Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af larshenriksen
farbruun:

kan svare dig på spørgsmål 1

jeg hentede opdateringen via sony hjemmeside, altså download og så på en USB pind med den. Den vej rundt fungere det helt fint for mig
Af farbruun
larshenriksen skrev:farbruun:

kan svare dig på spørgsmål 1

jeg hentede opdateringen via sony hjemmeside, altså download og så på en USB pind med den. Den vej rundt fungere det helt fint for mig
Ok! Jeg vil prøve.

Hvad gav opdateringen af "forberinger" (og evt. forværringer) ?

NB: Det står mig ikke helt klart, om man mister garanti ved at opdatere software/firmware ?
Af larshenriksen
Synes ikke der rigtig var noget at hente i den pågældende opdatering, og heller ikke nogen forværringer. Grunden til jeg hentede den ned, er at jeg bare ville prøve at se hvor let det egentlig var.
Af selmann
larshenriksen skrev:Jeg har indstillet tv'et sådan:

baggrundslys 3
kontrast 64
lys 52
farvemætning 54
farvetempratur varm 2
skarphed 15
støjreduktion lav
mpeg-støjreduktion lav
motionflow høj
filmtilstand fra
sortkoorigering høj
avanc. kontrastforbedring fra
gamma standard
auto light limiter fra
klar hvid høj
farvespektrum bredt
levende farver høj
rødjustering -1
grønjustering - 5
blåjustering -1
rød bias 0
grøn bias 0
blå bias 0

Det skal lige siges, at jeg har 40" versionen.

1000 Tak for feedback! :)
Af larshenriksen
Jamen velbekomme, håber du kan bruge hele den indstillingsmetode til noget godt.
Brugeravatar
Af Weissbier
larshenriksen skrev:Synes ikke der rigtig var noget at hente i den pågældende opdatering, og heller ikke nogen forværringer. Grunden til jeg hentede den ned, er at jeg bare ville prøve at se hvor let det egentlig var.
Jeg oplevede heller ikke den store forandring, da jeg opdaterede firmwaren. Jeg læste et eller andet om sortering af de digitale kanaler, der var blevet ændret - ikke noget ophidsende.
Af farbruun
Har gjort den observation, at jeg synes at kunne skimte gradueringer af farve som meget skarpe overgange.
Eksempelvis i en tv-reklame med en farvet baggrund, hvor man har lavet effekt med mørkere farver mod kanterne og lysere mod midten af skærmen - her synes jeg at kunne se overgangene - ja det ligner nærmest ringe.

Andre der har oplevet samme på Z5500 - Jeg ved ikke om min beskrivelse giver mening. Sig til, så skal jeg forsøge igen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Og du er sikker på, at det ikke er selve udsendelsen der er problemet, og ikke TV'et? Banding bør du ikke bedømme på almindelige TV-signaler. Der skal gradienter du VED der er 256 trin i til for, at kunne vurdere det ordenligt.
Af farbruun
Jamen, det er jeg bestemt heller ikke afvisende overfor. Synes også bare jeg kunne se noget i min PS3 menu - men det skal måske også bare være sådan ?

Et par andre småobservationer/spm:

1. Synes nogle gange at den er tendens til en smule mørkere nuacner ude i de 4 hjørner på skærmen (igen, måske er det materialet, som er skal være sådan) - andre der har tænkt på det?

2. Helt hvide skærme er somme tider ikke helt "ens" i farven ?

3. Hvordan tjekker jeg bedst om min skærm lider voldsomt at Backlight Bleeding ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Backlight bleeding skal tjekkes på en sort baggrund i et mørkt lokale. Det nemmeste er blot, at gemme et helt sort billede på en USB-stik, og så få TV'et til at vise det. Det samme gælder andre testmønstre, såsom gradienter mv.
Af farbruun
yakken skrev:Backlight bleeding skal tjekkes på en sort baggrund i et mørkt lokale. Det nemmeste er blot, at gemme et helt sort billede på en USB-stik, og så få TV'et til at vise det. Det samme gælder andre testmønstre, såsom gradienter mv.
Backlight bleed: Ok jeg kan godt teste på et stilbillede ?

har lige slukket for mit signal fra min settop boks - det giver også sort - og desværre ser jeg nogle blålige plamager på skærmen. Men det er jo en meget teoretisk situation og jeg kan jo af gode grunde ikke vurdere om det er "slemt" - hvad bør jeg gøre herfra?

Testmønstre: Et link til, hvor man downloade nogle gode af slagsen (dvs. i en kvalitet hvor jeg ikke burde kunne se disse "kantede overgange")?

EDIT: kan dette bruges til tv'et eller er det mest rettet mod computer skærme ? http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php
Af farbruun
farbruun skrev:
yakken skrev:Backlight bleeding skal tjekkes på en sort baggrund i et mørkt lokale. Det nemmeste er blot, at gemme et helt sort billede på en USB-stik, og så få TV'et til at vise det. Det samme gælder andre testmønstre, såsom gradienter mv.
Backlight bleed: Ok jeg kan godt teste på et stilbillede ?

har lige slukket for mit signal fra min settop boks - det giver også sort - og desværre ser jeg nogle blålige plamager på skærmen. Men det er jo en meget teoretisk situation og jeg kan jo af gode grunde ikke vurdere om det er "slemt" - hvad bør jeg gøre herfra?

Testmønstre: Et link til, hvor man downloade nogle gode af slagsen (dvs. i en kvalitet hvor jeg ikke burde kunne se disse "kantede overgange")?

EDIT: kan dette bruges til tv'et eller er det mest rettet mod computer skærme ? http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php
anyone?