Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af praun
Jeg ved godt at det er i morgen, og at i har dr hd's program her på siden... men de må da sende noget test halløj, indtil det officielle program starter.. eller hvad?

Jeg tænkte at de måske startede fra midnat, men kan ikke finde den info nogen steder.
Af BrianH
Du kan godt finde kanalen nu, men der vises kun sort skærm
Af praun
er du sikker på det, altså på dvb-t? jeg har lige lavet en kanalsøgning og den fandt ingen dr hd...
Af BrianH
praun skrev:er du sikker på det, altså på dvb-t? jeg har lige lavet en kanalsøgning og den fandt ingen dr hd...
Nej, det er på Yousee's kabel jeg kan se det. Det andet kan jeg ikke sige noget om, men mon ikke der først tændes for frekvensen i morgen? Evt til midnat med "pausemusik" og oversigt over dagens program.

Glæder mig til "vores fantastiske planet" i HD i morgen :-)
Af praun
ja det bliver fantastisk! (B

Men hvis nogen ved hvornår sendingen evt. test signal starter så gi lige et praj
Af Derre
Jeg har den billigste boks fra boxer, og når jeg tuner ind på DR HD kommer der et DTS ikon frem nede i højre hjørne. Skal det forståes således at kanalen kommer til at sende med DTS lyd?

Mvh Derre
Af praun
ja det kunne jeg også godt tænke mig at vide.

Jeg har også hørt at der skulle være digital surround lyd på DR HD men jeg får ikke digital lyd igennem til min forstærker...

Jeg kan også kun vælge ét lydspor på min agk dvb-t box.

Hvis nogen har oplevet digital surround lyd på DR HD så må i da gerne lige fortælle hvilket udstyr i har og om det er dvb-t eller kabel signal.
Af therunemeister
DR HD sender 6 'diskrete' kanaler ud.(dvs. 5.1). De folder alting ud til 6 kanaler, også selvom det er dolby pro logic etc. Hvilket format du modtager det i afhænger af udbyderen. Er det via zaptor/yousee kabel tv etc. vil det oftest være AC3. DR distribuere både HE-AAC direkte, og AC3 formatet direkte til kabel udbydere så vidt jeg husker.

EDIT: Er forresten ret sikker på at det er HE-AAC der distribueres hvis det er dvb-t..men jeg kan selvfølgeligt huske forkert
Af praun
therunemeister skrev:DR HD sender 6 'diskrete' kanaler ud.(dvs. 5.1). De folder alting ud til 6 kanaler, også selvom det er dolby pro logic etc. Hvilket format du modtager det i afhænger af udbyderen. Er det via zaptor/yousee kabel tv vil det oftest være AC3. DR distribuere både HE-AAC direkte, og AC3 formatet direkte til kabel udbydere så vidt jeg husker.

EDIT: Er forresten ret sikker på at det er HE-AAC der distribueres hvis det er dvb-t..men jeg kan selvfølgeligt huske forkert
Men pro logic kan da ikke være 6 kanaler, er det ikke kun front + surround(hvor surround er sidehøjtalerne, altså samme kanal både for og bag)?

Eller er jeg helt forkert på den??
Af therunemeister
Som sagt. De folder alting ud i 6 kanaler (upconversion). Pro Logic var bare et eksempel på et format der normalt sendes ud som stereo, men på DR HD bliver opkonverteret til 6 diskrete kanaler. De sender ikke noget stereo signal ud. Kun 5.1. Stereo signalet bliver foldet ned af tv tuneren, eller tv'et selv. Eller rettere sagt, det er ideen. Ifølge forside artiklen er dette ikke sket endnu, men det kommer.

Ps. Nej, det er ikke sådan pro logic er bygget op, men det er en helt anden snak.
Senest rettet af therunemeister 04 nov 2009, 11:29, rettet i alt 1 gang.
Af praun
der er en nyhed her på siden, om 5.1 lyd på dr hd. den dokumentere vist at der ikke er surroundlyd på dr hd i øjeblikket. kun stereo
Af therunemeister
Jeps, der kom lige en uventet forhindring, men ikke noget der ikke nemt kan løses fornuftigt. Der burde ikke gå længe før det er oppe at køre.