell at den går i retur.

Som erstatning bestilte jeg en NEC 2070NX som jeg fikk levert på fredag. Skjermen er ganske bra, men den har en særdeles irriterende feil, den "hakker" ca 1 gang i sekundet. Dette er ikke synlig uten at skjermen viser noe som beveger seg, men da er det tydelig og fryktelig irriterende.

Til kontorarbeid eller bildebehandling betyr det ikke noe, men alt av video eller spill blir håpløst. Jeg fant en post på et norsk forum som omtalte problemet, men ellers har jeg ikke funnet noe om dette. Det er litt rart at ingen som har testet skjermen har kommentert det.

Problemet er enkelt å demonstrere, f.eks med displaytestene i DxDiag. Animasjonene går ikke jevnt og fint, de hakker ca 1 gang per sekund.

Nå er det sikkert noen som tror dette er et problem med min PC, men det er det ikke. For det første var det ikke slik med Dell-skjermen, som kjørte på akkurat samme oppløsning og samme maskinvare/drivere (og via DVI). For det andre er det helt likt når jeg koblet laptopen til med en VGA-kabel og klone-modus. Da ser jeg samme bildet på skjermen på laptopen og på NEC'en, og det hakker bare på NEC-skjermen.

Det er med andre ord helt utvilsomt at denne feilen ligger i skjermen, men jeg vet jo ikke om et det er en seriefeil på alle 2070NX-skjermer.

Er det noen her som har en 2070NX, og som kan teste?