Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg er gået ind i de sidste og afgørende overvejelser på hvilket TV jeg skal ud og investere i. den står imellem Panasonic G10 42", og Sony W5500 40". Jeg har læst mig frem til at G10eren giver det bedste billede, men har dog selv set begge tv med digital signal, og mit øje kan godt leve med billedet fra Sonyen, den er ligeledes jo også en lille 1000 lap billigere.

Jeg er dog blevet gjort opmærksom på at der kan være problemer med forsinkelse i forbindelse med spil på konsoller og LCD skærme? Jeg har en kammerat som har en LCD skærm fra Sharp. Den er nogle år gammel, men her er der en stor forsinkelse ift. lyd og billede når der spilles Guitar Hero på PS3. jeg har selv lige købt en PS3, og ville være rigtig ked af at anskaffe mig et TV, hvor jeg så kommer til at opleve forsinkelser. Er det noget der er generelt for LCD tv?

Jeg kan ikke finde info omkring forsinkelse på W5500 på hifipriser.dk eller flatpanels, så jeg håber der er nogen der kan give mig nogle hits til, om w5500 fungerer med ps3, eller om panasonicen igen vil være det bedre valg? Eller om dette overhovedet er et emne der skal tages op til overvejelse?

Hilsen Thule
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er et relevant emne og specielt hvis du er tilhænger af Guitar Hero serien. Jeg har selv spillet Guitar Hero ved flere lejligheder og oplevelsen ødelægges fuldstændig, når man får et Tv hjem med forsinkelse.

I populære termer kaldes det for input lag og det er rigtigt, at der stadig er mange Tv der lider af problemet i dag. Det er dog typisk en konsekvens af disse 100 Hz og 200 Hz systemer, som findes på LCD-TV. Ofte kan du dog slå dem fra for at undgå input lag eller også vil Tv'et typisk have en profil kaldet "game mode", som du bruger når du spiller.

W5500 har en lille anelse input lag, men jeg mener ikke det er kritisk. Jeg oplevede derimod ikke udbredt input lag på G10.
Af thulemanden
Hej igen, og tak for det hurtige svar :)

jeg skal lige være helt sikker. Jeg vil lige høre om w5500eren, som jo netop har denne 100 hz teknologi, så har en game mode som er let tilgængelig, eller om det er et større besvær at slå denne fra og til hver gang man skal spille på sin PS3? Går det i øvrigt udover billedkvaliteten i spil, at slå 100 hz teknologien fra?

Er der nogen der har erfaringer med PS3 og henholdsvis g10 og w5500, som kan sige noget om hvilken der klarer sig bedst?
Af kristianl
Ja, nu kan jeg kun udtale mig om W5500 med xbox360.
Når jeg spiller Rockband uden at vælge "game" profilen hakker/lagger den faktisk lidt når man ser "noderne" komme ned over båndet i spillet. Vælger man så "game"profilen ser det helt fint ud. Jeg leger stadig lidt med at slå 100 Hz til og fra i spil. I Fallout 3 ser det rigtigt lækkert ud med 100 Hz men i Rockband glatter det bevægelserne lidt for meget ud. Men det er smag og behag.
Med hensyn til lag er der på alle fladskærme mere eller mindre lag. Det drejer sig ikke om voldsomt meget men nok til at det kan være generende i f.eks. Rockband og Guitarhero. Derfor er der altid en kalibreringsfunktion i spillet så man kan justere den slags ind.
Af rodeo
xbox360 på G10 kører upåklageligt uden forsinkelser. Det er i hvert fald ikke noget, jeg kan mærke.

Tilgengæld har jeg oplevet denne forsinkelse på en Samsung LED skærm, hvilket gjorde det svært at spille, da man skulle tænke forud med sine bevægelser i f.eks. fifa.
Brugeravatar
Af bjerregaard
Hey thulemand

Jeg har et Sony KDL-40E5520, der blot er et 40W5500 i forklædning. Indmaden er præcis den samme.

