Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej allesammen,

som jeg hurtigt har fundet ud af, kan man få super god rådgivning her på sitet, hvad angår alt indenfor skærme.

Jeg står for at gøre en ny investeriong til vores stue og har i denne forbindelse besluttet mig for at finde en skærm (super) skærm på 50"+.

Faktisk har jeg bestilt en Philips 9704, men den ikke alt for fine kritik her på sitet her gjort mig i tvivl. O-O

Følgende har været i overvejelse:

Samsung UE 55 7070
LG SL 9000 i 55"
Philips 9704 i 52" (særligt grundet lyd, ambilight, design og RGB LED
Sony KDL-55X4500

Årsagen til LED skærmene hidtil har været prioriteret hæjest er grundet forbrug.

Slevfølgelig skal man selv se skærme IRL og beslutte derfra - men pt. ved jeg næsten ikke hvor jeg skal starte. :s

Hvad mener eksperterne og har jeg overset noget? Evt. Outsidere???

Det skal nænvnes jeg tidligere har fast Panasonic Plasma, som jeg har været udemæket tilfreds med. Plasma blev i 1 omgang valgt fra grundet forbrugt vs. størrelse af skærme.

Drømme-TV'et er dog Panasonic Z11 (B - men der rækker 20 tkr. nærmest ingen steder. :((

Det skal siges, TV'et gerne må have en billedmæssig wauw-effekt og jeg er bekendt med at dette kan gå udover korrektenheden af billedmatrialet.

Jeg håber I vil være behjælplig med nogle rigtig gode input :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvis strømforbruget er vigtigt, så er plasma naturligvis lidt handicappet på denne front over for LED, men jeg vil nu alligevel sige, at jeg synes du skal tage Samsungs B855 plasma med i overvejelserne.

Du kan læse en test af den her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1245146937
Sammen med Panasonics V10 serie, synes jeg Samsung B855 leverer noget af det bedste billedkvalitet på markedet i dag (Pioneer er jo som du måske har læst, udgået).

Mht. LG SL9000, så er der snart en anmeldelse online af denne. :)
Af Søren Kjær
Tak for svaret Rasmus.

Jeg tænkte nok at B850/855, ville blive bragt på banen.

Hvad er egentlig forskellen på de to versioner??

Som jeg læser din test, bør en kalibrering ofres, for at opnå den optimale ydelse.

Med chancen for at spørgse meget dumt - hvis man bruger dine oplyste indstillinger, kan kalibreringen så undgåes eller er der ingen vej udenom?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Indstillingerne fra testen er ikke en substitut for en kalibrering. De kan bruges til at opnå et bedre billede end "out of the box", men der er forskel på hvert enkelt TV, hvilket bevirker, at vore indstillinger ikke giver perfekte resultater over hele linien. Finjusteringerne af gammakurven kan ikke overføres fra ét TV til et andet.
Af lennon
Søren Kjær skrev:Tak for svaret Rasmus.

Jeg tænkte nok at B850/855, ville blive bragt på banen.

Hvad er egentlig forskellen på de to versioner??

Som jeg læser din test, bør en kalibrering ofres, for at opnå den optimale ydelse.

Med chancen for at spørgse meget dumt - hvis man bruger dine oplyste indstillinger, kan kalibreringen så undgåes eller er der ingen vej udenom?
Tygger selv på en af de 2. Samsung 855 er den Nordiske model med special garanti. 850 er den "Europæiske" model, - og altså par. importeret hvis du køber den i DK . Så vidt jeg kan finde ud af er de tæt på 100% identiske.Da der på specielt de første serier har været en del problemer med elektrisk støj fra strømforsyning/D-board, samt noget brummen fra bagbeklædning - ville jeg købe i DK butik med ombytningsret.Det eneste TV som matcher den på billedkvalitet er Panasonic.
Har selv kort overvejet Sony 52Z5500 pga lidt specielle fotobehov. Men efter at min mor fornyligt fik et Sony 32V5500 må jeg bare konstatere at jeg ikke bryder mig om LCD billede - og er dybt chokeret over den elendige synsvinkel !
Af Søren Kjær
Tak for bemærkningen.

Mens jeg sad på kiggede på Samsung danske hjemmeside for at hente info plasmaen, bemærkede jeg, at der tilsyneladende er en ny LED 9 serie på vej - som benytter bagrundsLED.

http://www.samsung.com/dk/current/campa ... duct/9/LCD

Er der nogen der kender til eller har lidt info på denne nye model - evt. størrelser og priser???
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Søren Kjær skrev:Tak for bemærkningen.

