Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg er den -næsten- helt glade ejer af et nyt Panasonic S10

Jeg kommer fra et PX80Th37, men måtte desværre opgradere pga. de manglende tunere/kodere i PX80.

PX80 klarede SD særdeles godt, og mine eneste anker var sådan set lidt for meget hakken i panoreringer samt et lidt for svagt sortniveau.

Men ellers synes jeg farverne stod særdeles godt og at SD var en helt igennem fornøjelig og skarp oplevelse på dette tv.

Nu har jeg så opgraderet til S10 i full hd og 42", og jeg må desværre sige at SD skuffer en del. Nærbilleder på fx Dr1 står fint, men så snart ting kommer lidt væk fra kameraet, fx bogstaver på en bil, eller tilskuere i et studie, så bliver detaljerne meget utydelige og bløde/grødede..

Jeg har en idé om at det dels skyldes den kraftigere nedskalering -fra full-hd til sd-, dels den større skærm, hvor det sparsomme signal skal fordeles ud på...

Jeg sidder lidt derfor og tænker om jeg skulle have valgt x10 i stedet. Min kamerat har det, og jeg mener bestemt at huske at SD står flot på hans skærm.

Det er jo SD vi ser mest af her i hjemmet, og når man endelig skal se Hd eller blueray så ser det jo stadig fantastisk ud, -også på et hd-ready tv...

Det skal dog lige til sidst bemærkes, at jeg på mit PX80 kørte med DVB-T mpeg2 på stueantennen, og nu kører DVB-C mpeg4 på S10. Jeg ved ikke om det har en betydning, men jeg vil lige senere i dag, afprøve DVB-T tuneren og se om det ændrer noget.

Jeg har på AVforums.com læst om flere med G10 der også klager over SD-kvaliteten..

Så jeg kunne godt tænke mig lidt input fra alle S10/g10/x10 ejere, hvis nogen vil byde ind :)

Mvh Velsing
Af Jesper Juul
Mit S10 står rigtigt godt med SD signaler, jeg får det via YouSee og DVB-C, der er dog stadig meget stor forskel på SD og HD på mit S10, men det står bestemt ikke dårligt i SD, og det er på et 50".
Af velsing
Jeg vil heller ikke sige at det står direkte dårligt, men både farver/kontrast/skarphed var mærkbart klarere/roligere/mere veldefineret på PX 80...

Har i øvrigt lige tilsluttet DVB-T via min stueantenne, og resultatet er så vidt jeg kan se, det samme..

Er sikker på min kammerats X10 også står bedre...

-Det kan jo også være at det bliver bedre efter de første par hundrede timer, -hvis det da ikke er en skrøne ;)

Det syntes jeg dog også at bemærke at PX80 gjorde.

Mvh Velsing
Af therunemeister
Tror du ikke bare det er kabel tv udbyderen der distribuere kanalen i dårligere kvalitet(lavere bitrate måske) end hvad du modtog via dvb-t? Det virker som den mest sandsynlige. Udbyderne har ligesom de ting der sendes free-to-air. et 'bit budget', men mange flere kanaler og derfor reduceres bitrate nogle gange for at få plads til det hele.
velsing skrev:Hej.

Så jeg kunne godt tænke mig lidt input fra alle S10/g10/x10 ejere, hvis nogen vil byde ind :)

Mvh Velsing
Har en S10. Tager fra tagantenne på DVB-T, der står det klokkeklart. Der udover har jeg en Viasat DVB-S boks der overførere RGB via scart. Der er kvaliteten varierende fra program til program, nogle står klokkeklart andre mere uldent, men sådan det var det også på mit gamle 32" CRT Sony 100 hz. Jeg har dog lagt mærke til at nogle programmer/serier er rigtigt dårlige i kvaliteten som f.eks serien Venner i ældre afsnit ser ud af h.t. både på DVB-T og DVB-S. Men generelt er billedet super, glæder mig over det hver dag, så jeg kan ikke genkende dine problemer.

Mvh
Th@mas
Af velsing
therunemeister skrev:Tror du ikke bare det er kabel tv udbyderen der distribuere kanalen i dårligere kvalitet(lavere bitrate måske) end hvad du modtog via dvb-t? Det virker som den mest sandsynlige. Udbyderne har ligesom de ting der sendes free-to-air. et 'bit budget', men mange flere kanaler og derfor reduceres bitrate nogle gange for at få plads til det hele.
Som sagt, så har jeg lige prøvet med DVB-T med samme resultat: Lidt uldent, lidt hårdt på kontrasterne og fnidrere detaljer langt fra kameraet.

Det kan jo også være at PX80 bare ER bedre, selvom S10 står fint og vi derfor har forskellige referancer da jeg netop kommer fra PX80... -Tror nu godt jeg kan leve med det...

Mine indstillinger er i øvrigt:

(Refererer fra papirmanualen)

Billedindstilling: Biograf
Kontrast: 40
Lys: 0
Farve: 30
Skarphed: 5
Nuance: (Mener jeg ikke findes i menuen)
Farvetemp: Normal
Farvestyring: Fra
P-NR: Fra
3D-comp: Fra (findes kun ved visse tilslutninger)
x.v.Colour: Fra (findes kun ved visse tilslutninger)

AV-farvesystem (Mener jeg ikke findes i menuen)
Intelligent Frame Creation: Til
Overscan: Fra

Om dagen bruger jeg Eco-format, om aftenen slår jeg det fra..

Som i kan se har jeg valgt 'normal' i farvetemp selvom 'varm' nok er tættere på det rigtige, men så synes jeg billedet bliver lige gulligt nok.

