Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jfilskov
Jeg har hørt rygter om at man for at se digital kabel TV fra Yousee kan nøjes med at købe en DVB-T boks - og altså dermed slippe noget billigere end Yousee's boks til 1000 kr.

Men er der nogen der ved om det er rigtigt?

Mvh Jørgen
Af BrianH
jfilskov skrev:Jeg har hørt rygter om at man for at se digital kabel TV fra Yousee kan nøjes med at købe en DVB-T boks - og altså dermed slippe noget billigere end Yousee's boks til 1000 kr.

Men er der nogen der ved om det er rigtigt?

Mvh Jørgen
Hvad er det nu lige Yousee leverer deres tv-signal gennem?
Satellit?
Antenne?
Kabel? :)
Af dimzen
Yousee (hed TDC kabelTV) sender via kabel og man skal bruge en DVB-C tuner
Af jfilskov
Tak for svaret, men hvad er da forskellen på digital tv gennem et kabel fra antennen og fra et kabel-TV stik i væggen?

Kabel TV signalet fra Yousee er jo ikke kodet eller scrambled. Ligger kanalerne på et kabel-TV ikke bare på nogle andre frekvenser, som DVT-T'en i så fald vil kunne fange?

Tricket med bare at bruge en DVB-T fik jeg at vide af én i Elgiganten. Men han var dog ikke HELT sikker. Og hvis jeg købte en boks og det ikke virkede kunne jeg ikke få lov at returnere den igen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er to forskellige protokoller der bruges til de to former for digital TV. Der ER ikke nogen måde, at fange DVB-C med en DVB-T tuner, uanset hvor meget du ønsker det, eller hvor meget du er blevet bundet på ærmet i El-mutanten.

Basalt set, så ligger forskellen mellem DVB-formaterne i moduleringen af signalerne og fejltilretningen.
Senest rettet af Torben Rasmussen 02 nov 2009, 21:11, rettet i alt 1 gang.
Af Tom-H
jfilskov skrev:Tak for svaret, men hvad er da forskellen på digital tv gennem et kabel fra antennen og fra et kabel-TV stik i væggen?

Kabel TV signalet fra Yousee er jo ikke kodet eller scrambled. Ligger kanalerne på et kabel-TV ikke bare på nogle andre frekvenser, som DVT-T'en i så fald vil kunne fange?

Tricket med bare at bruge en DVB-T fik jeg at vide af én i Elgiganten. Men han var dog ikke HELT sikker. Og hvis jeg købte en boks og det ikke virkede kunne jeg ikke få lov at returnere den igen.
nej en DVB-T boks vil ikke kunne opfange signalerne fra kabel, dertil skal du have DVB-C.
Af BrianH
jfilskov skrev:Tak for svaret, men hvad er da forskellen på digital tv gennem et kabel fra antennen og fra et kabel-TV stik i væggen?

Nu er dem der arbejder i Elgiganten ikke verdens største eksperter - det er jo derfor de arbejder i Elgiganten :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
jfilskov skrev:Tricket med bare at bruge en DVB-T fik jeg at vide af én i Elgiganten. Men han var dog ikke HELT sikker. Og hvis jeg købte en boks og det ikke virkede kunne jeg ikke få lov at returnere den igen.
Det beviser bare hvor lidt sælgerne ved rundt om i butikkerne. En ting som denne, er ret basal for banchens medlemmer, men desværre har vi jo oplevet, at mange butikker har solgt Tv til digitalt Tv uden at have nogen som helst forstand på det. Der er typisk blevet sat lighedstegn mellem antenne og kabel, hvilket har resulteret i, at en masse kunder står med noget andet end de egentlig efterspurgte.

Det svarer til at sælge en dieselbil og oplyse at den skal køre på benzin.