Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bongo Bamse
Jeg står og skal købe ny fladskærm.. Har kigget lidt på en P50x10.. Den har jo en opløsning på 1366*768.. Vil den så ikke virke fint nok med pixel mapping 1:1, og så man stadig kan læse teksten på skærmen?
Og det er vel ikke nødvendigt med fuld hd, når de film jeg afspiller på skærmen også kun er i 720p?
Vil billedet blive bedre af en skærm med fuld hd?
Af Strandvasker
Som jeg har forstået tingene, så er mulighederne for at opleve Full HD i 1920x1080 indtil videre begrænset til ting som bluray og psp3. Der er mig bekendt ikke nogen standard for at sende Full HD tv-udsendelser ud endnu da det bruger en masse båndbredde.

Det betyder, at på et HD Ready tv som P50X10 får du præcis samme udbytte af dit antennesignal/kabelnet som ved Panasonics større versioner med Full HD.

Forskellen ligger i hvis du tilslutter en bluray eller psp3, så vil de større modeller vise billedet i 1920x1080, mens X10'eren vil skalere billedet ned til 1366x768. Jeg tvivler dog på at du vil kunne se den forskel på almindelig tv afstand.

Jeg regner med at hoppe på sådan et P50C10 meget snart, jeg har ladet mig fortælle at forskellen på C10 og X10 primært er at X10 har ekstra tilslutninger i siden. Det er muligt det bliver en X10'er, men jeg er ikke klar til at smide 2.000 ekstra for Full HD versionerne, jeg tror simpelthen ikke det vil gøre en forskel for mig. Hvis jeg var 20 år med et syn som en jagtfalk og gamede meget psp3 så måske..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Opløsningen har ikke ret meget at sige. Det skal ikke være pga. de flere pixels, at man hopper på de større modeller, men for de andre ting man får med.
Af BrianH
Strandvasker skrev:Som jeg har forstået tingene, så er mulighederne for at opleve Full HD i 1920x1080 indtil videre begrænset til ting som bluray og psp3. Der er mig bekendt ikke nogen standard for at sende Full HD tv-udsendelser ud endnu da det bruger en masse båndbredde.

Det betyder, at på et HD Ready tv som P50X10 får du præcis samme udbytte af dit antennesignal/kabelnet som ved Panasonics større versioner med Full HD.

Forskellen ligger i hvis du tilslutter en bluray eller psp3, så vil de større modeller vise billedet i 1920x1080, mens X10'eren vil skalere billedet ned til 1366x768. Jeg tvivler dog på at du vil kunne se den forskel på almindelig tv afstand.

Jeg regner med at hoppe på sådan et P50C10 meget snart, jeg har ladet mig fortælle at forskellen på C10 og X10 primært er at X10 har ekstra tilslutninger i siden. Det er muligt det bliver en X10'er, men jeg er ikke klar til at smide 2.000 ekstra for Full HD versionerne, jeg tror simpelthen ikke det vil gøre en forskel for mig. Hvis jeg var 20 år med et syn som en jagtfalk og gamede meget psp3 så måske..
Sådan er det... Man SKAL faktisk have perfekt syn for at se forskel på fuld HD og HD ready på "sofaafstand" og hvis fjernsynet ikke viser et hd-signal er min erfaring at der ikke er vundet noget som helst ved fuld hd.
Af Bongo Bamse
Det er også kun de film jeg har liggende på min computer jeg tænker på.. De er 720p, så, der er vel intet godt ud af fuld hd..
Og så, hvordan ville tekst være med en opløsning på 1366*768, altså ved alm.
Pc tilslutning.. Ville de ikk være et ganske fint resultat, for den kan vel godt
smide den opløsning ud?
Af xcardman
du kan bare smide et 720P ud fra din pc.
hvis du bruger hdmi
Af therunemeister
Jeg synes igen at man skal skælne mellem at kunne se forskel på HD og Full-HD opløsning, og det at kunne se nettet af pixels på en skærm. Du skal et stykke væk fra en HD-ready 50" skærm for ikke at kunne se nettet af pixels. Jeg droppede hurtigt tanken om X10 i 50" af samme grund.
Hvis du ikke er den store gamer, så synes jeg personligt at LG har nogle fantastiske bud på billige full-HD skærme i lækkert design med fantastisk billede, anstændig lyd og en masse features. Jeg droppede selv Pana G10 for LG 50PS8000 og er utroligt glad for valget.
Af Mons
Strandvasker skrev: Jeg regner med at hoppe på sådan et P50C10 meget snart, jeg har ladet mig fortælle at forskellen på C10 og X10 primært er at X10 har ekstra tilslutninger i siden. Det er muligt det bliver en X10'er, men jeg er ikke klar til at smide 2.000 ekstra for Full HD versionerne, jeg tror simpelthen ikke det vil gøre en forskel for mig. Hvis jeg var 20 år med et syn som en jagtfalk og gamede meget psp3 så måske..
Af manglende tilslutninger i siden på C10 er VGA (PC-tilslutning) + HDMI-indgang. Så hvis man har tænkt sig at tilslutte sin PC, skal man vel næsten ha' et fast HDMI-kabel tilsluttet bag i C10 - og så er der kun én HDMI-indgang tilbage..
Sidst, men ikke mindst kræver det selvfølgelig HDMI-udgang på ens PC...