Det er et helt igennem hæderligt fjernsyn med rigtig godt billede (dog bliver betragtningsvinklen et minus, da billedet bliver en anelse gråligt når man kommer ud i en vinkel på 30-40 grader).

MEN: Jeg spiller selv en del Playstation3, og er blevet rigtig, rigtig skuffet. Efter min vurdering er input lag på dette fjernsyn så kraftig (også i Game-mode), at det forværrer spiloplevelsen. Nu har Guitar Hero-serien (som jeg også spiller) jo faktisk en kalibreringsfunktion, så lige netop disse spil kan man bare indstille, og så kører det. Til gengæld giver kalibreringsfunktionen også (hvis man er lidt musikalsk anlagt) en mulighed for at "måle" hvor stor forsinkelsen er på fjernsynet.

Jeg får omkring 50-55 ms input lag uden game-mode og ca. 30 ms input lag i game-mode.

Til sammenligning var kalibrering ikke nødvendigt på mit gode, gamle Sony 32U2000. Jeg prøvede for sjov at kalibrere, men endte på 0 ms. Der var med andre ord ingen forsinkelse overhovedet.

Problemet er, som sagt, ikke når man spiller Guitar Hero, for efter kalibreringen sørger spillet for at det hele passer sammen. Problemet er derimod når man f.eks. spiller FIFA, hvor man hele tiden skal forudsige bevægelser, og dermed simpelthen bliver dårligere. Jeg har helt opgivet at spille FPS-spil ("skydespil") som f.eks. Call of Duty og Farcry. Forsinkelsen betyder, at jeg ikke føler at jeg kan reagere på det der sker på skærmen.

Jeg er meget interesseret i at høre om andres oplevelser med Panasonic G10-serien, da jeg overvejer at skifte, selvom jeg er ovenud tilfreds med dette fjernsyn til alt andet end spil.

Dog er det jo altid svært at vurdere input lag for andre, da ingen er lige allergiske overfor dette - f.eks. synes Rasmus jo ikke at der er så voldsom input lag på Sony'en i game-mode.

Note: Kæresten er "desværre" helt vild med vores 40E5520 ( http://www.sony.dk/product/t32-e-series/kdl-40e5520 ), så det bliver nok svært at overtale hende til at skifte det ud med et sort fjernsyn ;-)
Af thulemanden
Hej Bjerregaard.

Tusind tak for dit uddybende svar :) Jeg spiller selv rigtig meget FIFA, så det er bestemt vigtigt for mig at der ikke er input lag på dette!

Jeg kunne også godt tænke mig at høre om der er andre der har erfaringer med G10eren sammen med en PS3 og input lag? Min roomie har en PX80, som jeg tænker er en ringere model end G10 og her er absolut ingen lag på hverken GH eller FIFA, men man kan jo aldrig være sikker på om de nye modeller klarer sig ligeså godt?

Gi' mig nogle heads up, hvis i ved noget jeg ikke ved :)
Brugeravatar
Af bjerregaard
Problemet er desværre, at der ikke er sammenhæng mellem om et fjernsyn er en nyere/"bedre" model og input lag.

Som sagt var der ingen input lag på mit gamle 32U2000, og når man læser rundt på nettet, ser det ud som om at det samme er tilfældet for f.eks. Z4500- og W4500-serien. Et 40Z4500 kunne derfor også være en mulighed, hvis det er til at opstøve.

Desværre er det i høj grad billedforbedringskredsløbene der bliver forbedret (i hvert fald når man kigger på Sonys produkter i år), og dette giver selvfølgelig bedre billeder, men også mere forsinkelse. Desuden er Sony fra 4500-serien til 5500-serien gået fra 10bit- til 8bit-paneler, hvilket en mand i Sony Center nævnte som en mulig årsag til højere forsinkelse på de nye modeller.
Af Cutter
Hey

Jeg har et Sony KDL-40Z4500, og det er ganske enkelt "Pisse fedt" at spille PS3 spil på! ! !
Jeg spiller mest Call of Duty og WipeoutHD, og der er INGEN problemer (B