Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

LG 50PS8000 vs Samsung PS50B650

Af RogueAgent
Selv om der er klart mere retention på PS8000 end på Panasonics modeller, så har jeg ikke oplevet noget der er nær så slemt som det Filip beskriver, jeg vil mere sige jeg oplever det på linie med Samsungs plasmaer.

Til gengæld synes jeg specielt SD gengivelsen på LG'en er væsentligt bedre end både Panasonic og Samsung. I HD er G10 klart bedst, mens LG og Samsung nok er nogenlunde på samme niveau, når du ikke er oppe i 850/855 serien hos Samsung.

Endelig er designet på LG (efter min smag) langt flottere end både Panasonic og Samsung.

Hvad angår pillarbox bjælkerne, så ER de grå på PS8000, og kan ikke ændres. Jeg ser dog primært TV via parabol (Canal Digital HDD box), her er det boxen der laver bjælkerne, og de er sorte.
Af TYBO
Altså....jeg vil ikke sige at det er et stort problem at billedet brænder fast.
Man skal virklig tæt på og koncentere sig for at se det som har brændt sig fast og det er efter mange at man har set samme kanal i mange timer med fast logo.
Og det forsvinder jo helt efter lidt tid.
Hvis man bruger energi spare funktionen så tror jeg slet ikke at det kommer frem....jeg har slået energi funktionen fra.

Husk at kalibrer LGen....der er virklig meget at komme efter...I kan finde infos om dette på nettet eller i tråde her på flatpanels.
Dog er denne såkaldte kalibrering som flatpanels har lavet ikke så god som de andre der er lavet.

LGen køber man pga designet...samt billedet er jeg fuldt ud tilfreds med.
Men dog er samsung også godt med på designet.....ikke lige som panasonic som har valgt en designer fra frøslevlejeren.

Samsungen var ikke lavet dengang jeg købte LGen...ellers havde jeg også set på den...men jeg tror alligevel at jeg havde købt LGen pga den er en del billigere...(8500 incl fragt)
Af therunemeister
sketchpad skrev:De Panasonic jeg har set, er GRÅ i skærmen i forhold til min 50PG6000, 50PG3000 derimod sucks donkey balls, så der ER forskel.
Det er sjovt du nævner det. Jeg var i London i weekenden (for at se NFL kampen på Wembley...oh yeah), og fik en time til overs mandag og gik ind i en 'currys' hvor de havde begge skærme. I butiksbelysning var Samsung modellens panel MEGET...og jeg mener MEGET mere sort. I den belysning var samsung skærmen meget overlegen. Det bliver selvfølgeligt anderledes derhjemme i stuen, men udgangspunktet er bedre for Samsung'en, især i dagslys. Jeg kunne ikke spotte noget IR på nogen af dem. LG'en var dog 60", og det lyder ikke somom de lider så meget af IR som 50" modellen.
Jeg kan dog læse på avforums at Samsung'en har problemer med 50hz kilder (standard def). Er der nogen der ved noget om det? også, er der nogen der ved om Samsung'en har en blæser indbygget, eller om den støjer?
Af sketchpad
@Therunemeister,

Der er en hel del reflektion pga. den glatte heldækkende glasplade på LG'en, jeg har "hørt" det skal være særdeles slemt på en 8000 model kontra en 6000, jeg har selv kun 6000 så jeg kan ikke udtale mig om den andre.

Grunden til at jeg kan blive lidt irriteret, er at der er ufattelig meget BS omkring mange af skærmene, især når så mange usandheder kommer frem, det er også fuldstændig mulig at der er forskellige paneler i de samme modeller, det er set før.

Min har kørt i over 1000 timer nu, den kører stadig strømspare modus 2, jeg spiller MEGET playstation 3 på den, hvor en hel del tid tilbringes i f.eks Little Big Planet's "Level-konstruktion-editor" hvor man kan lave egne levels, der bliver billederne rimelig statiske i MANGE timer, og der er altså NADA IR eller burn ins.

Mit syn på Plasmaskærmer er faktisk blevet meget bedre efterat jeg fik denne skærm, f.eks kan jeg surfe i timevis på skærmen med kridthvid baggrund, og 2 sorte bjælker, den lille IR der er tilbage - forsvinder i løbet af de første minutter af en film (og så kan man ikke engang se dem).

