Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jacob586
Der har været en del meninger om hvorvidt TV med MPEG-4 dekoder købt i fx Tyskland eller parallelimportert kan bruges til at se MPEG-4 kodet TV i DK, da det typisk er Europæiske modeller, og ikke nordisk modeller der sælges herfra. Indtil videre har det været en temmelig teoretisk diskussion og småt med praktisk erfaring. Men nu hvor DR's MPEG-4 kanaler er i luften burde det være muligt at få syn for sagen.
Er der nogen der sidder med ikke-nordisk modeller, fx købt i Tyskland eller parallelimporteret via dansk hjemmeside, som kan rapportere hvordan det går med de nye digitale kanaler? Er der lyd på? Er der problemer med undertekster?
Af Achim-Muma
Har købt en samsung ue32b6000vw ved pixxbay.de i tyskland. og alt er som det skal være ser DR HD med lyd und alles.

Har også mødt folk med dommedagsholdninger på nettet, men hvad angår b6000vw så kører den bare...

på b6000 serien kan man endvidere åbne op for b7000 funktioner(PIP og Wiselink).
Af Gamei
Achim-Muma skrev:Har købt en samsung ue32b6000vw ved pixxbay.de i tyskland. og alt er som det skal være ser DR HD med lyd und alles.

Har også mødt folk med dommedagsholdninger på nettet, men hvad angår b6000vw så kører den bare...

på b6000 serien kan man endvidere åbne op for b7000 funktioner(PIP og Wiselink).
Hvordan åbnes disse funktioner? :)
Af Ragnarok
Jeg har en Samsung 7-serie(UE46B70xx) købt i Luxembourg (07-2009)som ikke virker. Om det er antenneforeningen eller MPEG4 versionen der laver ballanden vides pt. ikke, men faktum er at jeg ikke kan se digitale kanaler pt.

Ved nogen om man kan omkode MPEG4 til en Nordig version ?
Ragnarok skrev:Jeg har en Samsung 7-serie(UE46B70xx) købt i Luxembourg (07-2009)som ikke virker. Om det er antenneforeningen eller MPEG4 versionen der laver ballanden vides pt. ikke, men faktum er at jeg ikke kan se digitale kanaler pt.

Ved nogen om man kan omkode MPEG4 til en Nordig version ?
Jeg tror ikke du kan lave om på dekoderen. Er det kabel-tv eller alm antenne?
Af Ragnarok
Det er kabel-TV.

Jeg tænkte bare at chipsettet må da være det samme på en MPEG4 decoder blot med forskellige software - altså burde man kunne omprogrammere den eller måske skifte den dims ud.
Af jacob586
Jeg er ikke ekspert på området, men ud fra hvad jeg har læst i diverse andre tråde her på sitet, så tror jeg du kan glemme alt om at "omprogrammere" din dvb-c tuner. I stedet ville jeg forsøge med en stueantenne, det er ikke usandsynligt at din DVB-T tuner virker med det jordbaserede sendenet her i DK (se Achim-muma's indlæg)
Af stengård
jeg har spurgt hos Redcoon.dk - der som udgangspunkt mener at der ikke skulle være nogle problemer.... dete r dog altid træls at skulle returnere noget - så kvalificeret hjælp ville være velkomment :)

her er et uddrag fra chatten i dag - meget hurtigt svaret. Nu er problemet så - at jeg ikke ved om det har nogen praktisk betydning med den MPEG4-forskel ? Er der en enkelt (eller to) herinde - der kan hjælpe ? Hvis der er forskel på MPEG-tunerne hvad gør man så - kan den ændres ?

Iøvrigt venligt og hurtigt svaret fra REDCOON !

Tommy (08:50:24)
Hej, hvad kan jeg hjælpe dig med?
mig (08:50:31)
godmorgen Tommy..
Tommy (08:50:3
Godmorgen
migr (08:51:03)
Jeg vil gerne købe et panaasonic V!0 50 tommers fjernsyn
mig (08:51:20)
men har et spørgsmål til MPEG4 tuneren...
mig (08:52:26)
der er - såvidt jeg ved to slags - en "europæisk" og en skandinavisk
Tommy (08:53:03)
Ja det er rigtigt
mig (08:53:25)
hvilken en har jeres ?
Tommy (08:53:57)
Vores er TX-P50V10E dvs. den europæiske model
mig (08:54:45)
det giver så lidt problemer med MPEG4 signalerne i DK - eller ?
Tommy (08:55:07)
Ifølge de informationer vi har fået så skulle det være fuldt kompatibelt
Tommy (08:55:39)
I de fleste tilfælde er forskellen på modellerne, sproget i brugervejledningen
mig (08:56:24)
Tak ... hvad ggør man hvis det IKKE er tilfældet ?
Tommy (08:57:15)
Hvis det ikke er tilfældet kan TV'et returneres uden problemer, det er dog vigtigt at sørge for man gemmer originalemballagen og at den er i god stand
mig (08:58:32)
For ikke at give jer (eller mig ekstra opgaver) ved du om man kan tjekke det med MPEG'en nogen steder ?
Tommy (08:59:07)
Det eneste sted jeg kan tro de kan besvare det vil være hos Panasonic
mig (08:59:59)
hvis man nu skal spørge dem - så skal jeg nok have HELE modelbetegnelsen - vil du sende den til mig ?
Tommy (09:00:54)
Ja selvfølgelig, den er Panasonic Viera TX-P50V10E
mig (09:01:16)
tak... jeg vender tilbage
Af stengård
beklager det kom på 2 gange
Senest rettet af stengård 04 nov 2009, 11:42, rettet i alt 1 gang.
Af Achim-Muma
Gamei skrev:
Achim-Muma skrev:Har købt en samsung ue32b6000vw ved pixxbay.de i tyskland. og alt er som det skal være ser DR HD med lyd und alles.

