Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Visti
Jeg er formentlig en af de sidste der stadig kigger på et billedrørs tv, men er tiden kommet til at købe en fladskærm :) Jeg har læst, kigget og læst igen og har udvalgt mig Panasonic V10, Philips 9664 samt LG LS8000. Var så nede i den lokale Expert i dag og kigge en gang mere og fik mig noget af en forskrækkelse. Ekspedienten satte en DVD på, hvor der var hurtige panoreringer forholdsvis tæt på bjerglandskaber, huse osv. Det viste sig at Philips tv'ne var det eneste der kunne vise et roligt og flydende billede, alle andre hakkede mere eller mindre i billedet, uanset om det var LCD eller Plasma! For mig, som altså stadig ser billedrørs tv, var det noget af aha oplevelse. Men hvad siger i garvede LCD/Plasma til brugere til det? Er det sådan det er, medmindre man vælger Philips? Hvilket jeg nok mere eller mindre har besluttet mig for. 9664 er jo også valgt til årets tv af What Hifi.
Af xcardman
Hvis du elsker motionsystemer og masser af farver på dit tv.
så er et phillips lige noget for dig.

men hvis du gerne vil se det oprindelige billede som ligger på din dvd
så skal du vælge en v10 og THX mode.

Men hvis du har besluttet dig, kan du jo bare købe en 9664.

Bare ikke et tv for mig.

det eneste tv jeg endnu har set som nogenlunde ligner mine forældres gamle crt fra phillips (topmodel fra 2006)
det er min pioneer
Af Visti
Havde også oprindeligt V10 som favorit indtil jeg så hakkeriet ved omtalte panorering, undrer mig bare over om det er sådan i almindeligt brug eller om det var fordi CD'en var en speciel CD der netop skulle fremprovokere det. Derfor spørger jeg her i forumet om i oplever dette hakkeri, inden jeg tager min endelige beslutning. Efter min mening er det ikke til at leve med.
Af tarok
Visti skrev:Havde også oprindeligt V10 som favorit indtil jeg så hakkeriet ved omtalte panorering, undrer mig bare over om det er sådan i almindeligt brug eller om det var fordi CD'en var en speciel CD der netop skulle fremprovokere det. Derfor spørger jeg her i forumet om i oplever dette hakkeri, inden jeg tager min endelige beslutning. Efter min mening er det ikke til at leve med.
Jeg er helt af samme mening som dig. Du har set helt rigtigt. Der er netop _derfor_ jeg stadigvæk sidder med mit CRT-tv endnu. Jeg ønsker ikke at gå tilbage i billedkvalitet. Jeg elsker fodbold og panoreringer og fodbold hører ligesom sammen. Og kan tv¨et ikke klare det, så er det for mig uinteressant. Kino-oplevelser eller ej - det er bare ikke godt nok med de fladskærme vi har i dag.
Af xcardman
Har i set jeres crt på 1 meters afstand.

Når mit pioneer hakker er det fordi udsendelsen kildematerialet hakker

ikke så længe siden jeg så liebhaverne fra tv2 på crt tv. det hakker da lige så meget.

når man selv har haft et af phillips topmodeller fra 2006.
Er det meget svært og forholde sig til nogen stadig synes deres crt er bedre.
Men rigtig mange fladskærme er alt for dårlige, så køb kvalitet.
Af bantam
Panasonic's V10'er kan levere (kunstigt) flydendende panoreringer på samme måde som Philips'en: Man skal bare ikke bruge THX-tilstanden - så får man nemlig muligheden for at slå IFC (Intelligent Frame Creation) til.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Man kan altid finde en test som et TV vil fejle i. Om det så er DVD-afspilning, Blu-Ray afspilning, stillbilleder, etc. så vil du altid kunne vise noget på et TV, der stiller det i et dårligere lys end modellen ved siden af.

Ved første øjekast, så kan 100/200 Hz systemerne virke meget lækre, da de glatter bevægelse ud, men i det lange løb, så ser jeg langt større gener end fordele pga. de artefakter der introduceres i billedet. Smag og behag - nogle foretrækker et look med fejl i (måske fordi de ikke ved hvad de skal se efter, og så er der jo ingen skade sket) og andre vil have den korrekte gengivelse uden hurlumhej og snyd.
Af tarok
yakken skrev:Man kan altid finde en test som et TV vil fejle i. Om det så er DVD-afspilning, Blu-Ray afspilning, stillbilleder, etc. så vil du altid kunne vise noget på et TV, der stiller det i et dårligere lys end modellen ved siden af.

