Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af coolcom
Hej

Nu har jeg endelig fået mit nye fladskærms TV, men jeg har lige et par spørgsmål.

1. Hvor langt skal man normalt sidde fra et 37" TV for at få bedste kvalitet? Lige nu sidder jeg ca. 1 meter fra. Jeg ved godt at det er meget tæt på, men jeg skulle bruge et stort TV da jeg snart flytter i lejlighed og får derfor lidt mere plads.
Men 1 meter fra er det rimelig utydeligt og på ingen måde skarpt. Kan det passe at det skal være sådan?

2. Nogle gange når jeg ser TV skifter formatet af sig selv og toppen og bunden af billedet ryger ud af skærmen. Den eneste måde at få det tilbage på er ved at skifte til 16:9 og så får jeg to sorte bjælker også i top og bund med.
Har dette noget med fjernsynet at gøre eller kanalen? (Det sker ikke på alle kanaler)

På forhånd tak.
Af coolcom
Ingen der har lyst til at svare?
Brugeravatar
Af radiomand
Panasonic 37E10E hvad er det for et tv ?
Af RogueAgent
Som Radiomand spørger til, så må du lige bekræfte hvilken model der er tale om - når det er Panasonic 37" går jeg næsten ud fra at det må være X10..? Er det sidste bogstav så "E" eller "Y" - dette er vigtigt for at afgøre om det er en nordisk eller parallelimporteret model, og dermed hvilke tuners der er indbygget.

Når det er på plads, så må du lige fortælle lidt om hvad du ser på dit TV - er det TV udsendelser eller DVD/blu-ray du har kigget på..? Og er det TV udsendelser, er det så kabel, f.eks. Yousee (og ser du analogt eller digitalt?), TV antenne (DVB-T) eller satellit med extern satbox?

Bruger du extern box, hvordan overfører du så billedet - med hdmi eller scart?

1 meter er rimelig tæt at sidde, men decideret uskarpt burde det ikke være, selvfølgelig afhængig af kvaliteten af det signal du giver TV'et.

Hvad angår billedformatet, så hænger dette også sammen med hvad det er for et signal du prøver at vise, og hvor du får det fra, jævnfør ovenstående muligheder. Det er desværre ikke alle stationer der har helt styr på at sende i 16:9 endnu, men det afhænger selvfølgelig til dels også af det materiale de sender. Som hovedregel bør du dog kun vælge mellem 3 indstillinger - 16:9 (ved ægte widescreen), Zoom (4:3 med letterbox) eller 4:3 (4:3 fullscreen - hvilket giver lodrettet bjælker i siden, og det er også meningen).

Den automatiske formatindstilling er desværre ikke meget værd, så længe TV stationerne ikke sender de rigtige flag med signalet - det resulterer ofte i at 4:3 udsendelser strækkes til 16:9 og det er ikke kønt.
Af coolcom
Det var lige en taste fejl i overskriften, men der er tale om et 37S10E.

Indtil igår har jeg kun set TV da jeg endnu ikke havde kabler til at forbinde min computer.
Vores signal kommer fra TV antenne, men jeg ved også fra de andre TV'er i huset at vores signal er rimelig dårligt.

Men jeg har nu modtaget et DVI-HDMI stik så jeg kan afspille film fra min computer direkte på fjernsynet og det er meget bedre.

Så mit eneste problem er faktisk TV signalet, men det har ikke noget med selve TV et at gøre, vel?

Jeg kan bare ikke forstå at det skal være så utydeligt når nu film fra min computer bliver MEGET skarpere.