Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Samson1te
@kristianl

Tak for svaret, men jeg har lidt svært ved at finde ud af hvordan man kan lave et "korrekt" billede, kombineret med ren hvid. Har du kalibrerings tips hertil?

Kan det i øvrigt passe at jeg hver gang jeg tænder mit TV skal trykke på Theatre knappen, for at få aktiveret min kalibrering, fordi den er i Biograf-mode?

Håber nogen kan hjælpe.
Af farbruun
du kan vel lave den samme indstilling/kalibrering i "generel" indstillingen - så får du vel det du gerne vil have (men kan skifte til de andre settings, når behovet opstår)
Af kristianl
Altså, farbruun nævner kan du da lave forskellige indstillinger under de forskellige "profiler" som theater, game m.m.
hmm, korrekt hvid? Jeg har helt ærligt ikke bemærket hvor korrekt min hvid er. Kan det være kontrasten? Jeg piller mest ved kontrasten og lysstyrken så prøv at lege med dem.
Samson1te skrev:Hej flatpanels.dk brugere.

Jeg har lige modtaget et Sony 40W5500 for få dage siden. Jeg kan i mørke scener skimte en anelse bleeding trænge ind i højre side af skærmen. Hvad er acceptabelt hvad det angår? Og kan det passe, at den bare skal varmes op i en tid, og det så går i sig selv?

I øvrigt tak til Rasmus, for at have lavet kalibrering af denne model - billedet er virkelig lækkert efter at have lavet de samme indstillinger, som anbefalet i testen.

Dog et spørgsmål: Er det ikke muligt at gemme kalibreringen? Eller skal jeg virkelig trykke på Theatre knappen hver gang jeg tænder TV'et, for at disse ændringer træder i kraft?

Håber nogen kan hjælpe med et svar.

Mvh Samuel
Hmm - jeg må være en af de heldige ( dem tror jeg der flest af ), jeg har ikke de her bleeding problemer. med hensyn til at gemme kalibreringen så kan du det, jeg har lavet en 4 stykker da der jo er stor forskel på kanaler - sport osv. Med hensyn til kalibreringen kan jeg slet ikke bruge den ham Rasmus har lavet ( nu ved jeg ikke om der er forskel på en 32 eller 40 tv. ) men hos mig er den mest brugte kalibrering sådan her

Efter kalibrering
Profil: personlig
Baggrundslys 8
Kontrast 83
Lys: 45-50
Farvemætning: 44
Skarphed: 13
Farvetemperatur normal
Støjreduktion Fra
Mpeg-støjreduktion Fra
Motionflow standard ( sport høj )
Film-tilstand Auto 1
Sort korrigering lav
avanc. kontrastforbedring mellem
Gamma Standard
Auto Light Limiter Fra
Klar hvid lav
Levende farver Fra
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
I skal bemærke, at Sony W5500 bruger et andet panel i 32 og 37 tommer end i 40+. Den kalibrering vi foreslår i testen af W5500 kan derfor kun bruges på 32 og 37".
Niller53 skrev:
Samson1te skrev:Hej flatpanels.dk brugere.

Jeg har lige modtaget et Sony 40W5500 for få dage siden. Jeg kan i mørke scener skimte en anelse bleeding trænge ind i højre side af skærmen. Hvad er acceptabelt hvad det angår? Og kan det passe, at den bare skal varmes op i en tid, og det så går i sig selv?

I øvrigt tak til Rasmus, for at have lavet kalibrering af denne model - billedet er virkelig lækkert efter at have lavet de samme indstillinger, som anbefalet i testen.

Dog et spørgsmål: Er det ikke muligt at gemme kalibreringen? Eller skal jeg virkelig trykke på Theatre knappen hver gang jeg tænder TV'et, for at disse ændringer træder i kraft?

Håber nogen kan hjælpe med et svar.

Mvh Samuel
Hmm - jeg må være en af de heldige ( dem tror jeg der flest af ), jeg har ikke de her bleeding problemer. med hensyn til at gemme kalibreringen så kan du det, jeg har lavet en 4 stykker da der jo er stor forskel på kanaler - sport osv. Med hensyn til kalibreringen kan jeg slet ikke bruge den ham Rasmus har lavet ( nu ved jeg ikke om der er forskel på en 32 eller 40 tv. ) men hos mig er den mest brugte kalibrering sådan her

Efter kalibrering
Baggrundslys 8
Kontrast 83
Farvetemperatur normal
Støjreduktion Fra
Mpeg-støjreduktion Fra
Film-tilstand Auto 1
Sort korrigering lav
Gamma Standard
Auto Light Limiter Fra
Klar hvid lav
Levende farver Fra
De indstillinger er langt fra optimale i forhold til det korrekte billede ved det givne Tv, bare så du ved det, men det betyder selvfølgelig ikke, at du stadigvæk ikke kan være tilfreds. Indstillingerne på et 40" W5500 og et 32 eller 37", skal ikke justeres ret meget anderledes.
Niller53 skrev: Hmm - jeg må være en af de heldige ( dem tror jeg der flest af ), jeg har ikke de her bleeding problemer. med hensyn til at gemme kalibreringen så kan du det, jeg har lavet en 4 stykker da der jo er stor forskel på kanaler - sport osv. Med hensyn til kalibreringen kan jeg slet ikke bruge den ham Rasmus har lavet ( nu ved jeg ikke om der er forskel på en 32 eller 40 tv. ) men hos mig er den mest brugte kalibrering sådan her

Efter kalibrering
Baggrundslys 8
Kontrast 83
Farvetemperatur normal
Støjreduktion Fra
Mpeg-støjreduktion Fra
Film-tilstand Auto 1
Sort korrigering lav
Gamma Standard
Auto Light Limiter Fra
Klar hvid lav
Levende farver Fra
Hej Niller 53

Hvordan gemmer du dine fire forskellige kalibreringer, og hvordan genkalder du de enkelte?
Af Niller53
De ligger der i forvejen under scene - så har jeg lavet en under general - en under sport - en under biograf og en under grafik. Jeg siger ikke at min kalibreringen er den rigtige, den passer bare til mine lysforhold i lejligheden. Kalibrering af TV kan være lige så forskellige som på computer skærme der er man også nød til at have forskellige profiler alt efter hvem man skal sende sine billeder til når man arbejder som Grafiker/ fotograf. På TV`et er der nogen der gerne vil have det så glansbillede agtigt som muligt hvor alt ser flot ud, men ikke har noget med virkeligheden at gøre ( ligesom blanke computerskærme ) og så er der nogen som mig der sætter TV`et som en mat skærm, mere lig virkeligheden. Så det er op til en selv...