Se evt. forskellene her
Af BrianH
Mons skrev: Sidst, men ikke mindst kræver det selvfølgelig HDMI-udgang på ens PC...

... Eller at man køber en VGA til HDMI Converter :)

Hvor skulle man montere hdmi-kablet fast? Det er da begrænset hvor meget arbejde i at sætte stikket i, når man kommer med si pc
Af Mons
Ups ja selvfølgelig - VGA til HDMI konverter..

Mht. "fastmontering" af HDMI skrev jeg også at det "næsten" kræver et fastmonteret kabel..

Hvis ens skærm står kan det vel klares - med lidt besværlighed, men hænger skærmen - ja, så kræver det som minimum en vinkeladaptor i ens HDMI-udgang på skærmen hvis man vil rende og slutte et HDMI-kabel til og fra.. I hvertfald ikke noget jeg gad med den lille prisforskel op til X10..
Af BrianH
Ja, hvis tv'et sidder på væggen er det nok besværligt at hive stik ind og ud hele tiden :(
Af Bongo Bamse
Det med at skulle rende og skifte stik hele tiden, ville jeg aldrig nogensinde overleve.. Den kommer til at hænge på væggen, på pladsen, hvor det gamle hang.. Der er mine kabler også rillet ind i væggen, så man kan ikke se dem..
Men jeg har bestilt en ps8000.. Så håber jeg at jeg blir glad for det.. Og at jeg kan styre image retention..
Nu må vi se, det kommer i morgen, så håber det bedste :)
Af Strandvasker
Mons skrev:Af manglende tilslutninger i siden på C10 er VGA (PC-tilslutning) + HDMI-indgang. Så hvis man har tænkt sig at tilslutte sin PC, skal man vel næsten ha' et fast HDMI-kabel tilsluttet bag i C10 - og så er der kun én HDMI-indgang tilbage..
Sidst, men ikke mindst kræver det selvfølgelig HDMI-udgang på ens PC...
Jeg bestilte en 50X10 istedet, prisforskellen var ca. 200,- så nu ser jeg frem til at pakkeposten dukker op imorgen.. Jeg gad godt der var luft i budgettet til sådan et Vogel's fjernbetjent motor mount også, men det er jeg ikke sikker på der kan findes "goodwill" til.. :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mons skrev:Sidst, men ikke mindst kræver det selvfølgelig HDMI-udgang på ens PC...
´
Nej, du kan også nøjes med DVI.
BrianH skrev:.. Eller at man køber en VGA til HDMI Converter
En VGA til HDMI-konverter er ikke noget man "bare" køber. Prisen for sådan en fætter ligger på ca. 700 kr. og er ikke blot et stik magen til det du finder i kassen til et grafikkort (DVI->VGA + en DVI->HDMI).