Hvordan åbnes disse funktioner? :)
Åben servicemenuen (sluk tv'et - tryk info-menu-mute-power on).
åben for wiselink:
Control -> Sub Option -> WiseLink Movie -> ON
åben for PIP:
Option -> Modell -> b7000

HUSK - DETTE GØRES PÅ EGET ANSVAR! Jeg kan kun berette at det ikke har givet problemer på min ue32b6000vw, men jeg tager ikke ansvar for noget.

se evt. mere her:
http://www.hifi-forum.de/viewthread-151-10762.html
Af Achim-Muma
stengård skrev:jeg har spurgt hos Redcoon.dk - der som udgangspunkt mener at der ikke skulle være nogle problemer.... dete r dog altid træls at skulle returnere noget - så kvalificeret hjælp ville være velkomment :)

her er et uddrag fra chatten i dag - meget hurtigt svaret. Nu er problemet så - at jeg ikke ved om det har nogen praktisk betydning med den MPEG4-forskel ? Er der en enkelt (eller to) herinde - der kan hjælpe ? Hvis der er forskel på MPEG-tunerne hvad gør man så - kan den ændres ?

Iøvrigt venligt og hurtigt svaret fra REDCOON !

Tommy (08:50:24)
Hej, hvad kan jeg hjælpe dig med?
mig (08:50:31)
godmorgen Tommy..
Tommy (08:50:3
Godmorgen
migr (08:51:03)
Jeg vil gerne købe et panaasonic V!0 50 tommers fjernsyn
mig (08:51:20)
men har et spørgsmål til MPEG4 tuneren...
mig (08:52:26)
der er - såvidt jeg ved to slags - en "europæisk" og en skandinavisk
Tommy (08:53:03)
Ja det er rigtigt
mig (08:53:25)
hvilken en har jeres ?
Tommy (08:53:57)
Vores er TX-P50V10E dvs. den europæiske model
mig (08:54:45)
det giver så lidt problemer med MPEG4 signalerne i DK - eller ?
Tommy (08:55:07)
Ifølge de informationer vi har fået så skulle det være fuldt kompatibelt
Tommy (08:55:39)
I de fleste tilfælde er forskellen på modellerne, sproget i brugervejledningen
mig (08:56:24)
Tak ... hvad ggør man hvis det IKKE er tilfældet ?
Tommy (08:57:15)
Hvis det ikke er tilfældet kan TV'et returneres uden problemer, det er dog vigtigt at sørge for man gemmer originalemballagen og at den er i god stand
mig (08:58:32)
For ikke at give jer (eller mig ekstra opgaver) ved du om man kan tjekke det med MPEG'en nogen steder ?
Tommy (08:59:07)
Det eneste sted jeg kan tro de kan besvare det vil være hos Panasonic
mig (08:59:59)
hvis man nu skal spørge dem - så skal jeg nok have HELE modelbetegnelsen - vil du sende den til mig ?
Tommy (09:00:54)
Ja selvfølgelig, den er Panasonic Viera TX-P50V10E
mig (09:01:16)
tak... jeg vender tilbage
har du prøvet at ændre det digitale land til evt. Danmark eller Finland?
Af Sten
Min genbo købte for ca. 1/2 år siden et Panasonic TV (S10 i sølv) i en svensk netbutik ved navn Selandia ... eller noget tilsvarende.

Omtalte TV er forsynet med MPEG2 og MPEG4 (DVB-T), og genboens TV har ikke virket siden i søndags. Man kan finde kanalerne (endog fuld styrke), men der er hverken billede eller lyd.

I går fik vi den omtalte netbutik i tale. Her fik vi at vide, at butikken importerede deres TV fra Tyskland. Så der må være noget om snakken mht. kodningen - eller har andre et bud på problemet?
Af Ragnarok
Samsung (UE46B70xx)
mht til landevalg findes Danmark slet ikke i oversigten. Sproget kan godt sættes til Dansk.

Jeg har snakket med Samsung support - og for at sige det mildt ved dem jeg snakkede med ingen ting om noget der bare minder og andet end hvordan man tænder og slukker for tv'et.
Jeg forsøgte i går at opgradere firmware uden held - sagde den kunne ikke finde filerne på USB (prøvede 2 forskellige stick). Samsung spurgte hvorfor jeg dog ville opgrader firmware - man undres.
Da jeg derefter fortalte om mit MPEG4 problem vidste de ikke at der fantes en speciel Nordisk version af MPEG4 - også blev jeg meget træt...
De lovede at få en kyndig til at ringe senere, dog har jeg ikke store forventninger til at de gør det.

Findes der ingen der ved noget mere hardcore omkring hvordan MPEG4 tuner er lavet og om det hardware eller software baseret de forskelle der er ved de forskellige TV fra andre lande. ?
Af stengård
>Achim-Muma - jeg har ikke bestilt TV-et endnu - fordi jeg ville være sikker (efter at have læst bl.a herinde) på at det virkede - eller ville kunne komme til det...

ellers må man vel sige - at hvis det er en software-baseret forskel - så skulle det vel være muligt at "knække" koden - elelr få det opdateret