Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

På LG's hjemmeside viser de både SL 9000 og SL 9500. Jeg kan ikke se forskel i specifikationerne på dem.
Kender I forskellen?
Er der i øvrigt plads til CA-modul i disse fjernsyn? Eller det er måske bare en naturlig ting i dag? Jeg vil gerne af med min gamle Sagem boks fra YouSee.
Håber ikke, at spørgsmålene er FOR dumme, men selvom jeg er en "gammel kone". er jeg altså helt blank på den slags. (B
Af GrummeKrumme
Forskellen er at kontrastskærmen foran displayet er ægte glas, hvor den er plastic på "lillebror" SL9000. Selve indmaden er ens.

Der er plads til CA modul.
Af Lis
Tak for hjælpen.
Det efterlader så spørgsmålet: Kan man se/bemærker man forskellen?
Der må vel så være samme forskel på SL 8000 og SL 8500, men jeg husker ikke at have set en bemærkning om det i den test af SL 8000, der lige har været her på flatpanels.dk. O-O
Af GrummeKrumme
Ja det er samme forskel på SL8000 og SL8500.
Jeg har ikke selv set dem irl, så jeg ved det ikke :)
Af Lis
Tjah.
Måske er det også ligegyldigt. Jeg synes ikke, at jeg er "faldet" over 8500 og 9500, når jeg har søgt på nettet. Så måske kan man kun købe 8000 og 9000 herhjemme. O-O
Af Morten_J LG
Hej Lis,

Jeg arbejder til daglig hos LG og kan dermed give dig den seneste opdatering vedrørende dine spørgsmål omkring forskellene på vores nye skærme.

Fronten på SL9000 vs. SL9500 er begge af glas. Det er korrekt som GrummeKumme skriver, at forskellen på SL8000 og SL8500, er at fronten på SL8000 er plast og glas på SL8500.

Forskellen på SL9000/9500 er af ren designmæssig karaktér. Der var først lagt op til, at SL9500 skulle have haft en slags træ imitation i glasfoden og nederst i skærmen. Dette er dog blevet ændret lige inden modellen blev sat i produktion, således at træ imitationen kun er at finde nederst i bunden på selv skærmen. Derudover går glasfronten, en smule længere ud over selv skærmen på SL9500, omend det er meget lidt.

Har du yderligere spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at kontakte mig!

Venlig hilsen

Morten Jørgensen
LG Electronics
Af Ellested
Jeg har lige bestilt et SL9000 og er lidt for spændt på hvordan den klarer sig i testen her på sitet, sammenlignet med SL8000.

Jeg har læst at den TrueMotion 100Hz engine der sidder i SL9000 ikke er videre imponerende - hvor meget betyder dette i det daglige.

Med andre ord, får jeg et bedre TV med SL8000, for så vil jeg prøve at bytte det.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ellested skrev:Jeg har lige bestilt et SL9000 og er lidt for spændt på hvordan den klarer sig i testen her på sitet, sammenlignet med SL8000.

Jeg har læst at den TrueMotion 100Hz engine der sidder i SL9000 ikke er videre imponerende - hvor meget betyder dette i det daglige.

Med andre ord, får jeg et bedre TV med SL8000, for så vil jeg prøve at bytte det.
Vi kommer lidt ind på sammenligningen mellem SL8000 og SL9000 i forbindelse med den anmeldelse af SL9000 som kommer op her på siden :)
Af Supergris
Til Morten LG:

" Fronten på SL9000 vs. SL9500 er begge af glas. Det er korrekt som GrummeKumme skriver, at forskellen på SL8000 og SL8500, er at fronten på SL8000 er plast og glas på SL8500. "

Kan du så fortælle om forskellen på glas og plastik, gør sig gældende mellem SL8000 og SL 8500, og uddybe hvilke fordele og ulemper, hvis der er er nogle, det giver???
Af hesten
Samme spørgsmål herfra: Er der nogen som har noget bud/erfaring på betydning af glas versus plastik. Er på vej til at købe SL8000 men vil købe SL8500, hvis man kan se forskel. Giver glas 8500 et andet feel? Også designmæssigt?
Af SteffenH
Lis skrev:Tjah.
Måske er det også ligegyldigt. Jeg synes ikke, at jeg er "faldet" over 8500 og 9500, når jeg har søgt på nettet. Så måske kan man kun købe 8000 og 9000 herhjemme. O-O
Hej Lis.
Jeg har bestilt et 42SL8500 igennem et fælleskøb på Justbuyit så det er da muligt at købe denne model i Danmark. :)
Af Morten_J LG
Mht. spørgsmålene omkring glas vs. plastik, så har jeg ikke testet dem op imod hinanden.

Skulle der være en forskel, ville jeg mene, at glasfronten vil give en smule mere reflektion og koste lidt på betragtningsvinklen. Samtidig kan der også argumenteres for en lidt bedre billedkvalitet, som det er set hos nogle pc producenter, der er begyndt at bruge glas på fronten af deres pc'ere.

Derudover er det meget tynde stykke plastik, som sidder foran på skærmene med glas- og plastikfront også blevet fornyet med en special coating, der skulle mindske anti-reflektioner ret markant. Det sammenholdt med en ny måde at støbe vores fronter på, så vil jeg endeligt konkludere, at der ikke burde være den store forskel.

Håber ovennævnte nogenlunde besvarer de stillede spørgsmål - ellers står jeg naturligvis til rådighed!
Af tillebeck
Hej Morten

Kom til at starte en tråd om emnet inden jeg så dit indlæg her:
http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... 9955#79955

Hvad med design. Kan man se om det er glas el. plast blot ved at se på skærmen?

Er der nogle ulemper ved plast i forhold til glas? Synes mest jeg kan læse mig til det omvendte?

Og så skal jeg lige have forklaret denne her:
Derudover er det meget tynde stykke plastik, som sidder foran på skærmene med glas- og plastikfront også blevet fornyet med en special coating, der skulle mindske anti-reflektioner ret markant.
Betyder det, at der sidder et tyndt lag plast foran glasskærmene?

Det jeg egentligt leder efter er, om der er en grund til at købe SL8500 i stedet for at satse på den lettere SL8000, som måske har lidt færre reflektioner.

Hilsen Anders
Af Morten_J LG
Hej Anders,

Beklager mit lidt sene svar.

For at starte ved den anden tråd du startede.

Fronten på SL8000 er formstøbt plastik og på SL8500 er fronten af glas. Om det er plexiglas, er jeg faktisk ikke 100% klar over.

Det bringer mig videre til dit spørgsmål stillet i denne tråd. Forskellen på SL8000 vs. SL8500, kan ses ved at SL8000 buer bagud øverst i skærmen. Prøv evt. at se billederne, som Rasmus har uploadet i forbindelse med testen:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1256547199 - kig på billede nr. 2, hvor du kan se hvad jeg mener.

Som jeg ser det, er der en smule mere genskin i glasset end plastik. Vi har faktisk idag haft en SL8000 stillet op mod SL9000. Her var der en forskel som nævnt med en smule mere genskin i SL9000. Derimod har min kollega Morten Nielsen en SL8500, hvor der slet ikke er noget genskin, så den er lidt tricky.

Mht. coatingen på fronten så er der lagt et meget tyndt styk plastik (film) på begge typer skærme. Det kan ses ved at kigge i kanten af skærmen, hvor man med en negl kan fornemme der sidder et tyndt stykke film. Dette må dog endelig ikke fjernes.

Håber det nogenlunde besvarer dine spørgsmål - ellers er du naturligvis velkommen til at kontakte mig!