Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Helle
Jeg har et mpeg4 tv og en video - og antenne på huset. Jeg har købt en digital box med mpeg4 tuner til videoen. Og så burde det hele jo virke igen - med den begrænsning at jeg kun kan optage den kanal der vises.
Hvorom alting er, jeg har prøvet indtil videre 4 forskellige modeller for tilslutning - og jeg kan ikke på tv'ets billede frem når jeg har videoen koblet til - dvs når jeg optager på linie 2 (ext 2) optages ingenting.
Hvis muligt vil jeg helst kun have boksen tændt, når jeg ønsker at bruge video'en - (altså have antenne ind i tv og box) - mest for at mine børn kan finde ud af at bruge fjernsynet.
Som børnefamiliemor har jeg gjort hyppig brug af videoen - så jeg er godt træt af ikke at kunne optage.

Kan nogen måske hjælpe?
mvh Helle
Af AD
Du har et tv som har mpeg4 tuner og derfor ikke skal kobles til boksen så det kører bare fint som det er, det er korrekt ik?
Så har du en boks som skal sluttes til videoen vha af et scart kabel dvs den skal sidde i scart ud på digitalboksen og i det scartstik der hedder ind på video (går ud fra der er 2 scartstik på den) om det er 1 eller 2 afhænger af videoen, men som regel er det 2, det kan også hedde fx decoder eller sat.
Og så skal dit fjernsyn kobles til videoen vha et andet scartkabel som sidder i det scartstik på video der hedder ind/ud. det er også blåt på nogen videoer.
Når du så optager fra boksen er det jo så vigtigt at du vælger den rigtige kanal altså scartindgangen.
Har du kontrolleret at boksen virker?
Du kan tjekke det ved at slutte den direkte til fjernsynet og se om det hele kører der som det skal.
Har din boks et loop through til antennekablet? altså både en antenne indgang og en antenne udgang bagpå? hvis den har det så skal du sætte antennekablet i indgangen på boksen og så køre det videre derfra op til fjernsynet.
Håber det var en hjælp? hvis jeg har misforstået noget så må du hjælpe mig ;)
Af Helle
Hej Arvid - Mange tak for dit svar, og Tak for tippet med at chekke boxen, men ja, boxen virker.
Jeg tror, at jeg gør som du siger, men nu pinder jeg lige ud - skriver her hvordan jeg forbinder: Fjernsynet har jo brug for antenne-tilkobling så derfor har jeg delt antennen - 1 del til tv, 1 del til box antenne in.
Derefter: box antenne out til øverste stik i video (via ledning)
Dernæst: scart tv på box koblet til fjernsyn ext 2
Dernæst: scart vcr på box koblet til nederste scartstik på video
Til sidst: scart ml. video øverste scart stik og tv ext 1. Hvis jeg ikke laver den sidste kobling, kan jeg ikke få boxen til at virke over fjernsynet.
Jeg kan ikke få tv'ets billede frem over ext 2 på video'en. Jeg har faktisk prøvet at bytte om på scart stik på tv og de nævnte tilkoblinger - men der kommer stadig ikke noget billede over videoen - altså jeg optager stadig sort skærm.
Hilsen Helle

Du har et tv som har mpeg4 tuner og derfor ikke skal kobles til boksen så det kører bare fint som det er, det er korrekt ik?
Så har du en boks som skal sluttes til videoen vha af et scart kabel dvs den skal sidde i scart ud på digitalboksen og i det scartstik der hedder ind på video (går ud fra der er 2 scartstik på den) om det er 1 eller 2 afhænger af videoen, men som regel er det 2, det kan også hedde fx decoder eller sat.
Og så skal dit fjernsyn kobles til videoen vha et andet scartkabel som sidder i det scartstik på video der hedder ind/ud. det er også blåt på nogen videoer.
Når du så optager fra boksen er det jo så vigtigt at du vælger den rigtige kanal altså scartindgangen.
Har du kontrolleret at boksen virker?
Du kan tjekke det ved at slutte den direkte til fjernsynet og se om det hele kører der som det skal.
Har din boks et loop through til antennekablet? altså både en antenne indgang og en antenne udgang bagpå? hvis den har det så skal du sætte antennekablet i indgangen på boksen og så køre det videre derfra op til fjernsynet.
Håber det var en hjælp? hvis jeg har misforstået noget så må du hjælpe mig
Af AD
Du skal forbinde sådan her:
Hvis du har antenne loop trough på boksen så er det bedre at køre dit antenne kabel igennem der, så har du mindre tab af signal (med mindre du bruger rigtig fordeler og ikke bare sådan et T stykke med 1 indgang og to udgange)
Du skal ikke give din video noget antenne signal mere det har den ikke brug for.
Altså:
Scart fra boks (brug evt det stik der skulle gå til tv det ved du virker) til video (ext 2),
og scart fra video (ext 1) til fjernsyn (ext 1).

Du skal ikke slutte boksen direkte til fjernsynet, det har jo allerede sin egen dvb-t tuner.

Du kan ikke få det billede fra tvet frem på din video da du jo skal have billedet fra BOKSEN frem der, så det er vigtigt du sætter din video på ext 2 og dit fjernsyn på ext 1 (for at se video) hvis du vil tjekke hvad der bliver optaget på videoen.
Og nu skal jeg altså til jylland så ikke flere svar idag 8)
Af Helle
Jeg skal også til forelæsning. Men jeg får din vejledning prøvet senere i dag. I hvert fald, tusind tak for din indsats indtil videre.
mvh Helle
Af Helle
Kære Arvid Tusind tak for hjælpen - det virker!!! Fik også testet, at optagefunktionen stadig virker når jeg slukker tv'et.
Kan jeg give noget for din ulejlighed?
Hilsen Helle
Af AD
Helle skrev:Kære Arvid Tusind tak for hjælpen - det virker!!! Fik også testet, at optagefunktionen stadig virker når jeg slukker tv'et.
Kan jeg give noget for din ulejlighed?
Hilsen Helle
Nej selfølgelig behøver du ikke det, et tak er mere end nok, bare glad for jeg kunne hjælpe. ;)
Af Helle
Har blot lyst til at nævne, at jeg stadig sender dig en venlig tanke, når jeg bruger min video! ¨Så igen, stor tak for hjælpen og god jul. Helle
Af AD
Helle skrev:Har blot lyst til at nævne, at jeg stadig sender dig en venlig tanke, når jeg bruger min video! ¨Så igen, stor tak for hjælpen og god jul. Helle
Jamen det var da så lidt... stadigvæk 8) :)
og i lige måde