Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej
Jeg her så heldig at mit ene tv er placeret lagt fra kabeltv indgangen i min bolig (ca. 25M)
Mit spørgsmål er så om noget af kvaliteten vil gå tabt ved anvendelsen af et 25m langt antennekabel, eller om længden på antennekabler ikke har nogen som helst betydning for kvaliteten af billede og lyd ?

Mvh
Simon DC
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, længden af kablerne har meget stor betydning for kvaliteten af signalet. Antennekabel er ikke voldsomt dyrt og det er dumt at spare 50 kr. på kablet og så ende med et dårligt signal. Samtidigt bør du overveje at købe afskærmede stik og ikke antennestik med plastic-kappe.
Af MinimiDK
Hvornår begynder man at tabe kvalitet, er det allerede ved den 1 meter, eller hvordan ? Hvilket kabel bør man købe og anvende for at få det bedste analoge billede på et TH37PX80 ?
Af RM
hvis du modtager digital signal, så har det ikke nær så stor betydning som vis det er analog signal. digital signal bliver ikke "tåget" eller flimret som det analoge gør, der vil man mere eller mindre opleve, at signalet er der eller slet ikke.

- hermed ikke sagt at du skal købe dårlige kabler, min pointe er bare, at det ikke har nær så stor betydning hvis du modtager digitalt, hvor afstanden har en meget større betydning ved analogmodtagelse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tab er ikke noget der opstår efter en given længde. Der er altid tab til stede. Jo længere kabel, des større tab. Man taler ofte om, at der tabes en hvis mængde signal pr. meter, hvilket regnes i decibel/meter, eller dB/m. Jo lavere tal, des mindre tab.

Hvis du har analogt TV, så er det en god idé at få fat i kabler der er ordenligt afskærmede, så du undgår at udefrakommende støj også ødelægger signalet. Samtidigt bør du tænke over det med de afskærmende terminaler i stedet for at købe et kabel med fastmonterede plastic terminaler.
Af TvHomer
Hvad skal man så købe hvis man har digitalt signal, og omtrent 8-10 meter?
Af urbananen
Og har man digital TV er det OGSÅ en god ide med ordentlige kabler. Det er ofte set at nogen ikke kan modtage enkelte kanaler pga. dårlige kabler.
Af Shark
Og har man digital TV er det OGSÅ en god ide med ordentlige kabler. Det er ofte set at nogen ikke kan modtage enkelte kanaler pga. dårlige kabler.
Der helt korrekt, på mit Samsung LE40B755 med et godt Clicktronic kabel. Alt er fint ingen forstyrelse andet end på Tv2sport hvor der var lidt bit fejl.

Tog så kablet ud til min Far og satte det på hans Sony KDL40W5500, inden med et kabel fra Jem&Fix så havde han 30 kanaler og mange med pixelering og meget lave signal styrke. Da mit kom på så virkede DR HD, samt flere andre og nu over 70 kanaler (incl. radio).
På med det dårlige og de forsvandt igen. Så nu ska han også ha købt et ordentlig kabel. naturligvis kan alt tabet ikke tilskrives kablet, men også det ringere signal han modtog.

Men det betyder noget, se på av cables eller av connection
Af BrianH
Det er de høje frekvenser der tabes hurtigst.

Signaltab pr. 100 meter:
- 100 MHz - 5,2 dB
- 200 MHz - 7,2 dB
- 300 MHz - 8,8 dB
- 500 MHz - 12,3 dB
- 800 MHz - 15,6 dB
- 1000 MHz - 18,3 dB
- 1350 MHz - 21,8 dB
- 1750 MHz - 24,9 dB
- 2050 MHz - 28,6 dB

Sagt på en anden måde, så er der ikke noget betydeligt tab på 25 meter i et kvalitetskabel. En antenneforstærker forstærker typisk med 20 - 30 db, hvis en sådan skulle blive nødvendig alligevel.

Tallene har jeg herfra: http://www.av-connection.dk/?PGr=1552&ML=112
Af TvHomer
Det kan måske forklare at jeg ind i mellem har pixeleringer på animalplanet og discovery, mens der ikke ses problemer på andre kanaler?

Har yousee kabel med boks.
Indtil sidste weekend havde jeg ok signal på alle kanaler i Yousee pakken (Århus N), men efter omrokeringen for nogle dage siden er TV2 meget dårlig (pixeleret).

Er der andre der har oplevet dette? Kan det skyldes at visse frekvenser håndterer støj og dårlig signal dårligere end andre? DR HD står f.eks. helt perfekt...
Af Peter W
Jeg har omkring 35 meter antennekabel - den tykke udgave af de billige kabler - og bruger udelukkende stik med plastikkappe.''

Har ingen problemmer med digitalt signal.