Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af altani
Hej alle...

Jeg står og skal ud at købe et nyt tv, hvad skal man vælge...?

Jeg har ca 14-15000,- tilrådighed.

Jeg ser en del sport og film.

Spiller en del Playstation3.

Det skal minimum 46".

Har Yousee med hensyn til kortlæser.

Så er spørgsmålet om det skal være LCD, Plasma eller LED?
Hvormeget skal Hz være på?

På for hånd tak.

Ps. I må meget gerne komme med links eller modeller.
Af MVP_
Står i lidt samme situation, idet jeg blot har lidt mindre til rådighed til lidt mindre skærm.

Har i min søgning, især pga. de gode anmeldelser her på sitet, efterhånden fået fravalgt Sony Z5500, Philips generelt og LG´s 8000 og 9000 serie - og Zepto, der er gået konkurs, var slet ikke inde i billedet også før konkursen (kunne dog godt have set annmeldelse af Ultra Slim).

Tilbage står så alene Samsung UE46B8050 til dig og Samsung UE40B8050.
Hvis du venter til januar eller lign, så er 46" versionen sikkert faldet til indholdet af din pengepung

Man skal formentlig have et eller andet lydanlæg oveni, hvis man lægger vægt på god lyd - med mindre man køber B&O.
Er ikke så meget til Pan´s plasma, da de bruger mere strøm og i øvrigt ikke har det slanke design som LED fra Samsung.
Efter de anmeldelser jeg har læst, så er det Sammsung, der leverer billedkvaliteten, når man ser bort fra de plasmaskærme, der sædvanligvis bliver anbefalet.

Nogen der har en anden holdning til et par snarlige fladskærmskøbere?

:)
Af hdmi
Et godt råd til jer begge to,gå ind og kig på de anbefalinger redaktionen har lavet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Først og fremmest så bør I kigge på vores liste over anbefalinger:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Til trådstarter:
Hz er ikke noget du bør gå op i generelt. På LCD skærme betyder en højere frekvens, at TV'et selv udregner alle ekstra billeder ud over de 50/s du får via antennenettet. Dvs. ved 200 Hz, så får du 150 kunstige billeder indsat, som TV'et med stor sandsynlighed har regnet lidt forkert på.

På plasma er Panasonic nu begyndt at reklamere med "600 Hz" hvilket er et pænt tarveligt trick, da det er det såkaldte "sub field drive" der er tale om. Kort fortalt, så har det ikke nogen indflydelse på TV-oplevelsen, og dette sub field drive har eksisteret i adskillige år uden at man har reklameret med det.

Til dit brug ville jeg se på Panasonic V10.
Af jbplum
@MVP

På hvilket grundlag har du sorteret LG's 8000- og 9000-serie fra?

jbplum
Af MVP_
På hvilket grundlag har du sorteret LG's 8000- og 9000-serie fra?
Synes det fremgår af anmeldelserne, at Samsung´s har et bedre billlede end LG´s
Af MVP_
Nu har jeg lige set på annmeldelserne en gang mere vedrørende LG´s 8000 serie og Samsung´s 8050.
Kan godt være at jeg var lidt for hurtig med at skyde LG ned som værende kandidat til mit næste køb.

@ Rasmus!

Hvad er din oplevele af de 2 skærme i forhold til hianden?
Ved godt, at jeg selv skal ud se og dem live i forretningen, men din holdning vægter en del, da jeg synes du laver et SUPERB arbejde med anmeldelserne med opbjektive kriterier for billedkvalitet (har læst tråden om seneste philipsannmeldelse).

Uden andres mening herom kunne jeg sagtens være en af dem der ville købe katten i sækken og herefter se på det i årevis uden at indstille det væk fra standardindstillingerne. Har fået øjnene op blandt andet (læs: primært) via dette site. Tak!
Af MVP_
Hvis man gerne vil have TV´et hængende på væggen, så er LG´s placering af stik vel i sig selv diskvalificerende?
Af hclouv
Hvad med et Sony ZX1, de er kommet væsentlig ned i pris i forhold til de 40.000 det kostede i sin tid. Har lige bestilt et i et Sony center og de er til at snakke med i forhold til den pris den ellers er på tilbud til (17.000), det virker super lækkert, og har også fået gode anmeldelser her på siden (anken dengang var vist mest prisen). Den har nemlig trådløst signal og en RF remote ... så kan man gemme hele molevitten af vejen og ingen stik på væg!

HC
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil godt tilføje en anke til lige netop dét TV: Den trådløse teknologi understøtter ikke 1080p, dvs. heller ikke 1080p24 som er BluRay-formatet. Det er et kæmpe minus i min bog og ville fuldstændigt afholde mig fra at overveje den model.
Af hclouv
Det er vist ikke helt rigtigt. Det kræver imidlertid at man hooker skærm og boks op med et hdmi kabel, men så kan det sagtens køre 1080p. Går ud fra at det er det Sony kalder 24p true cinema på deres specifikationer.

Sådan havde jeg ihvertfald tænkt mig at løse problemet .... O_O
Af hclouv
Så hvis man ellers kan overskue at sætte på strøm og et hdmi kabel til sit fjernsyn så skulle det kunne klares ....

Og så slipper man for den der blanke ramme der er på Samsung fjernsynet og stikkene der vender ud på LG modellerne ....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvor har du læst at boksen kan tilsluttes via kabel også? Skærmen har godt nok én HDMI-indgang, men boksen har altså ikke nogen HDMI-udgange, så dét dur ikke. 24p-true cinema er Sonys betegnelse for en algoritme der forsøger at omdanne andet materiale til 1080p24. Hvis du vil have 1080p24 på skærmen kan det kun ske hvis du separat sætter den ene enhed direkte i skærmen, og så har boksen ligesom ingen berettigelse længere.

Boksen ser således ud bagpå - som du kan se er der ingen udgange i den.
Billede
Af hclouv
Kan man så ikke bare tilslutte sin blu-ray eller lignende direkte i skærmen og så bare køre lyden igennem surround anlægget? som man også ellers ville gøre?

Så er det vel fint nok eller hvordan?

Ellers må jeg jo bare leve med det flotte design de 22 andre timer i døgnet hvor det er slukket .... 8)