Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tom-H
Hejsa mine forældre står og skal se på et nyt fladskærms TV til stuen så ville høre om der er noget i kan anbefale?

Jeg har selv en 42" plasma fra Panasonic model TX-P42GA11, den har rigtig godt billed med 600mzh, har så brugt den kalibrering som er at finde herinde, til at sætte den op, og jeg synes den står kanon flot.

Jeg ved ikke om Panasonic har lavet nogen 32" som er gode ? For så vil jeg nemlig kigge efter et sådan til dem. Med mindre der kommer andre og bedre bud :)

De har et mindre værelse hvor de har sådan en 37" fra samsung, den synes jeg ikke er go nok, og den er lidt forvirrende og indstille og når man skal lægge kanaler ind, plus man kan ikke sortere kanalerne og lægge dem i den rækkefølge man vil. Den har dog noget der hedder favoritter man kan bruge, men stadig lidt dårligt synes jeg.

Og manualen til den er heller ikke noget at råbe hurra for, virklig dårlig forklaret hvordan man gør.

Jeg synes derimod mit panasonic er nemt at gå til, meget logisk bygget op og nemmere at finde ud af når man kører rundt i de forskellige indstillinger, menuer osv.

Alle forslag er velkomne, skal dog som minimum være med 100 mhz eller over, og prisen skal nok ligge på omkring de 5-5500kr.
Af xcardman
din g10 har 100hz

hvorfor ikke 5 tommer mere og snup en pansonic 37x10
Af Tom-H
xcardman skrev:din g10 har 100hz

Min GA11 har faktisk 600hz ;)

Men nu er det ikke til mig men til mine forældre, og jow en 37" kunne også være noget, havde de også først snakket om det skulle være.

Men min mor kan ikke lide hvis det bliver for stort, så synes hun ikke det er rart at se TV på.

Men tror det er fordi hun har set på det inde på det lille værelse de har (min fars tv stue hehe) og der sidder man ret tæt på. Inde i deres stue vil hun komme til at sidde lidt længere væk, hvilket sikkert vil hjælpe på det. Men tror det skal være 32" fordi de så vil teste om det er stort nok og på den måde spare lidt penge, hvis det så ikke er godt nok vil de sætte den op i deres sommerhus hvor de også skal have nyt.
Af fimpeandersen
Jeg fandt et Philips 32PFL8404H til 4900,- i Bilka. Jeg synest det har en logisk opbygning og meget brugervenlige fjernbetjening. Billedet fejler ikke noget og jeg synes skærmen har et pænt og nautralt udseende.

Generelt mener jeg Philips er meget "ældre" venlige. Det skal du nok ikke fortælle din mor :)
Af cannavaro
Tom-H skrev:
xcardman skrev:din g10 har 100hz

Min GA11 har faktisk 600hz ;)

Men nu er det ikke til mig men til mine forældre, og jow en 37" kunne også være noget, havde de også først snakket om det skulle være.

Men min mor kan ikke lide hvis det bliver for stort, så synes hun ikke det er rart at se TV på.

Men tror det er fordi hun har set på det inde på det lille værelse de har (min fars tv stue hehe) og der sidder man ret tæt på. Inde i deres stue vil hun komme til at sidde lidt længere væk, hvilket sikkert vil hjælpe på det. Men tror det skal være 32" fordi de så vil teste om det er stort nok og på den måde spare lidt penge, hvis det så ikke er godt nok vil de sætte den op i deres sommerhus hvor de også skal have nyt.
Jeg er ked af at skære i glæden, de 600 Hz som du refererer til er 600 HZ Sub-Field-Drive, som ikke rigtigt har noget at gøre med det vi kender idag fra 100 eller 200 Hz skærme.

Du kan læse lidt mere om det her, hvor Yakken har givet en god forklaring på det.
http://www.flatpanels.dk/flatforum/vie ... hp?t=10349

Med hensyn til valg af Tv, er Sonys KDL32W5500 et aldeles godt bud for tiden, da den virkelig er godt nede i pris. Kvaliteten er rigtig fornuftig, og jeg kan fornemme, at brugervenligheden spiller en stor rolle, og her kan Sony sit kram.
Af Tom-H
Ja den sony er faldet godt i pris, havde også tænkt på en sådan til dem, synes de har godt design og billedet skulle være godt på den model der.
Af Tom-H
Så nu har de fået købt et Sony 32V5500 - det ser ganske fornuftigt ud både hvad angår lyd og billed. Er der nogen der ved om der findes en kalibrering til den herinde ?

En anden ting jeg skal høre, kan det passe at man ikke kan sortere de digitale kanaler på denne Sony ? eneste jeg kan finde er noget der hedder favoritter, men der er kun plads til 16 favorit kanaler mener jeg.

