Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kris
Hej :) Som overskriften lyder er jeg på kig efter et nyt tv til de gamle.
De skal primært se tv (kabel-you see) og en dvd film om ugen.
De sidder ca 3m fra skærmen.
Størrelsen skal 100% være 37" men jeg har kig på følgende modeller.
Samsung LE-37B650
Sony KDL-37W5500
TX L37G10E
Philips 37PFL8404H
LG 37LH7000
Efter at have læst en del herinde ser det ud til at man ikke går helt galt i byen med Sony KDL-37W5500 og Philips 37PFL8404H.
De nævnte fjernsyn koster alle omkring 6000-.
spørgsmålet er om det er (dumt) med full hd når det er 37" og hvor meget 100hz kontra 50 hz har at sige til alm tv kiggeri nyhederne osv.
Samsung LE-37B650 ser nemlig også ud til at være et rigtig godt valg hvis bare ikke det var pga 100 hz systemet.

På forhånd tak Kris
Senest rettet af kris 16 nov 2009, 09:03, rettet i alt 1 gang.
Af xcardman
så lige det klassiske spøgsmål hvorfor ikke en panasonic 37y10

når den netop passer til din forældres formål
Af kris
Hej xcardman

Jeg er ikke ligefrem på hjemmebane hvad tv angår og kan ikke finde nogen der hedder 37y10 men jeg kan finde Panasonic TX P37C10Y er det den nævnte model du hentyder til.
det er jo ikke full hd men det har måske ikke nogen praktisk betydning for alm tv kiggeri
Hvis ikke er der da lidt penge at spare på nævnte model.
Af hdmi
kris skrev:Hej xcardman

Jeg er ikke ligefrem på hjemmebane hvad tv angår og kan ikke finde nogen der hedder 37y10 men jeg kan finde Panasonic TX P37C10Y er det den nævnte model du hentyder til.
det er jo ikke full hd men det har måske ikke nogen praktisk betydning for alm tv kiggeri
37" og 3 meters afstand,er det ligemeget med Full-hd....
Af BrianH
kris skrev:Hej xcardman

Hvis du søger på 37y10 som han anbefaler, vil du heller ikke finde noget, da det hedder 37x10y.

Hvis du vil have Philips, så tag 7404H fremfor 8404H da de er ens pånær netværksfinesser og nogle andre småting man alligevel ikke bruger
Af kris
okay så blev jeg så meget klogere haha nu er der pludselig kommet plasma på banen.
Dertil lige 2 hurtige til professoren

Panasonic Viera TX-P37X10Y koster 1000-1500 mindre end de tv jeg har kigget på er det stadig (best buy) op til 6000-6200-

Hvad med strømforbruget? har søgt og søgt kan kun se standby forbruget?

Jeg vil prøve at finde en butik i nærheden og tjekke sådan en plasma ting ud vs en lcd O-O
Af BrianH
kris skrev:okay så blev jeg så meget klogere haha nu er der pludselig kommet plasma på banen.
Dertil lige 2 hurtige til professoren

Panasonic Viera TX-P37X10Y koster 1000-1500 mindre end de tv jeg har kigget på er det stadig (best buy) op til 6000-6200-

Hvad med strømforbruget? har søgt og søgt kan kun se standby forbruget?

Jeg vil prøve at finde en butik i nærheden og tjekke sådan en plasma ting ud vs en lcd O-O

Det bruger ca 150W hvilket jo på en time giver 0,15 kWh eller 30 øre i timen. En energivenlig skærm er på ca 100W, hvilket med DONGS priser giver 20 øre i timen. Hvis du ser tv 1000 timer om året, bliver forskellen på 100 kroner.
Miljø-/klimamæssigt er det med den nuværende lov ligegylgigt at spare på strømmen, da CO-2 er kvotereguleret. Hvis du sparer er der en anden der får lov at forurene tilsvarende (underlig politik).

42 tommer versionen af samme tv er testet her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1243242293
Senest rettet af BrianH 16 nov 2009, 10:38, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Op til 6000 kr. er X10Y stadig det TV, der giver dig det bedste billede.
Af kris
ok jamen tak for de super svar;-)
Nu er der lige dukket et problem op....

Panasonic Viera TX-P37X10Y har ikke mpeg4 tuner øv.
Af hanhjort
Du har fået nogle gode alternativer, men hvorfor ikke LG 37SL8000, som der også får en kanon anmeldelse her på siden. TVet er meget simpelt og uden dikkedarer samt gode guides til opsætning af korrekt billede og sortering i kanalerne.
Energiforbruget er i bund og flot design. Man kan jo slå lyssensoren til - så reguleres belysningen på skærmen automatisk - dvs. om aftenen bruger den kun ca. 25% af normalen og skærmen er til at holde ud at se på.

Det eneste problem er måske leveringstiden, det er meget populært og fik jo EISA prisen som "Best value LCD".

Jeg har investeret i 42" modellen og må sige det er det bedste og flotteste billeder jeg har set, selv fra en analog optagelse på min harddiskoptager, så opdager man hvormeget fjernsynet kan korrigere - så det bliver et godt billede.
Af kris
Hej Yakken

Hvis man sætter flueben ved mpeg4 tuner i hifi priser kommer der ingen
Panasonic TX-P37X10Y tv frem men 10 andre.
ud af 20-25 forhandlere kan jeg kun finde 2 der skriver mpeg4 tuner i specifikationerne.
Men hvis der det virkelig passer (mpeg4) indbygget jamen så skal de gamle da have TX-P37X10Y når nu det er så godt og det tilmed er billigere end de lcd tv jeg havde kigget på.
For ikke at nævne at jeg vil helst selv hente deres tv kontra at have post danmark til at smide rundt med det O_O og der er en del flere forhandlere der har TX-P37X10Y end fks sony w5500.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Uden at skulle skyde idéer i sænk, så koster SL8000 desværre over 7000 kr. i 37" versionen, hvilket er godt 1000 kr. mere end de førstnævnte referencer. Det ændrer dog ikke på, at SL8000 er et godt TV - og så er det jo ret kønt at se på.

Mht. MPEG4 så forlader du dig på, at de folk der driver prisdatabaserne har tastet oplysningerne rigtigt ind. Det er ikke producenter der tilføjer sine produkter på siden, men typisk forhandleren. Du kan ikke stole på de specifikationer du finder i prisdatabaserne af netop den grund. Hvis du blot holder dig til modellen der ender på "Y", så har den DVB-C/T med MPEG4 - det lover jeg dig.