Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg synes jeg har læst noget om her, at blueray kører i 24 Hz?
Når jeg nu skal have billedet over på mit TV (Samsung LE46A796), hvilken hertz skal jeg så vælge for at kunne se HD indhold ordentligt? Standard er 60 hz, men man kan også vælge 24 hz?
Jeg ser ikke rigtig blueray, men har nogle BBC dokumentarer i .mkv format. Mkv er et blueray rip, så de skal vel ses med samme indstillinger som man ville have brugt til en blueray...
Af nkbitsch
ikke 24hz, men 24fps

det er antallet af billeder pr. sek.

Hz afhænger af dit TV, men 60hz lyder meget rimligt :)
Af Morientes
Men har hz ikke også noget at gøre med antal opdateringer i sekundet? Der vel ingen grund til at opdatere mere end antal fps? Men det er måske lige meget, hvor tit der opdateres?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
BluRay er rigtig nok optager ved 24 Hz. Dit TV kan du dog ikke styre opdateringsfrekvensen på helt frit. Hvis du blot sørger for at sende dit output fra PCen som 1080 ved 24 Hz (23.97 bliver det nok) så sørger dit TV selv for at vise det korrekt. Det vil nok blive ved 72 eller 96 Hz, som er et helt multiplum af 24 og derved sikrer at billedet ikke hakker.
Af nkbitsch
Jeg undskylder meget mit fejlagtige svar :)
Af Morientes
yakken skrev:BluRay er rigtig nok optager ved 24 Hz. Dit TV kan du dog ikke styre opdateringsfrekvensen på helt frit. Hvis du blot sørger for at sende dit output fra PCen som 1080 ved 24 Hz (23.97 bliver det nok) så sørger dit TV selv for at vise det korrekt. Det vil nok blive ved 72 eller 96 Hz, som er et helt multiplum af 24 og derved sikrer at billedet ikke hakker.
Ok, det vil altså sige at man helst skal vælge 24 hz?
Eller er det kun hvis man ser blueray (mkv i mit tilfælde)? Det jo ikke alt man ser fra computeren der er i HD...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, så har du jo problemet, for en ændring af frekvensen fra computeren skal gøres manuelt i opsætningen af grafikkortet. Det er muligt, at der findes en fancy måde at gøre det med et script af en art, men det har jeg ikke prøvet mig med.

De 24 Hz skal kun vælges hvis du afspiller en film, der kommer fra en BluRay, eller på anden vis er skudt med 24 billeder/s. En DVD vil være tilpasset 50 Hz (60 Hz for NTSC), og rips af en sådan vil således også skulle afspilles ved 50 Hz eller kommer der hak i billedet.