Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af CrazyA
Hej alle

Jeg er den glade ejer af et Panasonic TH-37PX80EA. Men efter Yousee har åbnet for det digitale signal, kunne jeg godt tænke mig at blive endnu gladere. Så jeg har besluttet mig for, at købe et TV med DVB-C tuner, så jeg kan slippe af med Yousee box (Strømsluger) Så jeg vil lige høre jer, hvad i mener jeg skal vælge ? Har kigget lidt på Panasonic TX-P42X10Y, men syntes at jeg efter testen her på siden kan se, at der på den ikke er ligeså flot billed, som på det jeg allerede har. Er det rigtigt forstået ? For hvis det er tilfældet, er det vel ikke smart at skifte til det. Men hvad skal jeg så vælge ?
Ser frem til at høre fra jer. Ha en god weekend allesammen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jo, X10 er lige så god som din PX80 og endda lidt bedre på flere punkter. Men nej, den er ikke et kvantespring.

Hvis du kommer fra en PX80 har har været tilfreds med denne, så synes jeg egentlig den mest oplagte til at erstatte PX80 er G10 modellen. Den kan du læse en test på her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1237883026

Prisen er efterhånden ret langt nede, så jeg synes du med G10 får rigtig meget Tv for pengene.
Brugeravatar
Af CrazyA
Vil det sige, at jeg får ligeså godt billed på TX-P42X10Y ? For så er alt jo i skønneste orden, da jeg er fuldt ud tilfreds med billedet på mit nuværende TH-37PX80EA, men som sagt meget gerne vil ha et med DVB-C tuner i stedet.
G10 er selvfølgelig også fristende, meen jeg er ikke helt stolt over strømforbruget samt den indbyggede blæser. Kunne godt forestille mig, at jeg i længden ville blive træt af evt. Blæserstøj.

Nu til et lidt farligt spørgsmål. Er der nogen LCD skærme, som ville kunne opfylde mine krav, når vi snakker pris niveau på max 7 af de lange ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jo X10 giver dig lige lidt ekstra, f.eks. bedre sort. Alene det, at du også går over til digitale kanaler kan også betyde noget for din billedkvalitet.

Det er naturligvis også et fair grundlag at fravælge G10 på, men personligt bliver jeg ikke rigtig generet af blæserstøjen.

Nej jeg synes X10 er det bedste bud, når du skal have masser af billedkvalitet til pengene.
Brugeravatar
Af CrazyA
Rasmus Larsen skrev:Jo X10 giver dig lige lidt ekstra, f.eks. bedre sort.
Altså bedre sort end det jeg har nu ?

I øvrigt tak for dine hurtige svar :)
Brugeravatar
Af CrazyA
2000 tak for dine svar Rasmus.
Ha en god weekend.
Brugeravatar
Af CrazyA
Hej igen

Jeg er stadig i tvivl om hvad jeg skal vælge. Har lige læst lidt om SONY KDL40W5500, som jo også har fået en award her på siden. Grunden til at den tiltaler mig er, lavere strømforbrug end mit plasma, designet samt at jeg altid har været glad for Sony´s produkter. Men jeg er nervøs for om det ville kunne måle sig billedmægsigt med mit Panasonic TH-37PX80EA ? For kan det ikke det, ville det jo være total tåbeligt at gå efter det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Billedet på X10 er bedre i min mening - især pga. de problemer W5500 har haft med clouding.
Brugeravatar
Af CrazyA
Ok tak for svar, kunne du uddybe lidt, hvad er clouding ? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er lysplamager på skærmen, som skyldes inhomogen fordeling af lyset bag LCD panelet. Det kunne se således ud i grelle tilfælde
Billede
Af lennon
CrazyA skrev:Hej igen

Jeg er stadig i tvivl om hvad jeg skal vælge. Har lige læst lidt om SONY KDL40W5500, som jo også har fået en award her på siden. Grunden til at den tiltaler mig er, lavere strømforbrug end mit plasma, designet samt at jeg altid har været glad for Sony´s produkter. Men jeg er nervøs for om det ville kunne måle sig billedmægsigt med mit Panasonic TH-37PX80EA ? For kan det ikke det, ville det jo være total tåbeligt at gå efter det.
Nu ved jeg ikke hvor mange timer dit TV kører daglig ? - men mange overvurderer effekten af strømforbruget. Og det er jo så også lige 3 forskellige skærmstørrelser,som du sammenligner ;) . Men jeg tvivler på at et 37" plasmas gennemsnitlige strømforbrug er mærkbart højere end et 40" Sony LCD med traditionel baggrundsbelysning .
Brugeravatar
Af CrazyA
Tak for svar begge to.

@Yakken. Stor tak for dit uddybende svar, det ser bestemt ikke rart ud. Så hvis det er clouding, så skal jeg vidst aldrig over til LCD :(

@Lennon. Jeg vil tro at der sammenlagt bliver set TV 5 timer dagligt hos os (Vinterhalvåret) Har et par børn, som gerne vil følge med i diverse ting :) Så du har nok ret mht. Strømforbruget.

Men er det slet ingen plasma skærme, der kan gøre det ligeså godt som mit nuværende Panasonic ? For jeg syntes, at når jeg nu alligevel skal skifte. Så kunne jeg måske også få et lidt pænere design, for det syntes jeg absolut ikke Panasonic´n kan prale af. Ved godt at det selvfølgelig ikke er det det, men der imod billedet det kommer an på. Netop af den grund skifter jeg heller ikke mærke for enhver pris. Da det er og bliver billedet der vigtigst for mig.