Godt nok træls hvis man ikke kan sortere dem da de ligger meget dumt som de gør nu, alle de danske ligger langt oppe.

Hvis nogen ved om man kan så skriv endelig.
Af HMA
Philips 32" 8404 til 4.900 i Bilka?

Er det korrekt, og hvis JA - hvilken Bilka?
Af cannavaro
Tom-H skrev:Så nu har de fået købt et Sony 32V5500 - det ser ganske fornuftigt ud både hvad angår lyd og billed. Er der nogen der ved om der findes en kalibrering til den herinde ?

En anden ting jeg skal høre, kan det passe at man ikke kan sortere de digitale kanaler på denne Sony ? eneste jeg kan finde er noget der hedder favoritter, men der er kun plads til 16 favorit kanaler mener jeg.

Godt nok træls hvis man ikke kan sortere dem da de ligger meget dumt som de gør nu, alle de danske ligger langt oppe.

En korrekt kalibrering kan ikke overføres fra Tv til Tv, da mange forskellige faktorer spiller ind, men hvis det skal være, vil jeg nu alligevel anbefale dig at benytte indstillingerne fra testen af W5500 herinde, som ikke vil give dig et korrekt billede som sådan, men typisk bedre end standardindstillingerne. Ellers kan du i første omgang slå over på Biograf-mode, hvis ikke allerede gjort, og se om du ikke er tilfreds.

Du kan godt sortere i de digitale kanaler. Det kræver du trykker på Home-knappen, hvorefter du navigerer til Indstillinger - Digital Opsætning - digital programindstilling, og til sidst programsortering.
Af Tom-H
cannavaro skrev:
Tom-H skrev:Så nu har de fået købt et Sony 32V5500 - det ser ganske fornuftigt ud både hvad angår lyd og billed. Er der nogen der ved om der findes en kalibrering til den herinde ?

En korrekt kalibrering kan ikke overføres fra Tv til Tv, da mange forskellige faktorer spiller ind, men hvis det skal være, vil jeg nu alligevel anbefale dig at benytte indstillingerne fra testen af W5500 herinde, som ikke vil give dig et korrekt billede som sådan, men typisk bedre end standardindstillingerne. Ellers kan du i første omgang slå over på Biograf-mode, hvis ikke allerede gjort, og se om du ikke er tilfreds.

Du kan godt sortere i de digitale kanaler. Det kræver du trykker på Home-knappen, hvorefter du navigerer til Indstillinger - Digital Opsætning - digital programindstilling, og til sidst programsortering.
Mange tak for det hurtige svar, vil traks prøve at gøre som du skriver, og så havde jeg også selv tænkt på at bruge testen fra w5500 modellen til at kalibrere efter da de nok ligger ret tæt på hinanden, eneste forskel er vel næsten af den har 100hz og v5500 har ikke.

Nu du ved så meget om denne ved du så også om man kan slette/fjerne dem man ikke kan se, altså alle de betalings kanaler der findes, er så træls at skulle zappe hen over dem hver gang. Det er rarest når der kun er dem som man har billed på.
Af cannavaro
Tom-H skrev:
cannavaro skrev:

Mange tak for det hurtige svar, vil traks prøve at gøre som du skriver, og så havde jeg også selv tænkt på at bruge testen fra w5500 modellen til at kalibrere efter da de nok ligger ret tæt på hinanden, eneste forskel er vel næsten af den har 100hz og v5500 har ikke.

Nu du ved så meget om denne ved du så også om man kan slette/fjerne dem man ikke kan se, altså alle de betalings kanaler der findes, er så træls at skulle zappe hen over dem hver gang. Det er rarest når der kun er dem som man har billed på.
Ja, du kan godt slette alle de kanaler du har lyst til. Det er inde under samme punkt som foreskrevet før, helt specifikt kører du bare markøren over den kanal du ønsker at slette, hvorefter der gøres opmærksom på, hvilken knap du skal trykke på, for at foretage dette.
Bemærk dog, at der kan være kanaler over f.eks. DVB-T, typisk nogle svenske, som ligger imellem kanal 400-500, hvilket er tilfældet for nogen, men dem sletter du bare. Det kan dog tage lidt tid, men så er det godt det kun skal gøres en gang,
Af Tom-H
Det fungerede fint, har fået lagt nogen af dem som de skal være, resten må de selv flytte ned hvor de vil ha dem.

Eneste som er dumt og det er samme på min panasonic, det er at nogen kanaler ligger dobbelt, hvor så den ene af dem er sort skærm, så skal man finde den rigtige af dem hvor der er billed på.

Samme på mit tv hvor en hel masse pludselig havde sort skærm i dag, der skal jeg nu op og finde den som lå dobbelt og flytte den ned og bytte med den anden.

Ved ik om man på nogen måde kan gøre så der kun ligger en af hver kanal. Vil prøve at høre YouSee om dette.