Der er ikke engang trailing i end-credits teksterne.

Jeg er derimod helt enig at f.eks Pioneer Kuro har bedre sortniveau end 50PG6000, men de panasonic jeg har set, har det sq ikke - lige bortset fra de helt sidste nye modeller der er bedre både på billedsiden og sortniveauet.

Kalibrering er absolut nødvendig, men så står det sq også hammerflot bagefter, især i Deep-Color mode, husk at tænde for deep color support også på jeres set-top boxe, xbox360 og playstation 3 - ellers virker det modsat og bliver ringere.

En anden væsentlig ting til at jeg forbliver ved min LG, er mangelen på støj fra skærmen, f.eks kommer der ikke "bbzzzzzzz" lyd som det gjorde fra min tidligere fladskærm, jeg kan kun høre den når jeg stikker øret BAG fjernsynet, ellers er den der ikke

(det er derimod den irriterende YouSee box der er tændt hele tiden - selv i standby mode...argh!) Den gad jeg godt udskifte med et eller andet langt bedre.
Af therunemeister
@sketchpad
Takker for infoen. Det lader til at der simpelthen er kæmpe forskel fra tv til tv hvad angår IR. Lidt bekymrende.

Jeg bevæger mig lidt mod Samsung'en pga. den bedre kontrast i lysere rum, og også pga. de grå bjælker på PS8000 (er de kun grå på 4:3? eller oplever man også grå bjælker i andre situationer?), men spørgsmålet er om Samsung'en støjer (blæsere, strømforsyning etc.) Det er umuligt at vurdere i en butik, og ret vigtigt for mig.
Af Leviathan
Hvis vi kun kigger på billedkvalitet, er Samsung B650 bedst af disse to, ingen tvivl imo.
Af therunemeister
Nå, det bliver sku LG 50PS8000. Når alt bliver lagt sammen er det den rigtige model til mig. Det er lidt af et kompromis må man sige, men de ting der gjorde udslaget var:

- Mangel på tydelige visuelle problemer på SD/HD ved normal afstand (udover IR, hvilket B650 også har)
- Støjsvag
- God motionhandling (dem der siger at G10 er bedre skal lige kigge en ekstra gang. B650 havde også en del motionartifact synes jeg)
- Design
- Pris
- Ikke parallelimport

Jo, sort kunne da være meget bedre, og de grå bjælker ved 4:3 er da grimme(omend funktionelle) men det er ærligt talt ikke nok til at vælge den fra.
Af sketchpad
Motion artifacts tester du bedst ved Blu-Ray DVD'er, fordi der er knapt så meget kompression som f.eks ved YouSee kabel-tv o.l hvor der skal præsses masser af kanaler ind.

Jeg kan f.eks se ved panoreringer af et naturbillede på TV "blurres", mens panoreringer på f.eks min Playstation 3 - I spil, er fuldstændig flydende uden "blur" (medmindre det er en special effekt i spillet)...

Heldigvis prioriterer de HDTV kanalerne, så de er knapt så ringe.
Brugeravatar
Af Bonsai
Benytter mig lige af denne tråd.

Jeg startede med 50X10Y, men det er snart over en måned siden. Og lidt flere penge er kommet til. Så overvejer derfor nu de 2 ovenstående TV. Nu SKAL jeg ha det TV! Helst meget snart efter påske :)

Har læst tråden her igennem...er blevet lidt klogere...og så alligevel ik :o

Få at skære ind til benet.
Hvis man er filmelsker. Har en PS3 til gaming og film (senere også BR film). Nyder et blødt billede.

Hvilket ville så være mest ideel af disse 2 skærme?

Evt nogen i Odense, der har én af disse skærme, som jeg må kigge lidt på?

Og jo forresten!... LG´en har vel DVB-C tuner?! Eller?
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=46 ... 34E45CBAB6
Brugeravatar
Af Bonsai
Hvis de begge er kalibreret. Vægter sort gengivelse, retention og blødt billede. Hvilken ville i så anbefale?
Af Lars E
LG PS8000
Af Leviathan
B650 - ingen tvivl. Det giver den bedste billedkvalitet af de to modeller.
Brugeravatar
Af Bonsai
Takker for indslag... Damn jeg vil gerne se dem IRL!
Har nogen af jer ovenstående, set dem begge op mod hinanden?

Det ender vel med plat og krone... :o