Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mr. saablimo
Vi modtager kabeltv fra yousee.

Vi skal have antennekablet ud til flere tv i huset.
Nu kommer kablet ind til en boks på loftet med radio, tv og dataudgang. Vi benytter kun tvudgangen. Der er monteret en splitter på udgangen. Men det giver dårligt signal.

Jeg tænkte om løsningen kunne være, at montere en antenneforstærker med flere udgange? -og droppe den nuværende boks.

Eller montere en alm. antenneforstærker og derefter en splitter?

Skal der monteres nogen form for filter eller andet i systemet?
Af BrianH
Det du har brug for er denne antenneforstærker med returvej så internettet fungerer også...

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 30_da.html

Der er 4 udgange på den og den virker perfekt hos mig, hvor den sidder på loftet med en forbindelse til en slutdåse i hvert værrelse
Af mr. saablimo
Okay, men vil det være bedre at undvære slutdåsen, så jeg har en direkte forbindelse?

Yousee trak nyt kabel ind, ude fra vejen, i sommers.

Nu kan jeg så se, at kablet ikke var lang nok til at kunne nå dåsen, så han har samlet og forlænget det med ca 5 meter.
Det der undrer mig lidt er, at samleren
er påtrykt 5.1 . Jeg tænker, om der er indbygget en modstand i samleren?
Af dkscan
BrianH skrev:Det du har brug for er denne antenneforstærker med returvej så internettet fungerer også...
Spørgeren nævner, at vægdåsen er med separat dataudtag. Der er derfor ikke relevant med returvej i tv-stikket.
Af BrianH
dkscan skrev:
BrianH skrev:Det du har brug for er denne antenneforstærker med returvej så internettet fungerer også...
Spørgeren nævner, at vægdåsen er med separat dataudtag. Der er derfor ikke relevant med returvej i tv-stikket.
"Spørgeren" skal smide den boks ud, og udnytte forstærkeren på internet signalet også
Af dkscan
BrianH skrev: "Spørgeren" skal smide den boks ud, og udnytte forstærkeren på internet signalet også
Du foreslår vel ikke i ramme alvor, at spørgeren skal smide den vægdåse ud, som YouSee har monteret, og selv begynde at eksperimentere med det kabel, der kommer ind?
Det er ihvertfald en umanerlig dårlig ide at begynde at pille i den del af installationen, som er YouSee's ansvar.
Af BrianH
dkscan skrev:
BrianH skrev: "Spørgeren" skal smide den boks ud, og udnytte forstærkeren på internet signalet også
Du foreslår vel ikke i ramme alvor, at spørgeren skal smide den vægdåse ud, som YouSee har monteret, og selv begynde at eksperimentere med det kabel, der kommer ind?
Det er ihvertfald en umanerlig dårlig ide at begynde at pille i den del af installationen, som er YouSee's ansvar.
Yousee har ikke noget ansvar for nogenting på nogens loft. Det er muligt (selvom vi ikke ved det) at yousee har installeret antennedåsen mod betaling, men om man benytter den er ens egen sag. Deres ansvar går til fortorvskanten.

Som du måske har læst, så foreslår mr. saablimo selv at droppe boksen, hvilket er en god ide. Det kræver måske bare, at der monteres slutdåser i hvert rum. Det vil i sig selv være en god og professionel løsning med en tv/radio slutdåse i hvert rum.
Af dkscan
BrianH skrev: Yousee har ikke noget ansvar for nogenting på nogens loft. Det er muligt (selvom vi ikke ved det) at yousee har installeret antennedåsen mod betaling, men om man benytter den er ens egen sag. Deres ansvar går til fortorvskanten.
Du har åbenbart ikke læst YouSee's abonnementsvilkår. I disse står bl.a.:

Alle installationer (kabler, ledninger, stik mv.) til og med det af YouSee etablerede kabelafslutningspunkt er YouSee's ejendom.

Kunden kan ikke disponere over (sælge, udleje, pantsætte mv.) YouSee's udstyr og installationer og må ikke foretage indgreb i disse.

Hvis der er nogen som helst tvivl om hvor kabelafslutningspunktet befinder sig, så læser man blot lidt videre i abonnementsvilkårene:

Oprettelsesafgiften inkluderer installation af kabel og etablering af et kabelafslutningspunkt (antennestik), normalt i den første stikdåse i huset.

Så det med fortovskanten er altså ikke rigtigt.
Som du måske har læst, så foreslår mr. saablimo selv at droppe boksen, hvilket er en god ide.
Det er ikke nogen god ide at overtræde abonnementsvilkårene og foretage indgreb i YouSee's udstyr.

Hvis man gerne vil videreføre et "komplet" signal incl. returvej, så er løsningen simpel: Man bruger vægdåsens dataudtag, som indeholder både tv- og radiosignal samt data incl. returvej.
Af mr. saablimo
Hvis jeg nu monterer antenneforstærkeren, hvordan så med den videre installation. Er det bedst med et kabel fra forstærkeren og direkte til tvèt uden slutdåse imellem?
Eller sider der noget elektronik i slutdåsen, der har indflydelse på signalet?
Jeg kan se at man skal montere et specielt stik(-slutmodstand på 75ohm) på de ubenyttede udgange på forstærkeren.
Så var det jeg tænkte at der nok også var en given modstand i slutdåsen?
Og hvis jeg montere et direkte kabel til tvét, så vil der jo ikke være noget modstand. Men jeg tænker jo, at så få samlinger må være det bedste... eller hvordan bliver det optimalt???