Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Simondog
Jeg vil gerne have et 37" TV, men hvorfor er denne størrelse egentlig så upopulær? Jeg kan aldrig komme til at se nogle 37" i aktion, for de har dem aldrig i butikkerne.

Jeg har set et Sony 5500 40", og det så rigtig fornuftigt ud, synes jeg. Spørgsmålet er så, om kvaliteten er nøjagtig den samme i 37" versionen, for så tør jeg godt at bestille den over nettet.

Jeg læser jo også her på jeres udmærkede forum, at man hellere skal købe en Panasonic X10Y plasma, når vi er i dette prisleje (~5000 kr). Hvorfor, egentlig? Jeg har læst lidt om den tekniske forskel på plasma og LCD, men jeg kan ikke helt danne min egen konklusion på det.

Jeg havde tænkt at koble en PC med TVkort på skærmen, og bruge den som HD recorder. Vil det være noget juks ift. plasma? Er der noget jeg bør tænke på i denne sammenhæng?

Brugen at TV'et vil fordele sig på 50% almindelig SDI TV-kig, 30% PC (internet m.v.) og 20% Xbox 360. Jeg ser næsten aldrig film, men vil gerne nyde DR HD en gang i mellem..

Så kort sagt: X10Y (37") eller Sony 5500? (37")

På forhånd mange tak og tak for en kanon hjemmeside
Af lennon
Simondog skrev:Jeg vil gerne have et 37" TV, men hvorfor er denne størrelse egentlig så upopulær? Jeg kan aldrig komme til at se nogle 37" i aktion, for de har dem aldrig i butikkerne.

Jeg har set et Sony 5500 40", og det så rigtig fornuftigt ud, synes jeg. Spørgsmålet er så, om kvaliteten er nøjagtig den samme i 37" versionen, for så tør jeg godt at bestille den over nettet.

Jeg læser jo også her på jeres udmærkede forum, at man hellere skal købe en Panasonic X10Y plasma, når vi er i dette prisleje (~5000 kr). Hvorfor, egentlig? Jeg har læst lidt om den tekniske forskel på plasma og LCD, men jeg kan ikke helt danne min egen konklusion på det.

Jeg havde tænkt at koble en PC med TVkort på skærmen, og bruge den som HD recorder. Vil det være noget juks ift. plasma? Er der noget jeg bør tænke på i denne sammenhæng?

Brugen at TV'et vil fordele sig på 50% almindelig SDI TV-kig, 30% PC (internet m.v.) og 20% Xbox 360. Jeg ser næsten aldrig film, men vil gerne nyde DR HD en gang i mellem..

Så kort sagt: X10Y (37") eller Sony 5500? (37")

På forhånd mange tak og tak for en kanon hjemmeside
Prisforskellen på 37" og 40" er næsten ikke eksisterende, hvorimod de 3" større diagonal giver en procentvis noget større skærm =noget bedre oplevelse .

PanaX10 bliver foreslået pga dens eminente billedkvalitet, som i prislejet overgår alt andet. Men i dit tilfælde ville jeg absolut også overveje LCD, pga meget PC og konsol brug.
Bedste TV performance får man via digitalt kabel tv og sat-tv .Ville være lidt tøvende overfor billedkvaliteten på dit TVkort - setup. Men det er der nok andre som ved mere om . . . ?
Brugeravatar
Af Weissbier
Sony markedsfører ikke 37" officielt i Danmark, så hvis du ser en, kan du være sikker på, at den er parallelimporteret med, hvad det kan medføre af problemer vedr. digitale tunere, evt. garantireparationer mv. Desuden er panelerne ofte nogle andre, knap så gode i forhold til 32" og 40". Som Lennon siger: tag en 40". Der er næsten ingen prisforskel, og i tilfældet Sony får du et apparat importeret ad officielle kanaler.
Af xcardman
Ja tage dog en 40 tommer

samt en 37 tommer har et andet panel end 40 tommer version, så vidt jeg ved.

sidder selv 3 meter fra en 50 tommer, ja det var stort i 2 dage.
havde 42 tommer før.

så til dit brug med konsol og pc, er en w5500 en fin skærm, frem for plasma.

hvis du havde set mange film, havde jeg sagt plasma.
Men man kan dog udmærket bruge plasma til tv og film fra pc eller popcorn a100. det gør jeg selv
Af palle22
Jeg smider lige et spørgsmål ind:

Jeg havde forstået det sådan, at plasma kun er en dårlig ide, hvis man vil koble PC til, og surfe på skærmen. Ved spil fra PC, filmvisning herfra osv, samt ved konsolbrug, har jeg af flere brugere herinde fået at vide, at en X10Y sagtens kan bruges.

Vil LCD f.eks være at foretrække hvis man spiller Wii i gennemsnit en halv time dagligt?

Mvh
Af lennon
[quote="Weissbier"]Sony markedsfører ikke 37" officielt i Danmark, så hvis du ser en, kan du være sikker på, at den er parallelimporteret med, hvad det kan medføre af problemer vedr. digitale tunere, evt. garantireparationer mv. quote]

Det er ikke korrekt . Sony centeret i Aalborg tilbyder i det mindste Sony 37V5500 - altså 37" - med mindre jeg er HELT galt på den . . ? !!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
palle22 skrev:Jeg havde forstået det sådan, at plasma kun er en dårlig ide, hvis man vil koble PC til, og surfe på skærmen. Ved spil fra PC, filmvisning herfra osv, samt ved konsolbrug, har jeg af flere brugere herinde fået at vide, at en X10Y sagtens kan bruges.

Vil LCD f.eks være at foretrække hvis man spiller Wii i gennemsnit en halv time dagligt?
Det er kun til brug som ren monitor, dvs. surf, tekstbehandling, generel PC-brug, at vi fraråder plasma-TV. Der er ingen af de ting du nævner, der bør give dig den mindste bekymring mht. plasma.
Af palle22
Tak Yakken :-)

Mit valg står fast
Af jbplum
yakken skrev:
palle22 skrev:Jeg havde forstået det sådan, at plasma kun er en dårlig ide, hvis man vil koble PC til, og surfe på skærmen. Ved spil fra PC, filmvisning herfra osv, samt ved konsolbrug, har jeg af flere brugere herinde fået at vide, at en X10Y sagtens kan bruges.

Det er kun til brug som ren monitor, dvs. surf, tekstbehandling, generel PC-brug, at vi fraråder plasma-TV. Der er ingen af de ting du nævner, der bør give dig den mindste bekymring mht. plasma.
Skyldes det risikoen for burn-in på plasma, eller ligger der mere bag?
Af xcardman
det er en ting

men lcd er bedre til tekstbehandling og surf.

lcd er netop bygget til formål