Mens jeg sad på kiggede på Samsung danske hjemmeside for at hente info plasmaen, bemærkede jeg, at der tilsyneladende er en ny LED 9 serie på vej - som benytter bagrundsLED.

Er der nogen der kender til eller har lidt info på denne nye model - evt. størrelser og priser???
Spændende. Den er lige kommet på. Der har tidligere været tale om en B9000 serie. Læs mere her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1239965287
Af kskruger
Søren Kjær skrev:Tak for bemærkningen.

Det er desværre ikke en ny LED 9 du har linket til, men derimod den gamle (A) 9 serie.
Af Søren Kjær
--> KsKruger - er du sikker på det??? Hvis man ser nærmere på tv'et er der et LED tegn, hvorunder det teknologien benævnes som bagrundsbelysning.

Sidst jeg var på Samsungs side var 9 serien ikke eksisterende og det er ikke mere end et par uger eller tre siden.
Af kskruger
Søren Kjær skrev:--> KsKruger - er du sikker på det??? Hvis man ser nærmere på tv'et er der et LED tegn, hvorunder det teknologien benævnes som bagrundsbelysning.

Sidst jeg var på Samsungs side var 9 serien ikke eksisterende og det er ikke mere end et par uger eller tre siden.
Ja, jeg er helt sikker, hvis du også kigger på de andre (8,7,6,5) så er det tydligt at se, at det er designet fra sidste år, altså deres A serie fra 2008. Det der kan være sket, er at Samsung har haft lidt problemer med deres hjemmeside her sidst på ugen, så de har nok fået vendt op og ned på deres gamle og nye sider.
Af xcardman
deres 2008 model havde også led og local dimming.

om så der kommer en 8500 eller 9000 med i led og local dimming er ikke til at vide. Da den åbenbart kun er frigivet i US.
men prisen bliver ikke 20000 kr og vil havde mange af de samme fejl
som en phillips 9704.
sådan er teknikken bare.

men til 20000 kr, har jeg taget en pio.

eller en samsung ps50855 og spar nogle penge.
så meget ekstra koster den alså ikke om året i el.

lcd i den størrelse og hvis man nogenlunde går op i et godt billede.
så havde jeg gået uden om.

det skal kun betragtes som et råd
Af BadMan
Jeg ar lige købt en Samsung PS58B685 58" hos Elgiganten til kr. 14.999,- inkl. levering/montering.

Det ankommer i morgen, mandag - så ikke så meget feedback endnu. Det er en nyere opdateret model med tilsyneladene samme panel som 850/855 - men til en temmelig attraktiv pris.
Af allanwlarsen
Gennem de sidste 6 år har jeg løbende læst om og fulgt udviklingen i fladskærme. Men det er først nu, at jeg synes, at de lever op til mine krav.

Jeg har valgt plasma, da det pt. samlet set er den bedste teknologi (dvs. fravalgt LCD og LED, og OLED er pt. både for dyrt og fås ikke i den størelse, jeg ønsker). Det lidt højere strømforbrug på plasma er ikke afgørende for mig (og i øvrigt er forskellen ikke så stor i strømforbruget, som mange tror, idet LCD og LED har max strømorbrug hele tiden, mens plasma bruger mindre strøm jo mørkere scener der vises på skærmen. Men fabrikanterne skal opgive det maksimale strømforbrug, som er ved et helt hvidt billede).

Hvis jeg havde råd, købte jeg en 54" Panasonic Z11, men den koster 50k.

Jeg er kommet frem til Samsungs 58" PS58B855 (eller PS58B850) som både leverer varen, men som også har et godt design og kun er 3 cm dyb, hvilket er væsentligt, da den skal op på væggen. (Panasonics øvrige modeller har jeg fravalgt, da de er for dybe, men vel samlet set (for V-modellen) er lige så god som Samsungen).

Jeg tager chancen med "brummen" og støjende spoler mv. (læs herom på dette site) fra Samsungen og indgår en aftale med leverandør om, at hvis de eller Samsung ikke kan fjerne lyden til min tilfredshed, vil jeg kunne levere det tilbage. Det har de forskellige butikker, som jeg har talt med sagt ok til.

Held og lykke med søgningen!
Af POS
PS58B855 var ikke på tilbud da jeg købte, ellers havde jeg også valgt den.