Jeg har desuden givet kontrasten et nøk op til 40, da S10 er lettere afdæmpet, -hvilket iøvrigt passer fint til min stue og belysning. Dette nøk er dog ikke det, der får billedet til at virke lige lovligt mørkt i skygge/mørke områder, hvor jeg som sagt synes det hele bliver lidt for sort i sort...

Håber det giver lidt mening.

Mvh Velsing
Af Mons
På mit 42X10 står SD superflot, når kvaliteten af udsendelsen tillader det.. se evt. denne tråd..

Hvis dit PX80 virkelig var så meget bedre end dit S10 kunne det jo tænkes det er selve panelet den er gal med.. :o
Af Hartmann
bumper lige ind i tråden.

velsing: Hvad fik dig i første omgang til at vælge S10 over X10? Jeg ser pt. kun fordelen grundet PC tilslutning og mulighed for højere opløsning. Har du andre indspark?

Regner med at købe enten en X10 eller S10 i løbet af den næste uges tid. Så enhver ekstra kommentar om kvaliteten af SD og forholdet mellem de to TV har stor interesse.

Keep them coming!
Af Sten
Hej Velsing,

Jamen, det var da noget af et budskab mht. S10'eren.

Jeg har fået sendt LG PQ6500'eren retur jf. vores tidligere "snak" og samtidigt nået til den konklusion, at man nok ikke skal forvente revolutioner mht. skærmbilledet, såfremt man i forvejen har haft et kvalitetsprodukt. Jeg fik, som du er bekendt med, den oplevelse, at mit "gamle" Pana PX60 havde et bedre skærmbillede end den nævnte LG'er. Det kan godt være, der er noget at hente på de andre faktorer end skærmbilledet, men det er nu en gang øjnene jeg skal bruge.
Af Jesper Juul
velsing skrev:
therunemeister skrev:Tror du ikke bare det er kabel tv udbyderen der distribuere kanalen i dårligere kvalitet(lavere bitrate måske) end hvad du modtog via dvb-t? Det virker som den mest sandsynlige. Udbyderne har ligesom de ting der sendes free-to-air. et 'bit budget', men mange flere kanaler og derfor reduceres bitrate nogle gange for at få plads til det hele.
Som sagt, så har jeg lige prøvet med DVB-T med samme resultat: Lidt uldent, lidt hårdt på kontrasterne og fnidrere detaljer langt fra kameraet.

Det kan jo også være at PX80 bare ER bedre, selvom S10 står fint og vi derfor har forskellige referancer da jeg netop kommer fra PX80... -Tror nu godt jeg kan leve med det...

Som i kan se har jeg valgt 'normal' i farvetemp selvom 'varm' nok er tættere på det rigtige, men så synes jeg billedet bliver lige gulligt nok.

Jeg har desuden givet kontrasten et nøk op til 40, da S10 er lettere afdæmpet, -hvilket iøvrigt passer fint til min stue og belysning. Dette nøk er dog ikke det, der får billedet til at virke lige lovligt mørkt i skygge/mørke områder, hvor jeg som sagt synes det hele bliver lidt for sort i sort...

Mvh Velsing
Prøv med nogle andre indstillinger, jeg har som sagt ingen problemer med mit S10 i SD:

Prøve Biograf
Kontrast, omkring 30
Lys: -10
Farve: Lige under 30
Skarphed: 0 eller 1
Farvetemp: Varm
Og slå resten fra.
Af Jesper Juul
velsing skrev:

Mvh Velsing
Prøv med nogle andre indstillinger, jeg har som sagt ingen problemer med mit S10 i SD:

Prøve Biograf
Kontrast, omkring 30
Lys: -10
Farve: Lige under 30
Skarphed: 0 eller 1
Farvetemp: Varm
Og slå resten fra.
Af Mons
Hartmann skrev:velsing: Hvad fik dig i første omgang til at vælge S10 over X10? Jeg ser pt. kun fordelen grundet PC tilslutning og mulighed for højere opløsning. Har du andre indspark?
X10 har også mulighed for PC-tilslutning!
Mig bekendt er det "kun" opløsningen der er forskel på - i S10's favør..

Indtil nu har jeg kun hørt rigtig fine ord om S10!

Forskellene mellem panas forskellige serier er ret pædagogisk udspecificeret her
Af Jesper Juul
Mons skrev:
Hartmann skrev:velsing: Hvad fik dig i første omgang til at vælge S10 over X10? Jeg ser pt. kun fordelen grundet PC tilslutning og mulighed for højere opløsning. Har du andre indspark?
X10 har også mulighed for PC-tilslutning!
Mig bekendt er det "kun" opløsningen der er forskel på - i S10's favør..

Indtil nu har jeg kun hørt rigtig fine ord om S10!

Forskellene mellem panas forskellige serier er ret pædagogisk udspecificeret her

Der er så vidt jeg kan se en del flere forskelle mellem X10 og S10 end bare opløsningen.

S10 har bla. Game mode, noget højere kontrast, flere gråtoner, 400 hz IFC (om det virker eller ej, aner jeg ikke), SD kortlæseren kan afspiller AVCHD filer.
Af Balsner
Interessant diskussion. Kunne godt tænke mig, at høre nogle kommentarer fra anmelderne her på stedet på dette punkt. For her er nemlig divergerende meninger på forskellige udenlandske forums.

Mit spørgsmål angående SD-tv-udsendelser: Er det en "lille" ulempe at der skal ske en så stor opskalering af SD-udsendelser på en full HD skærm som S10 - eller vil den mindre opskalering på en HD ready være en "lille" fordel?