Ved første øjekast, så kan 100/200 Hz systemerne virke meget lækre, da de glatter bevægelse ud, men i det lange løb, så ser jeg langt større gener end fordele pga. de artefakter der introduceres i billedet. Smag og behag - nogle foretrækker et look med fejl i (måske fordi de ikke ved hvad de skal se efter, og så er der jo ingen skade sket) og andre vil have den korrekte gengivelse uden hurlumhej og snyd.
Det kan du for så vidt have ret i - men hak i billedet er heller ikke korrekt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer skam an på hvad du ser på. En Blu-Ray afspilles ved 24 billeder/s hvilket ikke er flydende. Det skal med andre ord ikke være en fuldstændig glat bevægelse du ser, når billedet kameraet hen over et landskab.

Hvis billedet hakker unaturligt meget, så har der været andre fejl i setuppet, som har ødelagt billedet.
Af bantam
Fremvisning i biografen håndterer bevægelser og panoreringer på præcis samme måde som på Blu-ray - jeg har observeret det de sidste mange gange, jeg har været afsted: Billedet bevæger sig ikke flydende på den måde, som bevægelseskompenserende teknologier i mange fladskærme fremviser.
Af tarok
bantam skrev:Fremvisning i biografen håndterer bevægelser og panoreringer på præcis samme måde som på Blu-ray - jeg har observeret det de sidste mange gange, jeg har været afsted: Billedet bevæger sig ikke flydende på den måde, som bevægelseskompenserende teknologier i mange fladskærme fremviser.
Men jeg kan se panoreringsslør og hak ved alle fodboldkampe på såvel plasma som LCD. Det kan aldrig være korrekt billedgengivelse.
Af xcardman
men det kunne jeg også se på mit phillips crt fra 1 meter afstand.
med et yousee signal, både digitalt og ved analog.
der var masser af slør.

men slør og hak er alså ikke det samme

kildematerialet har en stor rolle.

når jeg siger en meter fra.

jeg sidder 3 meter fra min 50 tommer og ikke kun 28-32 tommer.

Men har har alså set flere landskampe på mit og med digital signal fra tv2
det hakker alså ingen steder.

musik video(the voice) dårlig konventering
og nogle udsendelser hakker, men det er alså stadig udsendelsen.
hvorfor hakker foreksempel desperate housewives så ikke.
med helt de samme indstillinger.

så du kan ikke bare sige alle. Nu har du sikkert heller ikke set en krp 500M, men det er alså ikke den eneste som klare opgaven fint.
Af tarok
xcardman skrev:men det kunne jeg også se på mit phillips crt fra 1 meter afstand.
med et yousee signal, både digitalt og ved analog.
der var masser af slør.

men slør og hak er alså ikke det samme

kildematerialet har en stor rolle.

når jeg siger en meter fra.

jeg sidder 3 meter fra min 50 tommer og ikke kun 28-32 tommer.

Men har har alså set flere landskampe på mit og med digital signal fra tv2
det hakker alså ingen steder.

musik video(the voice) dårlig konventering
og nogle udsendelser hakker, men det er alså stadig udsendelsen.
hvorfor hakker foreksempel desperate housewives så ikke.
med helt de samme indstillinger.

så du kan ikke bare sige alle. Nu har du sikkert heller ikke set en krp 500M, men det er alså ikke den eneste som klare opgaven fint.
Jeg ved, at der er folk der ikke kan eller _vil_ se det. men sportselskere, som jeg, kan ikke rigtigt forliges med det. Jeg har set det på aller mærker også Pioneer, som du selv ejer. Hvis du ikke kan se det, så forstår jeg dig slet ikke. Pioneer har panoreringsslør ved fodboldkampe. Mange har bare aksepteret, at sådan er fladskærme i dag, og så er der så mange andre store fordele. Men for mig er det bare ikke nok. Men jeg er også mere kritisk end gennemsnittet vil jeg tro.
Af xcardman
Jeg siger ikke en pioneer er perfekt
kan bare ikke se hvorfor en crt tv er bedre, der er også meget stor forskel på en crt skærm.
men dit crt har også panoreringsslør, det kan du ikke komme uden om.
men størrelsen gør at det ikke ses så tydeligt.

har haft et loewe 32 crt med 100hz stående ved siden af mit pio.
vil aldrig have et crt igen.
det havde noget mere støj i billedet.

have et pansonic px80 i et år og det synes jeg var dårligere end et crt tv. faktisk på alle punkter. Men jeg kunne se blu-ray og HD
så det er ikke fordi jeg bare forsvar fladskærme

Men sportselskere ser vel også HD.

Men tror du kommer til at hænge ved en crt skærm de næste 10-15 år.

du kan da heller gå i bio eller se på en projektor, hvis du synes crt tv er bedst til alt hvad der hedder panoreringer

Men hvad er det for en model crt tv du har.